۰
واتیکان قصد دارد یک نوجوان درگذشته را متبرک کند

با کارلو آکوتیس، قدیس محافظ وب‌گردها آشنا شوید

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۳
با کارلو آکوتیس، قدیس محافظ وب‌گردها آشنا شوید
با کارلو آکوتیس، قدیس محافظ وب‌گردها آشنا شوید

آی‌تی‌من- کارلو آکوتیس (Carlo Acutis) یک دانش آموز ایتالیایی بود که پیش از درگذشت به علت سرطان خون در سال 2006، به گسترش آموزه‌های کاتولیکی از طریق فضای آنلاین می‌پرداخت. حالا واتیکان معتقد است که کارلو نامزد مناسبی برای معرفی به عنوان قدیس محافظ وب‌گردهاست.

کاردینال آنجلو بچیو (Angelo Becciu) رییس هیات ویژه معرفی قدیسین واتیکان با اعلام این خبر گفت: کارلو نمونه‌ای ایده‌آل برای جوانان خواهد بود.

کارلو آکوتیس که در میلان زندگی می‌کرد، در کودکی به شدت مذهبی شد تا جایی که پول‌ تو جیبی‌اش را به فقرای شهر اهدا می‌کرد. او که برنامه نویس خوبی بود، وقتی که فقط ده سال داشت، وب‌سایتی برای کشیشان راه‌اندازی کرد و یک نمایشگاه آنلاین هم درباره معجزات راه‌انداخت که این نمایشگاه آنلاین پس از مرگ کارلو در سال 2006 بسیار محبوب شد و بسیاری از گروه‌های مذهبی با چاپ کردن مواردی که در این سایت قرار داده شده، برای خود نمایشگاه‌های فیزیکی ترتیب دادند.

سال گذشته، پاپ فرانسیس در ادای احترام به این نوجوان درگذشته، اعلام کرد که شیوه استفاده کارلو از اینترنت برای ترویج ارزش‌ها و زیبایی‌ها، پادزهر مناسبی برای خطرات شبکه‌های اجتماعی است. پاپ فرانسیس همچنین در پیامی که برای نشست کلیسایی درباره جوانان ارسال کرد، از عبارتی استفاده کرد که نخستین بار کارلو آن را نوشته بود. کارلو آکوتیس در هشداری به جوانان درباره خطر از دست دادن فردیت خود در اینترنت نوشته بود: «همه یگانه و اصیل به دنیا می‌آیند ولی بسیاری مثل فتوکپی می‌میرند.»

پاپ پس از اشاره به این جمله از کارلو، نوشت: نگذارید چنین اتفاقی بیفتد.

با فراگیر شدن شهرت کارلو، کاتولیک‌ها هم دعایی مخصوص برای او می‌خواندند و در ماه فوریه گذشته، پاپ معجزه‌ای را به او نسبت داد و او را متبرک کرد که قدم اول تبدیل او به قدیس است. قرار است مراسم تبرک کارلو روز دهم ماه اکتبر در شهر آسیزی (Assisi) ایتالیا انجام شود.

برای اینکه کلیسای کاتولیک فردی را به عنوان قدیس معرفی کند، لازم است کاردینال‌ها و هیات ویژه، دست کم دو مورد از آنچه معجزه می نامند و به او منتسب شده را تایید کنند. به همین دلیل واتیکان در حال بررسی سایر معجزاتی است که به او نسبت داده شده است. به گفته بچیو، اگر چنین شود، کارلو نامزد اصلی برای تبدیل شدن به قدیس محافظ اینترنت خواهد بود؛ البته پاپ باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

معجزه‌ای که پاپ فرانسیس به کارلو آکوتیس نسبت داده نیز از این قرار است: کودکی برزیلی از نوعی بیماری مادرزادی لوزالمعده رنج می‌برد. در سال 2013 و زمانی که او 6 ساله بود، کشیشی از جانب این کودک به کارلو دعا کرد و پس از آن، کودک  بیمار به سرعت و بدون دلیل پزشکی مشخص بهبود یافت.

آنتونیا سالزانو، مادر کارلو گفت: این کودک مدام استفراغ می‌کرد و در شرف مرگ بود. بعد، در روز سوم دعا، غذا خوردن را شروع کرد.

وی افزود: ما مرتب خبر معجزات کارلو را می‌شنویم. از جمله زنی که پس از شرکت در مراسم تشییع جنازه کارلو، سرطانش بهبود یافت. دو مورد دیگر نیز چند روز پیش شنیده‌ام.

وی با بیان اینکه نمی‌تواند دلیل شهرت کارلو را پس از مرگش توضیح دهد، گفت: این یک راز است و من دست خدا را در این زمینه احساس می‌کنم.

این مادر 53 ساله گفت: از دست دادن فرزند، بدترین چیز است؛ ولی ما خوشحالیم که کارلو به مردم کمک می‌کند که ایمان‌شان را بازیابند.

چندی پیش کاردینال بچیو به سایت واتیکان نیوز گفت: وقتی کارلو روزهای آخر عمر خود را می‌گذراند، گفته بود که «می‌خواهم تمامی رنج‌هایم را به خدا، پاپ و کلیسا تقدیم کنم. من نمی‌خواهم به برزخ بروم، بلکه می‌خوام مستقیما به بهشت وارد شوم.» بچیو افزود: او این حرف‌ها را در 15 سالگی به زبان آورده! کودکی که چنین سخن بگوید، بسیار تکان دهنده است. به گمان من، این موضوع همه را تشویق می‌کند که ایمان ما را به سخره نگیرند و آن را جدی بپندارند.

جالب اینجاست که واتیکان به منظور تسهیل نیایش در آرامگاه کارلو، سال گذشته دستور داد که با نبش قبر، جسد او را به کلیسای سن ماری ماژور در آسیزی منتقل کنند.

واتیکان سال‌هاست که به اهمیت فضای مجازی و اینترنت پی برده و سعی دارد خود را با الزامات عصر اطلاعات همراه کند. حساب کاربری پاپ فرانسیس در توییتر 50 میلیون دنبال کننده دارد و خود او، اینترنت را «هدیه خداوند» توصیف کرده است. او در عین حال هشدار داده که صرف ساعات متمادی در اینترنت، موجب دور شدن انسان از نزدیکانش می‌شود. پاپ در سال 2016 اعلام کرد که راهبه‌ها باید اجازه داشته باشند که در صومعه، از اینترنت استفاده کنند؛ اما وب‌گردی نباید تبدیل به بهانه‌ای برای هدر دادن وقت یا دور شدن آنان از وظایف‌شان در قبال جامعه شود.

کلیسای کاتولیک در سال‌های اخیر، ایزیدور سویل را به عنوان قدیس محافظ همه چیزهای دیجیتال معرفی کرده بود. ایزیدور (Isidore) اسقفی بود که در قرن ششم میلادی، یک دایره‌المعارف 20 جلدی را با هدف گردآوری تمامی دانش بشر تدوین کرد؛ دایره‌المعارفی که آن را می‌توان گوگل قرن ششم دانست. گزارش‌ها حاکی است که پاپ ژان پل دوم، ایزیدور را به عنوان قدیس وب معرفی کرده بود.
 
کد مطلب : ۲۷۳۷۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما