۰
بازار فعلا در آرامش است

موبایل ارزان می شود؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲
موبایل ارزان می شود؟
موبایل ارزان می شود؟

آی‌تی‌من- ابراهیم درستی درباره اخباری مبنی بر ترخیص گوشی‌های معطل در گمرک و تاثیر آن بر تغییر نرخ گوشی تلفن همراه گفت: ما در حال حاضر ماهانه 700 هزار گوشی در کشور نیاز داریم، حتی در برخی زمان ها در هر ماه بین 500 هزار تا یک میلیون گوشی نیاز داشتیم، این رقم در بعضی فصول مثل تابستان بیشتر هم می شود، اما در هر حال واردات انبوه روی قیمت گوشی بی تاثیر نیست.

وی افزود: قیمت گوشی تلفن همراه به نرخ دلار و ارز وابسته است، چون وارداتی است، ضمن اینکه اکنون قدرت خرید هم کم شده و اگر گوشی به میزان لازم تامین شود و شرکت های واردکننده با نرخ مناسب گوشی را تامین کنند، این کالا قیمت اصلی خود را پیدا می کند. 

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی در ادامه درباره تاثیر برخی اخبار اشتباه بر قیمت ها گفت: به خاطر اطلاع رسانی اشتباه انجمن واردکنندگان تلفن همراه در زمینه ممنوعیت واردات تلفن بالای 300 یورو، غیر از گوشی های بالای 300 یورو روی قیمت گوشی های پایین تر از این هم اثر گذاشت، البته با پیگیری های انجام شده مدیریت شد. 

وی با بیان اینکه مغازه دار دنبال سود عادلانه است، گفت: برخی واردکنندگان نیز در عرض یک هفته سود هنگفت کردند، ما به نیروهای دادستانی، اطلاعاتی و قضایی اعلام کردیم که آیا گوشی هایی که سال 98 با ارز 12 هزار تومانی وارد شده آیا با همان نرخ ارز بین کسبه و فروشندگان توزیع شده است؟ اکنون این موضوع رصد می شود و امیدوارم هرچه بازار جلوتر رفته و ثبات قیمت دلار داشته باشیم، قیمت گوشی نیز به نرخ اولیه بر می گردد. مثلا گوشی 30 میلیون تومانی به 60 میلیون تومان هم رسید، اما امروز به نرخ 35 میلیون بازگشته است، بنابراین هرچه جلو برویم به قیمت اولیه باز می گردیم.

درستی تاکید کرد: در هر حال بپذیریم که در تحریم هستیم و مشکلات این چنینی خواهیم داشت، اما نباید تصور کنیم در آینده با کمبود روبرو می شویم، کالا بر مبنای عرضه و تقاضا تامین می شود، امروز تلفن همراه کالای لوکس نیست، یک کالا در سبد خانوار است و هر کس بر مبنای هزینه ای که در این سبد دارد، قیمت گوشی خود را نیز انتخاب می‌کند.

 بازار تلفن همراه در آرامش
در همین حال یک فعال صنف تلفن همراه با بیان بازگشت آرامش بازار موبایل، از تخصیص ارز حاصل از صادرات به واردات گوشی های بالای ۳۰۰یورو خبر داد.

فاطمه اکبرخانی؛ رضا قربانی در گفت و گو با اقتصادآنلاین بازگشت آرامش نسبی به بازار تلفن همراه را متاثر از ثبات نسبی قیمت ارز و روان تر شدن واردات دانست و گفت: خوشبختانه با همکاری وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فعالان بازار تلفن همراه مشکلات تخصیص ارز و ثبت سفارش ها رفع شده و به نوعی باید گفت بازار به آرامش نسبی خود بازگشته است.

 قیمت موبایل حباب ندارد
رییس کمیسون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل از افزایش کالا در بازار هم خبر داد و گفت: با تعامل و همفکری بین فعالان و مسوولان مربوطه، تصمیمات درستی گرفته و موجب شد تا کالا در بازار افزایش یابد و بهای موبایل واقعی شود به طوریکه هم اکنون قیمت تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو و زیر ۳۰۰ یورو با نرخ فعلی ارز در تناسب است و حبابی وجود ندارد.

این فعال بازار تلفن همراه گفت: به جرات می توانم بگویم که قیمت تلفن همراه نسبت به سایر کالاها مانند لوازم خانگی، صوت و تصویر مناسب تر و منطقی تر است، بنابراین اگر کسی قصد خرید موبایل دارد، می تواند با خیال راحت و بدون اینکه نگران افزایش قیمت باشد، خرید خود را انجام دهد.

قربانی درباره آینده این بازار افزود: افزایش قیمت موبایل به دلیل کمبود، نوسان ارز و عدم تخصیص آن ایجاد شده بود ولی با رفع این موانع بازار به حالت عادی خود بازگشته است و شاهد کاهش ۱۵ درصدی در قیمت بیشتر مدل های تلفن همراه و کاهش ۳۰ درصدی برخی مدل ها که به دلیل سفته بازی و کمیابی افزایش یافته بود، هستیم.

 افت تقاضا برای گوشی بالای ۳۰۰یورو
او همچنین از تخصیص ارز حاصل از صادرات به تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو خبر داد و گفت: واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو به روال مسافری در حال انجام است و به آن ارز داده می شود و مانعی برای رجیستر کردن وجود ندارد، ضمن اینکه برای بخش واردات تجاری نیز ارز تخصیص داده شده است.

رییس کمیسون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در پایان گفت: میزان تقاضا برای تلفن همراه بالای ۳۰۰یورو در کشور کاهش یافته به طوری که میزان تقاضا در سال گذشته ۸.۵درصد بود و امسال به ۵درصد رسیده است، بنابراین ۹۵ درصد واردات به تلفن همراه زیر ۳۰۰ یورو اختصاص دارد.
مرجع : ایلنا
کد مطلب : ۲۷۴۰۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما