۰
در دومین نشست سراسری هم‌اندیشی آزمایشگاه‌های همکاری آزمون اعلام شد:

درخواست بازبینی بسته حمایت از تولید سازمان ملی استاندارد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۷
درخواست بازبینی بسته حمایت از تولید سازمان ملی استاندارد
درخواست بازبینی بسته حمایت از تولید سازمان ملی استاندارد
 
آی‌تی‌من- رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این نشست از فعالیت ۳ هزار آزمایشگاه همکار در خصوص فرآیند ارزیابی و انطباق محصولات مختلف در کشور با این سازمان خبر داد.

نیره پیروزبخت، با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده و احراز تخلف کوتاه نمی‌آییم گفت: لازم است هماهنگی و دقت بیشتری نسبت به گذشته بین ما و بخش خصوصی صورت گیرد.

پیروزبخت با بیان اینکه فعالیت ۸۹ آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد در حال بررسی است گفت: در صورت احراز تخلف ، مجوز این تعداد آزمایشگاه باطل می‌شود.

وی خطاب به اعضای انجمن آزمایشگاه‌‌های همکار تصریح کرد: یکی از مولفه‌های فعالیت شما ارزیابی انطباق است که این موضوع جزو محورهای اصلی سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد.

پیروزبخت، اعضای انجمن را تشویق به مطالعه عمیق و تخصصی قانون جدید سازمان ملی استاندارد ایران کرد و افزود: براساس این قانون جایگاه بخش خصوصی به خوبی مشخص و ترسیم شده است و ما طبق ضوابط و قوانین وضع شده در این قانون پیش می‌رویم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران درخصوص افزایش میزان تعرفه کارمزد خدماتی که جزو خواست همه اعضا بود اظهار داشت: میزان تعرفه در مقطعی از زمان که لازم بود افزایش یافته و اکنون هیچ تصمیمی ‌برای افزایش نرخ تعرفه وجود ندارد.

وحید مرندی مقدم، معاون نظارت براجرای استاندارد در ادامه گفت: تایید صلاحیت سازمان، اعتباری است که به آزمایشگاه‌های همکار داده شده و باید به نحو شایسته ای از این فرصت ایجاد شده استفاده کنید.

وی با تاکید بر اینکه دامنه فعالیت خود را گسترش دهید گفت: تغییر در نرخ تعرفه فقط افزایشی نخواهد بود بلکه در برخی موارد کاهش خواهد داشت.
 
قطع ارتباط فیزیکی آزمایشگاه و واحد تولیدی
در ادامه نشست سراسری هم‌اندیشی آزمایشگاه‌های همکاری آزمون و کالیبراسیون  معاون نظارت بر اجرای استاندارد نیز اعلام کرد: به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی ارتباط بین آزمایشگاه و واحد تولیدی حذف می‌شود و تمامی‌فرآیند آزمون و کالیبراسیون از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و بصورت سیستمی ‌دنبال می‌شود.

رسول حاجی قربانی به نمایندگی از طرف آزمایشگاه‌های CNG در اظهاراتی انتقادی به عملکرد سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: صدور بدون محدودیت پروانه تایید صلاحیت آزمایشگاه‌ها که بدون ظرفیت‌سنجی اتفاق افتاد، مشکلات بسیاری را در خصوص تایید کیفیت ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تغییر تعرفه آزمون‌ها و افزایش اعتبار گواهی‌ها موجب کاهش نمونه‌ها شده است همچنین تعرفه کم باعث شد تا در سال ۹۶ تعداد آزمایشگاه‌ها کم و تعدادی از آنها معلق شوند.

حاجی قربانی با اشاره به سوخت CNG  خودروها گفت: یک‌سری از کارگاه‌های تست گاز، زیر پله‌ای و غیر قانونی بودند که تست مخازن خودروهایی که از این اماکن تایید شده از سال گذشته آغاز شده است.

وی عنوان کرد: نیاز است تعامل سازمان استاندارد با تشکل‌ها و انجمن‌های قانونی افزایش یابد تا اعضا سراغ راه‌های پیچیده دیگر برای ارتباط‌گیری نروند و مشکلات آزمایشگاه‌ها روی هم انباشت نشود.
 
درخواست بازبینی بسته حمایت از تولید
رییس مرکز تحقیقات انفورماتیک و رییس هیات مدیره انجمن کشوری نیز در این مراسم گفت: آزمایشگاه‌های همکار با سازمان استاندارد باید همیشه به صورت پویا دانش فنی و تجهیزات خود را با توجه به نیاز جامعه به روز کنند زیرا که استاندارد همیشه به روز و پویا است.



ویدا سینا اظهار داشت: آزمایشگاه‌های همکار از همکاران اصلی سازمان ملی استاندارد ایران است که در راستای خصوصی سازی به عنوان یکی از مسوولیت‌های این سازمان، وظیفه استاندارد سازی و ارزیابی به آنها واگذار شده است.

وی تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد مسوولیت سلامتی و ایمنی تجهیزات و مواد مصرفی که توسط آحاد مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد را دارد در حالی که مردم نمی‌دانند می‎توانند چگونه کالای استاندارد را استفاده و تشخیص دهند که سازمان ملی استاندارد ملی به کمک آنها آمده و با زبان مشترک مردم علامت استاندارد را تشخیص و این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات انفورماتیک در ادامه عنوان کرد: بنابراین حفظ و حرمت این علامت از مهم‌ترین وظایف و مسوولیت‌های سازمان ملی استاندارد
 
ایران است، سازمان ملی استاندارد ایران با آزمایشگاه‎های همکار خود کارشناسی استاندارد کیفیت در خطوط تولید صنایع و شرکت‌های بازرسی را بر عهده دارد و به عنوان امانت دار در کشور است.

سینا تصریح کرد: بیش از سه هزار آزمایشگاه در کشور در طول بیش از ۲۰ سال با صرف هزاران میلیارد تومان خرید تجهیزات و با به‌ کارگیری بیش از ۴۰ هزار نفر متخصص و با مهارت فنی بسیار بالا فعالیت می‌کنند فقط به دلیل اینکه کشور به آنها نیاز داشت و قوانین بالادستی محکم در این خصوص وجود داشت بنابراین این آزمایشگاه‌ها زمان و سرمایه خود را وقف این موضوع مهم کرده اند.

وی اضافه کرد: آزمایشگاه‎ها نیز همیشه مثل تولیدکنندگان و سایر صنایع تولید استاندارد کرده و می‌کنند و باید تکنولوژی خود را به روز کنند.

ویدا سینا با تاکید بر اینکه چرا باید تولیدکننده خدمات مورد حمله قرار گیرند اما تولیدکنندگان کالا حمایت شوند، گفت: مگر تولیدکنندگان خدمات زندگی و سرمایه خود را برای کارشان نگذاشته اند که این چنین با بی مهری مواجه می‌شوند و بجای اینکه رونق کار ایرانی باشد رونق کار خارجی است.

وی افزود: چرا باید به بهانه حمایت از یکسری از بنگاه‎های اقتصادی امکان کار از یکسری بنگاه‌های اقتصادی دیگر را گرفت. چه فرقی میان این دو خدمت است؟

سینا اضافه کرد: درخواست ما این است که بسته حمایت از تولید داخل که سازمان استاندارد اعلام کرده است مورد بازبینی قرار گیرد. مواردی مانند عدم نمونه‎برداری از واحد نمونه ملی  و حذف آزمون‌های گرانقیمت و حساس. مگر هزینه آزمون چند هزارم درصد گردش مالی یک شرکت تولیدکننده است.

وی افزود: این سرو صدای تولیدکنندگان برای چیست؟ برای هزینه آزمون است یا هزینه تولید استاندارد.
 
 بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه کالیبراسیون داریم
همچنین همایون نورس فرد در ادامه اظهار داشت: در کشور بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه کالیبراسیون داریم و زمان کوتاهی برای تایید مجوز آزمایشگاه‌ها گذاشته می‌شود که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

نماینده آزمایشگاه‌های کالیبراسیون عنوان کرد: نیاز است کمیته‌های علمی‌و فناوری داشته باشیم که مجوزهای آزمایشگاه‌ها صرفا از دید علمی‌و فنی مورد بررسی قرار گیرند، همچنین گواهینامه‌های تایید شده با آنچه در دنیا صادر می‌شود، تفاوت دارد و باید سیاست مدونی تبیین کنند تا از هدر رفتن زمان و وقت مشتریان کالیبراسیون کم شود.

 
کد مطلب : ۲۷۳۲۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما