۰
در نشست خبری انجمن رمز ایران اعلام شد:

امنیت فضای تبادل اطلاعات به رگولاتوری اختصاصی نیاز دارد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۶
امنیت فضای تبادل اطلاعات به رگولاتوری اختصاصی نیاز دارد
امنیت فضای تبادل اطلاعات به رگولاتوری اختصاصی نیاز دارد
 
آی‌تی‌من- محمدرضا عارف، رییس انجمن رمز ایران با مروری به دو دهه فعالیت‌های این انجمن گفت: ضرورت تاسیس انجمن رمز ایران در نیمه دوم دهه 70 شمسی بین نخبگان مطرح شد که در نهایت در 21 فروردین سال 1380 این انجمن به ثبت رسید.

وی افزود: از ابتدای فعالیت، سه هدف راهبردی برای این انجمن در نظر گرفته شد که عبارت بود از گسترش و پیشبرد فناوری رمز، کمک به توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و توسعه آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها.

عارف ساختار این انجمن را مرکب از مجمع عمومی، شورای اجرایی، کمیته‌های تخصصی و کارگروه‌های علمی اعلام کرد و افزود: اعضای شورای اجرایی انجمن از سوی مجمع و حداکثر برای سه دوره انتخاب می‌شوند که به زودی، فعالیت شورای اجرایی کنونی به پایان خواهد رسید.

وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های انجمن رمز ایران را توسعه علم افتا عنوان کرد و گفت: در این راستا، 16 دوره کنفرانس سالانه انجمن رمز برگزار شده که هفدهمین کنفرانس نیز 19 و 20 شهریورماه امسال به میزبانی دانشگاه علم و صنعت و به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گفته عارف، تدوین پیش نویس سند افتا که در سال 1384 به تصویب هیات دولت رسید و پیشنهاد سیاست‌های کلی نظام در امور امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ابلاغ شده از سوی رهبری در 29 بهمن 89 از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های راهبردی این انجمن بوده است.

علاوه بر این، طبق توافق با فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال 1387، کارگروه واژه گزینی در این انجمن فعال شده که تا کنون 450 واژه در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات با پیشنهاد همین کارگروه به تصویب رسیده است.

رییس انجمن رمز ایران، سپس به همکاری‌های راهبردی با نهادها و مراکز سیاست‌گذاری، قانون گذاری و اجرایی حوزه افتا اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه با مرکز ملی فضای مجازی و پدافند غیرعامل در این راستا صورت گرفته است.

وی اهداف کلان برنامه راهبردی 5 ساله این انجمن را نیز شامل مواردی همچون سرآمدی در دانش و صنعت افتا در منطقه، کارآمدی در آسیب‌شناسی و تحلیل موضوعات و مسایل کلان افتای کشور، توان افزایی علمی و فناورانه برای امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی حساس و مهم کشور و فضاسازی برای حضور ارزش آفرین جوانان در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه افتا اعلام کرد.

به گفته عارف، یکی از راهبردهای مهم در دهه سوم فعالیت انجمن رمز ایران، توسعه همکاری‌های بین المللی به ویژه با کشورهای منطقه است.

عارف در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات آینده شورای اجرایی رمز حضور خواهد داشت یا نه، گفت: اواخر شهریورماه جاری انتخابات یازدهمین شورای اجرایی رمز برگزار می‌شود و با توجه به اینکه بیش از ۳ دوره کاری نمی‌توان کاندیدا شد، در این انتخابات حضور نخواهم داشت.

در این نشست حبیب رستمی، دبیر انجمن رمز ایران نیز در مورد همکاری با شورای عالی فضای مجازی به تفاهم نامه منعقد شده میان این انجمن و مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در این راستا کارگروه مطالعات راهبردی نشست‌های هم اندیشی تشکیل می‌دهد. از همین مسیر مواردی به نتیجه رسیده و به شورای عالی فضای مجازی منعکس شده است. یکی از این موارد مربوط به تعاملات بین المللی در حوزه افتا بوده است.

وی گفت: این موضوع از سوی انجمن رمز طرح موضوع شد و پس از جمع بندی نتایج در کمیته مربوطه، موضوع در قالب نامه‌ای به رئیس جمهور ارائه شد تا از این پس، ایران نیز در فرایند تصویب قوانین بین‌المللی در حوزه افتا حضور داشته باشد.

رستمی تاکید کرد: آنچه که مرکز ملی فضای مجازی از ما می‌خواهد این است که انجمن رمز ایران مانند رصدخانه امنیت فضای سایبری کشور ایفای نقش و چالش‌های اساسی حوزه افتا در کشور را بررسی کند.

وی همچنین با بیان اینکه انجمن رمز ایران، در فرایند تایید نمونه محصولات سخت‌افزاری وارداتی دخیل نیست، گفت: ما معتقدیم که حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات نیازمند سازمان تنظیم مقررات مستقل است و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

رستمی درباره فعالیت‌های انجمن رمز ایران در حوزه رمز‌ارزها نیز گفت: نخستین کاری که انجام دادیم جاانداختن برابر «رمزارز» به جای کریپتوکارنسی بود. با پیگیری‌های انجام شده از سوی انجمن رمز ایران و نامه‌ای که در این ارتباط با ریاست جمهوری ارسال کردیم، موضوع ساماندهی وضعیت رمزارزها در مرکز ملی فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.

گفتنی است که هفدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران به میزبانی داتشگاه علم و صنعت 19 و 20 شهریوربه صورت مجازی برگزار می‌شود.

علاییان، دبیر این کنفرانس توضیح داد: از میان 80 مقاله واصله به دبیرخانه کنفرانس، 26 مقاله پذیرفته شده است. همچنین 2 سخنران داخلی و 2 سخنران خارجی سخنرانان کلیدی این کنفرانس هستند که در کنار 7 سخنران مدعو، مطالب خود را ارایه خواهند کرد.

مراسم افتتاحیه این کنفرانس صبح روز چهارشنبه آینده به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.



 
 
کد مطلب : ۲۷۴۱۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما