۰

میکروب‌ها مامور بازیافت زباله‌های الکترونیکی می‌شوند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۱
میکروب‌ها مامور بازیافت زباله‌های الکترونیکی می‌شوند
میکروب‌ها مامور بازیافت زباله‌های الکترونیکی می‌شوند

آی‌تی‌من-  اگر بخواهید زباله‌های الکترونیکی تولید شده سالانه در سرتاسر جهان را جمع آوری کنید به ‌اندازه تمام هواپیماهای تجاری جهان که تا کنون ساخته شده‌اند یا 5000 برج ایفل وزن خواهد داشت.
طبق گفته سازمان ملل، این سونامی ‌در حال رشد است و همه تلفن‌ها، رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی که هر روز دور ریخته می‌شوند مقدار این زباله‌ها را افزایش می‌دهند. از 44.7 میلیون تن زباله الکترونیکی (e-waste) تولید شده در سراسر جهان در سال 2017 میلادی، 90 درصد به محل‌های دفن زباله فرستاده یا سوزانده یا به‌صورت غیرقانونی صادر شده‌اند. اروپا و ایالات متحده تقریبا نیمی ‌از این مقدار را به خود اختصاص داده‌اند. پیش بینی می‌شود اتحادیه اروپا تنها در سال 2020، 12 میلیون تن زباله اکترونیکی تولید کند. اگر اقدامی‌ برای مقابله با این مشکل صورت نگیرد، انتظار می‌رود جهان تا سال 2050، سالانه بیش از 120 میلیون تن از این نوع زباله را تولید کند.

در زباله‌های الکترونیکی، فلزات گران‌بهایی موجود است. اما بازیابی این مواد دشوارتر از چیزی است که تصور می‌شود. پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی فناوری‌های هستند که اکنون برای استخراج و بازیافت فلزات موجود در زباله‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش‌ها از گرمای زیاد و مواد شیمیایی سمی‌استفاده می‌شود که به همین دلیل برای محیط زیست بسیار مضر هستند. این روش‌ها به انرژی زیادی احتیاج دارند و حجم زیادی از گازهای سمی‌نیز تولید می‌کنند و باعث ایجاد آلودگی بیشتر و ردپای بزرگ کربن می‌شوند.
اما bioleaching به عنوان یک راه حل به زمان دوران امپراتوری روم بر می‌گردد. صنعت معدنکاری، با استفاده از میکروب‌ها، عمدتاً باکتری‌ها و برخی قارچ‌ها، برای استخراج فلزات از سنگ معدن به آن متکی هستند.

میکروارگانیسم‌ها به طور شیمیایی فلز را تغییر داده و آن را از سنگ اطراف خود جدا می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند تا در یک فضای میکروبی حل، جدا و تصفیه شود. Bioleaching به انرژی بسیار کمی‌نیاز دارد و به همین دلیل ردپای کربنی کمی‌نیز دارد. در این روش از هیچ ماده شیمیایی سمی‌استفاده نشده است، به همین دلیل دوستدار محیط زیست است.

این روش علی‌رغم کاربردی که دارد، در زباله‌های الکترونیکی عمدتاً در حد مطالعات آکادمیک بوده است. اما اخیرا گروهی از محققان موفق شدند در سطح صنعتی، مس موجود در بورد کامپیوترها را استخراج  و پس از بازیافت، از آن برای ساخت فویل‌های با کیفیت استفاده کنند.
 
مرجع : زیست آنلاین
کد مطلب : ۲۷۴۰۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما