۰
نگاهی به قیمت گوشی‌های شیائومی در آشفته بازار موبایل

گوشی‌های اقتصادی 5 تا 20 میلیون تومانی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۲
گوشی‌های اقتصادی 5 تا 20 میلیون تومانی
گوشی‌های اقتصادی 5 تا 20 میلیون تومانی

آی‌تی‌من- شیائومی سال ۲۰۱۰ میلادی یعنی حدود ۱۰ سال پیش با تمرکز بر ساخت گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و باکیفیت وارد صنعت موبایل شد و سال ۲۰۱۱ گوشی Mi One را به عنوان نخستین گوشی هوشمندش با مشخصات و قیمتی عالی به بازار عرضه کرد؛ محصولی که بیان‌گر فلسفه برند شیائومی بود: ارزان اما باکیفیت!

شیائومی به سرعت لقب اپل چینی را به خود اختصاص داد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۳ این کمپانی چینی توانست جایگاه خود را در میان پنج تولیدکننده برتر چینی ثابت کند.

شیائومی عقیده داشت که قیمت‌ گوشی‌های اپل و سامسونگ متناسب با کیفیت و خدمات محصولات‌شان نیست و در واقع این برندها بیشتر پول تبلیغات‌شان را از مشتری می‌گیرند. شیائومی برخلاف سامسونگ و اپل حاشیه سود بالایی نداشت. جالب است بدانید که شیائومی فروش آنلاین را در ابتدا سرلوحه کارش قرار داد تا هزینه کم‌تری بابت نیروی فروش و موارد مربوط به آن بپردازد. این برند چینی نگران نبود که محصولاتش ۱۸ ماه داخل کارتن بماند! این شرکت معتقد بود طی این مدت هم قطعات سخت افزاری ارزان‌تر شده و طبیعتا قیمت محصول هم ارزان‌تر می‌شود. این کمپانی با فروش لوازم جانبی گوشی، گجت‌های هوشمند خانگی، اپلیکیشن‌ها و ویدیوهای آنلاین درآمدش را تامین می‌کند.

این برند با همین گوشی‌های ارزان‌قیمت توانست سهم خوبی از بازار گوشی‌های هوشمند را در دنیا به خود اختصاص دهد و در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ دنیا قرار گیرد.

اما حالا اگر در بازار چرخی بزنید و قیمت‌ها را استعلام کنید می‌بینید که حداقل در بازار ایران گوشی‌های شیائومی اصلا گوشی‌های ارزانی نیستند؛ اگرچه افزایش بهای ارز و کاهش ارزش ریال باعث شده که قیمت گوشی‌ها نیز روند صعودی به خود بگیرد، اما باز هم در سایر برندها می‌توان گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تری نسبت به شیائومی یافت؛ مثلا در میان گوشی‌های سامسونگ گوشی‌هایی با قیمت زیر ۳ میلیون هم یافت می‌شود و یک سری گوشی‌های هواوی نیز در همین محدوده قیمتی در بازار موجود است، اما شیائومی هیچ گوشی با قیمت کمتر از ۵ میلیون تومان در بازار ندارد. قیمت گوشی‌های شیائومی در بازار ایران از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و این گوشی‌ها تا حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند.

همه ما برند شیائومی را با عنوان عرضه کننده گوشی‌های ارزان‌قیمت می‌شناسیم و تا چند وقت پیش هر کسی دنبال موبایل ارزان بود، گوشی‌های شیائومی پیشنهاد می‌شد.

البته نمی‌توان شرکت شیائومی را مقصر افزایش قیمت‌ها دانست چرا که یک گوشی شیائومی که کمتر از ۱۰۰ دلار قیمت دارد و باید حداکثر با قیمت ۳ میلیون تومان در بازار عرضه شود حالا بیشتر از ۵ میلیون تومان قیمت دارد؛ مثلا گوشی ردمی ۹ ای با قیمتی حدود ۸۰ یورو، در بازار ایران حدود ۵ میلیون تومان موجود است در حالی که اگر با قیمت یورو ۲۸ هزار تومان هم محاسبه شود باید قیمتی کمتر از ۳ میلیون تومان داشته باشد. در این مقاله قصد نداریم به موضوع قاچاق و هزینه رجیستری، خرید پاسپورت و مالیات و سایر هزینه‌های ثبت گوشی در شبکه همتا بپردازیم، اما قیمت گوشی‌های ارزان‌قیمت دنیا در بازار ایران خیلی منطقی نیست.

مثلا یک گوشی ۱۳۹ دلاری که باید حدود ۴ میلیون تومان قیمت داشته باشد، با بهای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.اما گوشی‌های می ۱۰ شیائومی که با قیمت دلاری ۵۷۵ دلار در بازار دنیا عرضه شده حالا با قیمتی برابر ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که اگر با دلار ۲۷ هزار تومان هم محاسبه شود باز هم قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان باید داشته باشد اما خریداری این گوشی باید ۴ میلیون تومان بیشتر در بازار ایران هزینه
 کند.

می‌ نو ۱۰ شیائومی نیز که ۴۰۰ دلار قیمت دارد و جزو گوشی‌های میان‌رده است حالا به بهایی بیشتر از ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.گوشی می نوت ۱۰ لایت نیز که حالا با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود فقط قیمتی برابر ۳۰۰ دلار دارد.اما سوال این است که آیا گوشی‌های شیائومی که برچسب ارزان‌قیمت دارند و با بهایی بیشتر از ۱۰ میلیون تومان در بازار موجودند، آیا مشتری دارند.بر این اساس به سراغ فعالان بازار رفتیم و نظر آنها را درباره گوشی‌های گران قیمت شیائومی جویا شدیم.

فروشندگان و فعالان بازار موبایل می‌گویند در این روزها با توجه به شرایط افزایش بهای ارز، قیمت‌ها افسارگسیخته شده و هیچ نظارتی در بازار نیست و هر فروشگاهی بر اساس منطق خود قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

اما در رابطه با فروش گوشی در این روزها که قیمت‌ها به شکل باورنکردنی بالا رفته، فعالان بازار می‌گویند همزمان با بالا رفتن قیمت گوشی مردم به بازارها هجوم می‌برند و از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ها، شروع به خرید می‌کنند.

فروشندگان درباره گوشی‌های شیائومی و حتی گوشی‌های این برند با قیمت‌های بالای ۱۸ یا ۱۹ میلیون تومان هم نظر مشابهی دارند؛ آنها می‌‌گویند همه مدل‌های شیائومی حتی گوشی‌های گران‌قیمت این برند هم مشتری دارد چرا که مشتریان بر این باورند که ممکن است با بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها ممکن است نتوانند در آینده نزدیک حتی چنین گوشی‌هایی را نیز خریداری کنند.با این حال این فعالان بازار می‌گویند که در مقایسه با سایر برندها، گوشی‌های شیائومی با رنج قیمتی ۵ تا ۷ میلیون تومان، مشتریان بیشتری نسبت به گوشی‌های گران‌قیمت‌تر این برند دارند.

لازم به ذکر است که قیمت‌های ارایه شده در این گزارش اصلا ثابت نیست و اگر به هر فروشگاهی مراجعه کنید قطعا قیمت متفاوتی به شما داده می‌شود و این روزها با توجه به نوسانات نرخ ارز، قیمت‌ها همچنان در حال افزایش هستند و نرخ ثابتی از یک گوشی نمی‌توان حتی در طول یک روز و از چند فروشگاه دریافت کرد.

در رابطه با توصیه‌های خرید هم نه می‌توان گفت که دست نگه دارید تا گوشی ارزان شود و نه می‌توان گفت که هم‌اکنون اقدام به خرید کنید چرا که بازار موبایل هم همانند سایر صنوف وضعیت مشخصی ندارد و نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درستی درباره آینده‌ این بازار کرد.
 
کد مطلب : ۲۷۴۴۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما