۰

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات فردا افتتاح می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۱
مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات فردا افتتاح می‌شود
مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات فردا افتتاح می‌شود

آی‌تی‌من-  وی با بیان اهمیت راه‌اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات گفت: یکی از موضوعات مهمی‌که در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به آن توجه شده است موضوع مهم خدمات پایه کاربردی است که در سطح گسترده و عمومی ‌مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

فتاحی ادامه داد: برای حمایت‌ها جهت ایجاد و راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی موضوع حائز اهمیت، زیرساخت و فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز این حوزه است تا بخش خصوصی بتواند با استفاده از آن، خدمات مناسب، باکیفیت و ارزان‌تری را نسبت به نمونه‌های مشابه به کاربران ارائه کند.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: بر همین اساس از ابتدای سال جاری، پروژه ایجاد مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در دستور کار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفت و با تلاش شبانه‌روزی همکارمان ما، موفق شدیم در ظرف کمتر از شش ماه، این مرکز داده را طراحی و آماده بهره‌برداری در فاز نخست کنیم.

وی تأکید کرد: امیدواریم با زیرساختی که در این مرکز داده فراهم می‌شود حوزه‌های فعال در بخش خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات بتوانند، سرویس‌ها و خدمات خوبی را به کاربران ارایه کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره، حوزه‌های پایه‌ای که از مرکز داده مادر خدمات دریافت خواهند کرد گفت: عمده این خدمات پایه که تعریف مشخصی در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات - مصوب شورای عالی فضای مجازی- دارد، عبارت‌اند از موضوع موتورهای جستجوگر، پیام‌رسان‌ها، بحث رایانامه و همچنین سایر خدمات که جزو ضروریات و اولویت‌های خدمات کاربردی در شبکه ملی اطلاعات است.

فتاحی درباره اینکه مرکز داده مادر با چه ظرفیتی آماده بهره‌برداری است گفت: این مرکز در فاز نخست، با تعداد ۱۰۰ رک و بااستعداد ۵۰۰ سرور در بخش خدمات پیام‌رسان و چیزی حدود ۵۰۰ سرور در حوزه خدمات موتورهای جستجو آماده بهره‌برداری است.
وی درباره ظرفیت نهایی این مرکز نیز گفت: این مرکز به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که ظرفیت آن با توجه به نیاز کاربران و با توجه به شکل‌گیری مدل اقتصادی خدمات و همچنین با توجه به پیشرفت سایر حوزه‌های زیرساختی مثل حوزه‌های کلاد، خدمات میزبانی و... قابل‌افزایش است.

فتاحی درباره راه‌اندازی مرکز تبادل داده ترافیکی نیز گفت: ما در کنار مرکز داده مادر، یکی از نقاط مراکز تبادل داده ترافیکی شبکه ملی اطلاعات یا همان نقاط IXP را به ظرفیت یک ترابیت بر ثانیه طراحی کرده‌ایم که این مرکز تبادل داده ترافیکی کمک می‌کند که محتوا در محل تولید به شبکه توزیع اتصال پیدا کند.

وی افزود: این اتفاق یک گام مؤثری در بهبود کیفیت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود که اصلاً از اصول طراحی و از ملزومات قیدشده در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات بوده است که ما یک نقطه تبادل داده ترافیکی هم در کنار مرکز داده داشته باشیم؛ این دو در کنار هم می‌تواند کیفیت و پایداری ارتباطات در حوزه خدمات پایه را به شکل مؤثری افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه مرکز داده مادر می‌تواند ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال و فعال‌سازی بخش خصوصی فراهم کند گفت: استارت‌آپ‌هایی که در حوزه خدمات پایه حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند به ایجاد اشتغال کمک کنند و اقتصاد دیجیتال را رونق ببخشند حتماً در این فضا پذیرا و میزبان آن‌ها خواهیم بود.

 
کد مطلب : ۲۷۴۱۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما