۰
راهکار وزارت نیرو برای معترضان به نرخ برق صادراتی

استخراج‌کنندگان رمزارز، نیروگاه تولید برق بزنند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۴
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق

آی‌تی‌من- معاون اول رییس‌جمهور، سیزدهم مرداد آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده (رمزارزها) در کشور را ابلاغ کرد و به این ترتیب امکان ایجاد مزارع استخراج ارزهای مجازی به صورت قانونی فراهم است. با این حال فعالان این حوزه معتقدند نرخ تعیین شده برق برای استخراج رمز ارز (نرخ صادراتی)، برای آنها به صرفه نیست و طبیعتا استخراج کنندگان تلاش می‌کنند با دور زدن قانون، از برق صنعتی استفاده کنند.

وزارت نیرو در پاسخ به این انتقادات می‌گوید سرمایه‌گذاران می‌توانند نیروگاه تاسیس کرده و برق مورد نیاز را خودشان تامین کنند. سخنگوی صنعت برق گفت: مراکز استخراج بیت‌کوین می‌توانند برق مورد نیاز خود را به قیمت ریالی برق صادراتی از شبکه سراسری تحویل گرفته و یا اینکه برق مورد نیاز خود را با احداث نیروگاه‌های جدید تامین کنند و این دو راهکار وزارت نیرو برای آنها است.

مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: مقرر شده تا مراکز استخراج رمزارزها با رسمیت یافتن این کسب و کار و اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.

وی درباره تامین برق برای استخراج کنندگان ارز مجازی اضافه کرد: این مراکز می‌توانند برق مورد نیاز خود را به قیمت ریالی برق صادراتی از شبکه سراسری تحویل گرفته و خریداری کنند که مقررات آن در حال تدوین است تا قیمت صادراتی در ساعت‌های مختلف اوج بار و غیر اوج‌ بار محاسبه و تعیین شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: مقررات در این بخش به زودی ابلاغ خواهد شد، همچنین مراکز استخراج رمزارزها می‌توانند برق مورد نیاز خود را با احداث نیروگاه‌های جدید تامین کنند و در این شرایط بایستی این مراکز مجوز احداث نیروگاه را اخذ کرده و نرخ سوخت گاز نیز برای این دسته از متقاضیان برابر با ۰.۷ درصد قیمت گاز صادراتی تعیین شده است.

رجبی‌مشهدی ادامه داد: انتظار می‌رود همه  افرادی  که در این کسب و کار مشغول به فعالیتند، هر چه زودتر برای دریافت مجوز اتصال به شبکه، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق مراجعه کنند.

وی‌افزود: مراکز استخراج رمزارزها در ساعت پیک مصرف که زمان بحرانی تامین برق در کشور است، نمی‌توانند از شبکه سراسری برق استفاده کنند، بر این اساس نصب کنتورهای هوشمند برای این مراکز در برنامه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه به مراکز تولید بیت‌کوین صورت خواهد گرفت.

 
کد مطلب : ۲۷۲۵۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين