۰
واردات گوشی پاسخگوی نیاز داخلی نیست

سقوط ۱۰ برابری ثبت سفارش موبایل در دو ماه اخیر

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۷
سقوط ۱۰ برابری ثبت سفارش موبایل در دو ماه اخیر
سقوط ۱۰ برابری ثبت سفارش موبایل در دو ماه اخیر

آی‌تی‌من- امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درخصوص ایجاد اختلالات شدید در زنجیره تامین موبایل کشور گفت: طی ۶۰ روز اخیر تامین موبایل در کشور به‌دلیل مسائل پیرامون محدودیت‌های سقف و سابقه و همچنین عدم تخصیص ارز دچار اختلال جدی شده است. تا جایی که ثبت سفارش شرکت‌ها طی دو ماه اخیر نسبت به تیرماه بیش تر از ۱۰ برابر کاهش داشته است. 

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تامین موبایل مورد نیاز کشور، در سال گذشته با درخواست انجمن بخشنامه‌های محدودیت سقف و سابقه در مورد شرکت‌های واردکننده موبایل اعمال نشد. چرا که بسیاری از این شرکت‌ها نوپا بوده و کمتر از یک سال از عمر فعالیتشان در حوزه واردات موبایل می‌گذشت. اما در سال جاری این محدودیت‌ها اعمال شد و شرکت‌های واردکننده را در ثبت سفارش با مشکل مواجه کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص میزان واردات و مصرف موبایل در کشور گفت: طبق گزارش‌های دریافتی از سامانه همتا، تا پایان شهریور ماه سال جاری تعداد یک میلیون و ۱۸۳ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که ثبت سفارش بخش عمده‌ی این موبایل‌ها در تیرماه و میانه مردادماه صورت گرفته بود. 

اسحاقی گفت: ‌این در حالی است که مصرف کشور با توجه به بازگشایی مدارس بیشتر از حد انتظار بوده، تا جایی که در شهریورماه ۹۹ تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل خریداری و وارد شبکه ارتباطی کشور شده است. به این ترتیب با مقایسه میزان واردات در شهریور و مصرف در همان ماه می‌توان دریافت که تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و این اتفاق پیامدهای خوشایندی برای آینده بازار ندارد. 

  برهم خوردن عرضه و تقاضا
وی با بیان برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا گفت: با توجه به اتفاقات پیش‌آمده ناشی از همگیری ویروس کرونا و مشکلات ارزی کشور، طی ماه‌های اخیر تعادل بین عرضه و تقاضا برهم خورده، به شکلی که آمارها از واردات ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه موبایل طی ۱۲ ماه اخیر خبر می‌دهند در حالی که طی همین مدت ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل در کشور مصرف شده است. درواقع می‌توان گفت بازار موبایل با خطر جدی کمبود کالا مواجه است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص راه‌حل ایجاد تعادل در بازار موبایل گفت: مشکلات جدی در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و موانع پیش‌آمده در برخی اصلاحیه‌های ثبت سفارش باعث بروز مشکلاتی در زنجیره تامین شده است. با توجه به محدودیت‌های ارزی کشور،‌پیشنهاداتی به بانک مرکزی و وزارت صمت داده‌ایم تا موانع پیش روی شرکت‌های واردکننده موبایل به منظور تامین این کالای کاربردی برطرف شود. این پیشنهادات شامل اصلاح در بخشی از قانون سقف و سابقه واردات مختص شرکت‌های واردکننده موبایل و نظامندسازی تخصیص ارز است.

اسحاقی ادامه داد: انتظار می‌رود دولت با توجه به نیاز جدی کاربران ایرانی به موبایل، اقدامات ویژه‌ای برای حل مشکلات این حوزه انجام دهد تا با تسهیل فرآیند واردات موبایل (تایید مجوزهای ثبت سفارش و سایر مجوزها و تخصیص سریع ارز)، موانع فعلی رفع و بازار از خطر قریب‌الوقوع کمبود عرضه دور بماند.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از سامانه همتا، سهم بازار برندها در بازار ایران به غیر از یک جابجایی، تغییرات محسوس دیگری نداشته است. به این ترتیب که سامسونگ همچنان رتبه اول سهم بازار را با ۵۲ درصد در دست دارد و پس از آن شیائومی‌با ۱۵ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. نوکیا، هواوی و اپل نیز جایگاه‌های بعدی را در سهم بازار موبایل کشور به ترتیب با ۱۳، ۱۰ و ۵ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که در مرداد ماه پس از سامسونگ، نوکیا بیشترین سهم بازار را در اختیار داشته است و پس از آن شیائومی‌و هواوی قرار داشتند. البته به لحاظ ارزش مالی، اپل با ۱۹ درصد پس از سامسونگ قرار می‌گیرد و نوکیا با وجود کسب ۱۳ درصد از سهم بازار، تنها دو درصد ارزش مصرف کشور را به خود اختصاص داد است. سامسونگ مدل A10s پرمصرف‌ترین تلفن همراه در بین کاربران ایرانی است و در بین مدل‌های مختلف اپل نیز آیفون ۱۱ با تعداد ۱۴۸ هزار دستگاه پرمصرف‌ترین مدل این برند آمریکایی طی ۱۲ ماه اخیر بوده است.
 
کد مطلب : ۲۷۴۵۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما