۰
رجیستر موبایل در مبادی ورودی، تاثیر منفی نداشت

بازار در معرض کمبود گوشی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۶
بازار در معرض کمبود گوشی
بازار در معرض کمبود گوشی

آی‌تی‌من-  با اعلام گمرک از ۱۲مهر ماه رجیستری گوشی‌های مسافری صرفا در مبادی ورودی و حضوری صورت می‌گیرد و مسافران باید با همراه داشتن مدارک خرید پس از احراز هویت دقیق، تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور تلفن همراه خود را رجیستر (ثبت) کنند.

  رجیستری در فرودگاه روش درستی است
برای اطلاع از تاثیر این طرح بر بازار تلفن همراه، با رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان تلفن همراه صحبت کردیم. 

رضا قربانی در این رابطه گفت: این طرح کوچک‌ترین تاثیری بر بازار تلفن‌های همراه آیفون که عمدتا از طریق رویه مسافری وارد می‌شدند نداشته و به دلیل قیمت بالای این گوشی، بازارشان رسما در رکورد است. در گذشته برای واردات تلفن همراه از رویه مسافری و گذرنامه مسافران سو استفاده می‌کردند تا به واسطه آن گوشی‌های گران‌قیمت مانند آیفون را رجیستر کنند، اما اکنون این روش برای آن‌ها وجود ندارد.

او اضافه کرد: این طرح بر روند کاری واردکنندگان تلفن همراه تاثیری نداشته است، چرا که آن‌ها مانند گذشته هزینه رجیستر و واردات را در گمرک پرداخت می‌کنند. در گذشته مسافر می‌توانست تا سه ماه پس از ورود به کشور، گوشی خود را از طریق ثبت آنلاین، رجیستر کند که این روش باعث سو استفاده‌های زیادی شد.

بر اساس قانون هر مسافر فقط می‌تواند در سال یک دستگاه تلفن همراه به کشور وارد کرده و در گمرک فرودگاه آن را اظهار کند. اگر مسافر بدون رجیستر کردن تلفن همراهش از فرودگاه خارج شود، دیگر امکان رجیستر برایش فراهم نیست.
او درباره طرحی که اکنون برای رویه مسافری اجرا می‌شود، گفت: بنا بر اعلام سامانه همتا بیش از ۹۷ درصد گوشی مسافری رجیستر شده در کشور سو استفاده از رویه مسافری است. این روش بسیار خوبی است که در پیش گرفته شده تا به واسطه آن تلفن همراه نیز مانند تمام وسایل دیگر به محض ورود به کشور حقوق، عوارض گمرکی و سود بازرگانی که شامل حالش می‌شود را پرداخت کند؛ دلیلی نداشت که تلفن همراه در این میان مستثنی باشد. ضمن این که این روش، مانع از سو استفاده از هویت افراد می‌شود.   

  پیش‌بینی بازار آشفته آخر سال
قربانی با بیان این که ثبت سفارش در شهریور و مهر نسبت به تیرماه امسال، ۱۰ تا ۱۵ برابر کاهش پیدا کرده است، گفت: عدم تخصیص ارز و اعمال محدودیت‌های قانون سقف و سابقه در حوزه موبایل، باعث شده شرکت‌ها نتوانند نسبت به ثبت سفارش کالاهای جدید اقدام کنند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها میزان سقف خود را پر کرده‌اند و عدم واردات باعث می‌شود تا بازار آینده موبایل تامین نشود.  وی با تاکید بر این‌که بازار مربوط به گوشی‌های گران قیمت تلفن همراه اکنون در رکود به سر می‌برد، گفت: یکی از دلایل مهم، گران شدن قیمت گوشی تلفن همراه به واسطه بالا رفتن قیمت ارز است. نکته دوم مربوط به طرفداران آیفون ۱۲ است که آن‌ها صبر می‌کنند تا ببینند می‌توانند این گوشی را در کشور رجیستر و خریداری کنند یا نه. این دو مساله بازار را اندکی با رکود رو به‌رو کرده است.

  گرانی موبایل متأثر از نوسانات بازار ارز
در همین رابطه رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری نیز در خصوص آخرین تحولات بازار موبایل گفت: ممنوعیت واردات تلفن همراه با قیمت بالاتر از ۳۰۰ یورو مختص موبایل‌های ساخت آمریکاست.

ابراهیم درستی درخصوص واردات تلفن‌های همراه با قیمت بیشتر از ۳۰۰ یورو به میزان، گفت: قانونی که برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو تصویب شد؛ مختص تلفن‌های همراه ساخت آمریکاست. گوشی‌های ساخت آمریکا با ضوابط ایران مغایرت دارند و ورود این مدل گوشی‌ها به کشور ممنوع است.وی درباره علت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو ساخت کشور‌های آسیایی گفت: تلفن‌های همراه دیگری که تولید کنندگان آن کشور‌های دیگر هستند ممنوعیت واردات ندارد و حتی برخی از مدل‌های آن بیش از۳۰۰ یورو است، اما چون با قوانین جمهوری اسلامی‌مغایرت ندارند و تأمین‌کننده نیاز مردم نیز هست به کشور وارد می‌شوند و به فروش می‌رسند.

وی در ادامه گفت: واردات گوشی‌های موبایل که در چارچوب قانون کشور ما باشد ممانعتی ندارد. اما در خصوص واردات گوشی‌های ساخت آمریکا اکنون ممنوعیت وجود دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی تصویری درخصوص علت افزایش قیمت تلفن همراه افزود: واردکنندگان تلفن همراه اگر کالا را احتکار کنند و یا فقط به فروشگاه و نمایندگی‌های زیر مجموعه خود کالا را برای فروش عرضه کنند هم تخلف کردند و با آنان برخورد خواهد شد.

وی افزود: قیمت‌گذاری روی کالا‌ها براساس نرخ دلار است. در کشور ما نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ دلار ابتدا اثر خود را بر بازار طلا و تلفن همراه می‌گذارد سپس قیمت باقی کالا‌ها دچار تغییر می‌شود.درستی در پایان تاکید کرد: به دلیل نبود تولید داخلی در بخش تلفن همراه نوسانات بازار ارز در قیمت گذاری گوشی موبایل اثر مستقیم دارد.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۴۶۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما