۰

سنگاپور برای توسعه صنعت گردشگری به هوش مصنوعی امید بسته است

تاریخ انتشار
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۳
سنگاپور برای توسعه صنعت گردشگری به هوش مصنوعی امید بسته است
سنگاپور برای توسعه صنعت گردشگری به هوش مصنوعی امید بسته است

آی‌تی‌من-  سنگاپور، پس از گذشت ماه‌ها، به تدریج مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی باز می‌کند.

صنعت توریسم یکی از پایه‌های اقتصاد سنگاپور بوده؛ اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بین ماه‌های ژانویه تا ژوییه 2020، به دلیل اعمال ممنوعیت‌های سفر ناشی از شیوع کرونا، تعداد کل مسافرانی که به سنگاپور سفر کرده‌اند، نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 76 درصد افت کرده است. اما حالا مقامات سنگاپوری در فکر کاهش محدودیت‌ها برای گروه‌های برگزیده از بازدیدکنندگان هستند. در عین حال، استارتاپ‌های محلی مانند Vouch و TravelStop با سیستم‌های هوش مصنوعی خود، امیدوارند که بتوانند از شرایط جدید بیشترین بهره را ببرند.

Vouch که در سال 2017 میلادی راه‌اندازی شده، یک سیستم دربان دیجیتال ویژه هتل مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده که می‌تواند به درخواست‌های مشتریان پاسخ دهد، رزرو اتاق را انجام دهد و پذیرش خدمات اتاق را به انجام برساند. چت‌بات‌های این شرکت هم اکنون در تعدادی از هتل های سنگاپور مانند Andaz و Pan Pacific به کار گرفته شده و به مشتریان و هتل‌ها خدمات متنوعی را ارایه می‌کنند.

جوزف لینگ، هم‌بنیان‌گذار Vouch می‌گوید: جالب است که همه‌گیری کووید-19 به کسب‌وکار ما بسیار کمک کرده است.

این شرکت در همین مدت، سیستم سفارش غذا برای سرو در اتاق یا بیرون بر را هم بهبود بخشید و به طور رایگان به هتل‌ها ارایه کرد.

لینگ می‌گوید: به همین دلیل، ما توانستیم روابط خود را با هتل‌ها صمیمانه‌تر کنیم و زمانی که هتل‌ها شروع به برنامه‌ریزی برای آینده کردند، موفق به عقد قرارداد با بسیاری از آنها شدیم.

به گفته وی، Vouch هم اکنون با سرعت مشغول رشد است و با 15 درصد هتل‌های این کشور قرارداد دارد.

استارتاپ دیگر سنگاپوری که در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گردشگری فعالیت می‌کند نیز درباره آینده بلندمدت خود خوش‌بین است.

شرکت Travelstop که دو سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد، سعی دارد که با کمک پلتفرم SaaS خود، کسب‌وکار سفر را ساده‌سازی کند. این پلتفرم فرایند رزرو و خرید بلیت را سرعت می‌بخشد و مشاوره‌های کاهش هزینه سفر ارایه می‌کند. 

پراشانت کیرتانه (Prashant Kirtane) هم‌بنیان‌گذار Travelstop می‌گوید: در ماه‌های اخیر، حتی در شرایطی که سفرهای شرکتی و سازمانی در پایین‌ترین سطح قرار داشت، ما شاهد استقبال از پلتفرم مدیریت هزینه‌های سفر خود بودیم؛ زیرا شرکت‌ها نیز در حال سرعت بخشیدن به دیجیتالی کردن فرایند‌ها و گردش‌کار خود هستند تا از فرهنگ کار از خانه پشتیبانی کنند.

 سفر، صنعتی در حال تحول
محدودیت‌های سفر ناشی از بحران کرونا و کاهش تقاضا برای پروازهای بین‌المللی، صنعت سفر و گردشگری را تغییر شکل داده‌است و این دو کارآفرین سنگاپوری عقیده دارند که یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، تجربه سفر را نیز با تحول مواجه خواهد کرد.

کیرتانه می‌گوید: مدل‌های سنتی مدیریت سفر در شرکت‌ها، دهه‌هاست که تغییر نکرده و ابزارهای موجود، همگام با مسافران تجاری مدرن، توسعه نیافته‌اند و دیگر برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به صرفه نیستند.

لینگ نیز بیان می‌دارد: هتل‌ها معمولا بیش از خانه‌های ما به فناوری‌های پیشرفته مجهز بوده‌اند؛ اما با فراگیری اینترنت چیزها، هوش مصنوعی و شرکت‌هایی که فناوری‌های ویژه مصرف‌کنندگان را ارایه می‌دهند، این موضوع برعکس شده و حالا دیگر هتل‌ها از خانه‌های ما در زمینه فناوری عقب افتاده‌اند.

پیش از همه‌گیری کرونا، هوش مصنوعی و سایر اشکال یادگیری ماشین، تازه شروع به ورود به بخش سفر کرده‌بودند و بزرگ‌ترین مزیت آنها، امکان شخصی‌سازی تجربه سفر و ارایه خدمات بر اساس داده‌های مشتریان بود. برای مثال استارتاپ‌ سنگاپوری Fooyo  یک برنامه شخصی‌سازی برنامه سفر ساخته که شامل مانیتورینگ بی‌درنگ حجم جمعیت بازدید کننده از رویدادها و جاذبه‌های توریستی است. این اپلیکیشن که برای شهر چونگ‌پینگ در چین ساخته شده، دارای یک راهنمای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی هم هست که به بازدیدکنندگان، بر اساس موقیت GPS آنها اطلاعاتی در مورد مناطق شهر و جاذبه‌های آن ارایه می‌کند.

حالا که اقتصاد‌ه سنگاپور شروع کرده‌ که از زیر یوغ همه‌گیری خارج شود، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا کنند.

به گفته جیمز والتون، محقق بخش حمل‌ونقل، سفر و خدمات دلویت سنگاپور، مردم امروزه درباره ایستادن در صف های طولانی در میان مردم، نگرانند و فرایندهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در این شرایط مفید واقع شود و در فاصله‌گذاری اجتماعی کمک کند.

زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری
حالا توجه سرمایه‌گذاران نیز به این بخش رو به رشد جلب شده است. شرکت Travelstop موفق به جذب سه میلیون دلار سرمایه از شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه مریکایی Accel شده است. این شرکت سال قبل نیز 1.2 میلیون دلار سرمایه بذری از SeedPlus سنگاپور جذب کرده بود.

کیرتانه می‌گوید که شرکت‌اش مرحله بعدی جذب سرمایه را در سال 2021 به انجام خواهد رساند.

از سوی دیگر، Vouch نیز که تا کنون در حدود 250 هزار دلار از طریق سرمایه‌گذاران فرشته دریافت کرده است، قصد دارد به منظور توسعه فعالیت‌ها در تایلند و مالزی سرمایه بیشتری جذب کند.

سرمایه گذاری در فناوری‌های نو در حوزه گردشگری چند سالی است آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

در سال 2017، وزارت گردشگری سنگاپور به همراه انجمن هتل‌های این کشور، برنامه‌ای را برای جمع‌سپاری فناوری‌های مورد نیاز صنعت هتلداری آغاز کردند. یکی از برندگان این برنامه، سیستمی بی‌سیم بود که به طور خودکار، دستگاه‌های تهویه هوا را به منظور بهره‌وری بیشتر انرژی، تنظیم می‌کرد.

مقامات این کشور همچنین سال گذشته یک برنامه شتاب‌دهی برای استارتاپ‌های فناوری گردشگری را اعلام کردند.

 بحران نیروی کار
سنگاپور مدت‌هاست که به دلیل قوانین  و مقررات به‌کارگیری نیروی کار خارجی، با بحران نیروی کار مواجه است و این مساله موجب افزایش حقوق‌ها نیز شده است. به همین دلیل، استفاده از فناوری و هوش مصنوعی و خودکارسازی اموری مانند عملیات هتل، راهی است که بر این دو مشکل غلبه کنند.

لینگ، هم‌بنیان‌گذار Vouch در این زمینه می‌گوید: از آنجا که شهروندان سنگاپوری علاقه‌ای به کار کردن در صنعت هتلداری ندارند، استخدام پرسنل برای هتل‌های این کشور دشوار شده است. کارکنان خدماتی هتل‌ها که عمدتا خارجی‌ها بودند که با محدودیت‌های اجازه کار برای خارجی‌ها، هتل‌ها امروزه با کمبود نیرر مواجهند. حتی پس از اینکه بسیاری از کسب‌وکارها پس از همه‌گیری کرونا، اقدام به تعدیل نیرو کردند، مساله کمبود نیروی کار همچنان بحرانی است. 

در عین حال، هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند بهره‌وری را با وجود نیروی کار کمتر بهبود ببخشد، قادر است که از حجم نیاز به نیروی انسانی نیز بکاهد و این مساله، فناوری هوش مصنوعی را برای اقتصاد سنگاپور، به ویژه صنعت هتلداری و گردشگری بسیار جذاب کرده است.

 
مرجع : CNBC.com
کد مطلب : ۲۷۴۳۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما