۰
افزایش نرخ ارز و نبود نظارت در صدر متهمان هستند

تمام عوامل گرانی‌ساز در بازار موبایل ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۶
تمام عوامل گرانی‌ساز در بازار موبایل ایران
تمام عوامل گرانی‌ساز در بازار موبایل ایران


آی‌تی‌من- اوایل اسفند ماه پارسال بود که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی همه بازارها شد؛ درست زمانی که همه صنوف برای بازار شب عید برنامه‌ریزی کرده بودند.

با تعطیلی شرکت‌ها و بازار، کم‌کم مشکلات اقتصادی اوج گرفت و در طول تعطیلات نوروز این مشکلات بیشتر شد؛ بسیاری از کسبه تلاش کردند تا به فروش آنلاین روی بیاورند، اما از آنجا که بازار ایران سنتی است، این روش پاسخگو نبود و کم‌کم از اوایل اردیبهشت همه بازارها به وضعیت سابق برگشتند و کار خود را شروع کردند.

در این میان بازار موبایل هم از این مشکلات مستثنی نیست، اما تغییر روش آموزش مدارس و قرار گرفتن سیستم آموزشی بر بستر اینترنت و شبکه‌های موبایل، باعث شد تا این بازار رونق بگیرد و فروشندگانی که تقریبا دو ماه مهم سال را برای فروش از دست داده بودند، با هجوم کاربران به بازار برای خرید گوشی‌هایی که بتوانند نیاز آموزشی فرزندانشان را برآورده کنند، این بازار
 شروع به کار کرد.
اما در این میان معمولا بازار موبایل وقتی با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود، به جای کاهش قیمت‌ها، موجبات افزایش آن را فراهم می‌کند. به این ترتیب بود که قیمت گوشی شروع به افزایش کرد.
در این میان افزایش قیمت ارز نیز در بالا رفتن قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود. اما یک‌باره انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، باعث شد تا قیمت گوشی این بار با افزایش عجیبی روبه‌رو شود؛ تا جایی که قیمت برخی از گوشی‌ها به حدود ۶۰ میلیون تومان هم رسید. 

اما جالب است بدانید که گوشی‌های ۵۰-۶۰ میلیون تومانی مشتریان بسیاری داشت و در عرض یک روز خیلی از فروشندگان توانستند گوشی‌های خاک خورده و در انبار مانده را به سرعت بفروشند و تبدیل به پول کنند.

همین موضوع ممنوعیت بود که افزایش قیمت‌ها را در حالی که بهای ارز هم در حال افزایش بود، رقم زد و حتی گوشی‌هایی که کمتر از ۳۰۰ یورو بودند، نیز با در پی همین موضوع با افزایش قمیت روبه‌رو شدند.

در همین حال اما انجمن واردکنندگان موبایل و سامانه همتا همچنان بر ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو اصرار دارند و معتقدند که باید جلوی واردات گوشی‌های گران‌قیمت و به‌ویژه آیفون‌های اپل گرفته شود و این گوشی‌ها را عامل خروج ارز از کشور می‌دانند. 

از سوی دیگر بسیاری از واردکنندگان از تخصیص نیافتن ارز برای واردات شکایت دارند و معتقدند همین موضوع باعث می‌شود تا نه‌تنها گوشی موبایل به شکل آزاد و گران‌تر به بازار وارد شده و در نهایت با قیمت بسیار بالایی به دست مشتری برسد، بلکه نیاز بازار هم از طریق واردات رسمی تامین نمی‌شود و موجودی بازار کم می‌شود و در نهایت وقتی بازار با کمبود مواجه شود دوباره قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرد.

البته نباید عوامل دیگر در گرانی گوشی را نادیده گرفت چرا که در راستای واردات گوشی‌های قاچاق که حالا با نام مسافری به بازار وارد می‌شوند، بسیاری از این روند سود می‌برند چرا که دلالان و واسطه‌هایی وجود دارند که هر کدام به نوعی جیب مشتری را خالی می‌کنند؛ مثلا یکی از روش‌ها بازار سیاهی است که برای فروش اطلاعات پاسپورت تشکیل است؛ به طوری که اطلاعات پاسپورت افراد حدود سه میلیون تومان خرید و فروش می‌شود تا به نام وی سیم کارت خریده و گوشی ثبت کنند.

از همه این موارد که بگذریم عدم نظارت بر بازار است که موجبات افزایش قیمت را در بازار نابسامان موبایل رقم زده و یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی گوشی در بازار کشورمان است.
 
کد مطلب : ۲۷۴۰۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما