۰
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست خبری آنلاین:

درآمد دیتای مخابرات، نخستین بار از تلفن ثابت پیشی گرفت

مجید صدری: 80 درصد تجهیزات مورد استفاده در مخابرات، تولید داخل است
تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۶
درآمد دیتای مخابرات، نخستین بار از تلفن ثابت پیشی گرفت
درآمد دیتای مخابرات، نخستین بار از تلفن ثابت پیشی گرفت

آی‌تی‌من- سید مجید صدری در این نشست خبری با بیان اینکه نزدیک به 2.5 سال از مسوولیت تیم مدیریتی جدید شرکت مخابرات ایران گذشته است، به ارایه گزارشی از وضعیت شرکت مخابرات ایران در سال 98 پرداخت.

به گفته صدری، استفاده از فناوری روز در تمامی امور توسعه‌‌ای، توجه بیشتر به خدمات و خدمات پس از فروش، توجه حداکثری به توسعه و تقویت نیروی انسانی، مدیریت نقدینگی و تخصیص منابع به اولویت‌های تجاری و فنی و توجه توانمندی‌های تولید داخل، تعدادی از سیاست‌های کلی شرکت مخابرات ایران در سال 98 بوده است.

وی در تشریح فعالیت‌ها در راستای سیاست ارایه خدمات بهتر گفت: به عنوان یک شرکت خصوصی، مهم‌ترین اصل برای ما رضایت مشتریان از عملکرد و سرویس است. یکی از تجلی‌های این ارایه خدمات در سرویس 2020 است که به اعتقاد من مشکلات آن تا حد زیادی برطرف شده و در سال 99 سعی داریم که کل مشکلات این سرویس را برطرف کنیم و از مراجعه مردم به مراکز مخابراتی تا حد زیادی بکاهیم.

به گفته صدری، سیاست مهم دیگری که در شرکت مخابرات پیگیری شد، استفاده از توانمندی‌های داخلی بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته، دستاوردهای خوبی در این زمینه نصیب مخابرات ایران شده است، گفت: بیش از 80 درصد امکانات و تجهیزات مورد استفاده در شرکت مخابرات تولید داخل است و به این ترتیب به میزان قابل توجهی از ارزبری جلوگیری شده است.

به گفته صدری، در حوزه‌های مختلفی مثل باتری، مودم، کابل و فیبرنوری از تولیدات داخلی استفاده شده است. همچنین در حوزه نرم‌افزار نیز، تقریبا تمامی نرم‌افزارهای کلیدی مورد استفاده از قبیل OSS، BSS، CRM و بیلینگ بومی‌سازی شده است که این نرم‌افزارها ارزان‌تر و با کیفیت‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی، در سیستم به کار گرفته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، ایجاد یکپارچگی در کانال‌های فروش و پس از فروش را سیاست دیگر شرکت در سال 98 ذکر کرد.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه نیز یکی از سیاست‌های دایمی شرکت مخابرات ایران است، گفت: پیش از این مناطقی داشتیم که بیش از یک دهه توسعه امکانات نداشتیم و در دو سال گذشته سعی کردیم که زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه در این مناطق فراهم شود و امسال این توسعه را عملیاتی کنیم.
 
رشد درآمد دیتا، افت تلفن ثابت
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران سپس با بیان آماری از عملکرد این شرکت گفت: شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور ارتباطی کشور، هم اکنون 29 میلیون خط تلفن ثابت، 5 میلیون و 700 هزار پورت ADSL منصوبه و بیش از 165 هزار کیلومتر فیبر در کشور نصب کرده است. همچنین در 51 هزار و 400 روستا ارتباط تلفن ثابت و در 15 هزار روستا ارتباط اینترنت را برقرار کرده است.

صدری با اعلام اینکه هم اکنون یک میلیون پورت FTTH و VDSL مخابرات نصب شده و آماده واگذاری است، گفت که در سال 99 شاهد جهشی در ارایه اینترنت پرسرعت ثابت با استفاده از این فناوری‌ها خواهیم بود.

مدیرعامل مخابرات ایران، همچنین با اعلام اینکه در سال گذشته، درآمد حسابرسی نشده این شرکت رشد 18 درصدی نشان می‌دهد، افزود: درآمد عملیاتی مخابرات ایران 22 درصد، درآمد همراه اول 72 درصد و درآمد پهن‌باند 15 درصد رشد کرده است.

به گفته صدری، در سال گذشته درآمدهای این شرکت از تلفن ثابت 17 درصد کاهش یافت و نخستین بار، درآمد دیتای مخابرات از تلفن ثابت پیشی گرفت.

همچنین شرکت مخابرات ایران شاهد رشد 22 درصدی قیمت سهام و افزایش 188 درصدی ارزش بازار بوده است.

به گفته وی، در همین مدت ترافیک بین‌الملل این شرکت 155 درصد و ترافیک داخلی آن 250 درصد رشد کرده که نشان از اعتماد مردم به سرویس‌های اینترنت شرکت مخابرات دارد. همچنین مصرف روزانه اینترنت کاربران اینترنت پرسرعت مخابرات نیز رشدی 110 درصدی داشته است.

نکته دیگر، افزایش ظرفیت پهنای باند این شرکت از 300 به 910 گیگابایت و افزایش نسبت ترافیک داخلی از 10 به 30 درصد بوده است که صدری اظهار امیدواری کرد در سال جاری، درصد پهنای باند داخلی این شرکت باز هم افزایش پیدا کند.

ارتقای سیستم تلفن‌های همگانی و قابلیت شارژ مجدد کارت‌های تلفن همگانی، پایش کیفیت و نوسازی شبکه آی‌پی، بهره‌برداری از  پورتال جدید سهامداران نیز از دیگر اقدامات شرکت مخابرات در سال  98 بوده است.
 
برنامه‌ریزی برای واگذاری 5 میلیون پورت VDSL و FTTH
سید مجید صدری گفت: مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد ۵ میلیون پورت اینترنت با سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه با تکنولوژی‌های VDSL و FTTH باید در دستور کار قرار گیرد که با برآورد صورت گرفته نیاز به سرمایه‌گذاری ۴,۳۰۰ میلیارد تومان دارد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان خردادماه ۵۵۰ هزار پورت VDSL در تهران و قم نصب می‌شود، ادامه داد: زیرساخت‌های لازم برای این موضوع فراهم شد و طبق قولی که به وزیر ارتباطات داده‌ایم، ظرف دو ماه این پروژه را به مرحله اجرا رسانده‌ایم و در برنامه داریم که تا پایان سال یک میلیون پورت VDSL آماده واگذاری شود.

وی گفت: هم اکنون از طریق پورتال شرکت مخابرات ایران 200 هزار درخواست برای دریافت VDSL در تهران ثبت شده و ۸ هزار خط VDSL نیز در قم تحویل داده شده است. پیش‌بینی ما این است که تا پایان خرداد در قم به ۷۰ هزار مشترک برسیم.

صدری تامین برق برای کافوهای نوری و نیز صدور مجوز برای عملیات حفاری فیبر را از جمله مشکلات بر سر راه توسعه تکنولوژی VDSL در تهران عنوان کرد و گفت: در این رابطه طی مذاکراتی که وزیر ارتباطات با وزیر نیرو و نیز شهردار تهران داشته است، امیدواریم به زودی این مسائل برطرف شود.

وی گفت: در تکنولوژی ADSL متوسط سرعت اینترنت حدود ۸ مگابیت بر ثانیه است که در تکنولوژی VDSL امیدواریم متوسط سرعت به ۴۰ مگابیت بر ثانیه برسد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به مشترکان تجاری پیشنهاد کرد که از سرویس شبکه دسترسی فیبرنوری (FTTH) استفاده کنند که سرعت بالایی را در اختیارشان می‌گذارد و گفت: تا پیش از این هزینه سیم کشی فیبرنوری در یک ساختمان از حداقل ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شد اما هم اکنون این کابل کشی به صورت رایگان برای متقاضیان انجام می‌شود و مشترک تنها باید هزینه مودم پرداخت کند.

بهبود ارتباط با FCPها
صدری درخصوص روابط این شرکت با ارایه دهندگان اینترنت پرسرعت ثابت نیز گفت: من خودم پیش از این مدیرعامل یکی از شرکت‌های FCP بوده‌ام و مشکلات آنها را می‌دانم. هدف ما رقابت سالم و کمک کردن به رشد بازار اینترنت ثابت است و سعی در حل مشکلات داشته‌ایم.

وی افزود: اخیرا محدودیت پهنای باند برای FCPها را در 4200 نقطه حذف کردیم که موجب افزایش 70 درصدی مصرف آنها شد.

وی توضیح داد: تا پیش از این، اگر FCPها نیاز به پهنای باند بیشتر داشتند، باید نامه‌نگاری انجام می‌شد، ولی در روش جدید، به هر میزان که لازم  داشته باشند، پهنای باند استفاده می‌کنند و هزینه آن محاسبه می‌شود.
 
 
کد مطلب : ۲۷۳۶۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما