۰
در واکنش به ارایه طرح اجبار پلتفرم‌های دیجیتال به پرداخت هزینه به رسانه‌ها

فیس‌بوک رسانه‌های استرالیایی را تهدید به سانسور کرد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۴
فیس‌بوک رسانه‌های استرالیایی را تهدید به سانسور کرد
فیس‌بوک رسانه‌های استرالیایی را تهدید به سانسور کرد

آی‌تی‌من-  نهاد ناظر رقابت‌پذیری استرالیا قانونی را پیشنهاد کرده که بر اساس آن، پلتفرم‌های اجتماعی بابت به اشتراک‌گذاری محتواهای خبری ملزم به پرداخت هزینه به تامین‌کنندگان این گونه محتواها خواهند شد. در پی ارایه این پیشنهاد، فیس‌بوک نیز تهدید کرده که جلوی امکان اخبار در اینستاگرام و فیس بوک را برای شهروندان استرالیایی خواهد گرفت. این شبکه اجتماعی اعلام کرده که به اشتراک‌گذاری محتواهای شخصی بین افراد خانواده و دوستان متاثر از این تصمیم نخواهد بود و کاربران خارج از استرالیا نیز مشکلی برای انتشار محتواهای خبری نخواهند داشت.

این طرح که از سوی تمامی شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ شامل، News Corp استرالیا، Nine Entertainment و گاردین استرالیا حمایت می‌شود، راهکاری برای ترمیم زیان‌هایی است که از محل افت درآمدهای تبلیغاتی به دلیل فعالیت گوگل و فیس‌بوک، به رسانه‌ها وارد شده است.

ویل ایستون، مدیرکل فیس‌بوک استرالیا و نیوزلند در این رابطه گفت: اگر این طرح پیشنهادی به قانون تبدیل شود، ما نیز امکان انتشار اخبار محلی و بین‌المللی روی فیس‌بوک و اینستاگرام را برای ناشران محلی مسدود می‌کنیم.

وی افزود: این نه اولین، بلکه آخرین انتخاب ماست. اما تنها راهی است که در برابر نتایج یک تصمیم غیرمنطقی از خود محافظت کنیم. 
به گفته وی، تصویب این طرح نه تنها کمک کننده نیست، بلکه به طراوت بخش خبر و رسانه استرالیا در دراز مدت آسیب می‌زند.

جاش فریدنبرگ، خزانه‌دار دولت استرالیا نیز در واکنش گفت که دولت به قانون‌گذاری در این زمینه ادامه می‌دهد و به تهدیدها توجهی نخواهد کرد.

راد سیمز، رییس کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا نیز گفت که تهدید فیس‌بوک حاصل فهم نادرست از موضوع است.

وی افزود: پیش نویس قانون برنامه چانه‌زنی رسانه‌ها (media bargaining code) با هدف تضمین تداوم کسب‌وکارهای خبری استرالیا، شامل رسانه‌های مستقل، مجامع و رسانه‌های محلی و منطقه‌ای طراحی شده و به آنها امکان می‌دهد که پشت یک میز بنشینند و با گوگل و فیس‌بوک به مذاکره بپردازند.

سیمز گفت: فیس‌بوک هم اکنون نیز بابت محتواهای خبری به برخی از رسانه‌ها پول می‌پردازد. این برنامه می‌خواهد شفافیت و انصاف را در روابط فیس‌بوک و گوگل با کسب‌وکارهای رسانه‌ای و خبری استرالیایی حاکم کند.

وی گفت: بر اساس گزارش سال 2020 اخبار دیجیتال دانشگاه کانبرا، 39 درصد استرالیایی‌ها برای اخبار عمومی و 49 درصد آنها برای دریافت اخبار مرتبط با کووید-19 به فیس بوک مراجعه می‌کنند.

پیش از این گوگل به ارایه طرح مذکور واکنش نشان داده و مدعی شده بود که تصویب این قانون دسترسی به گوگل و یوتیوب را برای استرالیایی مشکل خواهد کرد. گوگل از کاربران و تولیدکنندگان محتوای یوتیوب خواسته بود با تصویب این قانون اعلام مخالفت کنند.
 
کد مطلب : ۲۷۴۰۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما