کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واردات گوشی به کشور افزایش یافت

آی تی من (ITMEN) , 6 دی 1398 ساعت 21:53

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در هفت ماهه نخست امسال، تعداد گوشی همراه مسافری و وارداتی ثبت شده در سامانه همراه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر کدام نزدیک به سه برابر شده است.



آی‌تی‌من- طبق این آمار در هفت ماهه نخست امسال سه میلیون و ۱۹۵ هزار و ۲۰۰ فقره گوشی همراه مسافری در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ فقره گوشی همراه ثبت شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۸ درصد افزایش داشته است‌.

همچنین در این مدت چهار میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۰۰ فقره گوشی همراه وارداتی در این سامانه ثبت شده که نسبت به یک میلیون و ۶۴۴ هزار فقره گوشی همراه وارداتی ثبت شده در این سامانه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۲.۲ درصد افزایش داشته است.

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مصرف کشور به صورت ماهانه چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه است؛ اما اخیرا رئیس این انجمن گفته بود که در حال حاضر شرکت‌های واردکننده با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تخصیص ارز و ثبت سفارش مواجه هستند و در صورت ادامه این روند به احتمال زیاد بازار شب عید متلاطم خواهد بود.

براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت در هفت ماهه اول امسال ۲۴۲ هزار و ۸۰۰ فقره گوشی همراه تولیدی در سامانه همتا ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۲ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر به تازگی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه امکان واردات گوشی با ارز نیمایی فراهم شده است. البته به گفته واردکنندگان همیشه امکان واردات گوشی با ارز نیمایی وجود داشته اما موضوعی که وجود دارد این که تاکنون چون گوشی از کشورهای کره، چین و هند وارد می‌شده، استفاده از ارز این کشورها مجاز بوده اما حالا واردات گوشی با ارزهایی مثل دلار و یورو هم صورت می‌گیرد و ارز نیمایی به این واحدهای پولی هم تعلق می‌گیرد.

بر این اساس کارشناسان معتقدند در صورتی که روند واردات به درستی صورت گیرد و نیاز بازار تامین شود در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت گوشی هم خواهیم بود چرا که در زمان کمبود گوشی در بازار، قیمت‌ها بالا می‌رود اما با تامین نیاز بازار قطعا قیمت گوشی هم کاهش خواهد یافت.

اما به گفته واردکنندگان، ارز نیمایی فقط به گوشی‌های کمتر از ۵۰۰ دلار تعلق می‌‌گیرد و گوشی‌های با قیمت بالاتر مشمول دریافت این ارز نمی‌شود.

 


کد مطلب: 273225

آدرس مطلب :
https://www.itmen.ir/news/273225/واردات-گوشی-کشور-افزایش-یافت

ITMen
  https://www.itmen.ir