۰
شناسایی مبتلایان کرونا در مترو در کسری از ثانیه!

سامانه استعلام بیماران کرونا درست کار نمی‌کند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸

آی‌تی‌من-  مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند سامانه‌ای برای جلوگیری از سفر مسافرانی که به کرونا مبتلا هستند با کمک وزارت ارتباطات و وزارت راه و شهرسازی آماده کرده‌ایم و در تست‌های نهایی هم موفق بوده است.

مطابق بند (۷) مصوبات جلسات ۴۲ ستاد ملی کرونا، یک اقدام مشترک بین وزارت بهداشت، وزارت راه و وزارت ارتباطات از حدود دو هفته پیش آغاز شد که با استفاده از ظرفیت‌های دولت الکترونیکی و بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت، بتوان از خرید بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین شهری توسط مبتلایان به کرونا جلوگیری کرد.

این طرح قرار است در دو فاز انجام شود، هم در مرحله خرید بلیت و رزرواسیون، از خرید بلیت در مدت بیماری جلوگیری می‌شود و هم در مرحله دریافت کارت پرواز و سوار شدن کد ملی اشخاص از سامانه وزارت بهداشت استعلام می‌شود و در صورت تست PCR مثبت، از سوار شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

روز گذشته علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه با ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: «سامانه یکپارچه رصد آزمایش‌ها را راه‌اندازی کرده‌ایم و الان همه آزمایش‌های کرونا مثبت در یک بانک اطلاعاتی جمع‌آوری می‌شود؛ ما طی چهار روز گذشته، از حضور ۱۷۴۸ نفر که کرونا مثبت بودند اما قصد خرید بلیت داشتند یا بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار خریداری کرده بودند، جلوگیری کردیم.

وی افزود: برای کنترل افراد کرونا مثبت و ممانعت از حضور آنها در حمل و نقل عمومی‌‌و ادارات امروز مصوبه‌ای داشتیم. طبق این مصوبه، همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت الزامی‌‌است و بنابراین هموطنان باید توجه داشته باشند اگر از امروز به اداره‌ای برای گرفتن خدمت مراجعه می‌کنند حتماً باید کارت ملی را همراه خود داشته باشند.»

 هیاهو برای تقریباً هیچ!
همان طور که علیرضا رییسی هم اعلام کرده، این سامانه حدود یک هفته است راه‌اندازی شده و افراد برای مسافرت با ناوگان عمومی‌‌باید کد ملی خودشان را ارایه دهند تا با استفاده از این سامانه وضعیت بیماری مسافر مورد بررسی قرار بگیرد، اگر شما به کرونا مبتلا باشید بر اساس سوابقی که در آزمایشگاه‌ها وجود دارد از سفر شما جلوگیری می‌شود. اما جالب است بدانید که هنگام خرید بلیط اینترنتی گزینه جدیدی به مشخصات مسافر اضافه شده است و آن هم محل درج کد ملی است، نکته جالب اینجاست که شما می‌توانید کد ملی فرد دیگری را به جای کد ملی خودتان وارد کنید و هیچ مشکلی هم برای خرید بلیط نداشته باشید!

در همین رابطه یکی از فعالان رسانه‌ای در توییتر نوشته بود برخلاف اینکه تست کرونایش مثبت است و قانونا نباید اجازه سفر داشته باشد اما هنگامی‌‌که کد ملی را در سامانه وارد می‌کند وضعیت «مجاز به سفر» به او نشان داده می‌شود!

بعد از دیدن این اظهار نظر برای راستی آزمایی و صحت سنجی حدود ۱۰ کد ملی افرادی که مبتلا به کرونا بودند، جمع‌آوری و وارد سامانه شد، از ۱۰ کدملی ۹ نفر مجاز به سفر بودند و تنها یک نفر اجازه سفر نداشت! برای اینکه مطمئن شویم سامانه قطع نبوده روز بعد مجدد این آزمایش تکرار و مشاهده شد متأسفانه باز همان نتیجه حاصل شد، البته این بار هر ۱۰ کد ملی اجازه سفر داشتند، بر اساس احتمال بازه زمانی بیماری برای این کدهای ملی گذشته باشد که مجاز به سفر هستند و از یکی از همکاران که مادرش به دلیل کرونا در بخش ICU بستری است هم خواستم تا کد ملی مادرش را در سامانه وارد کند که متأسفانه سامانه این کد ملی را هم مجاز به سفر دانست!

باز برای اطمینان بیشتر به سراغ یکی دو بیمارستانی که بیماران کرونایی در آنجا بستری هستند رفتم و موضوع را با آنها در میان گذاشتم و خواستم که با حفظ رعایت حریم خصوصی کد ملی چند بیماری که به کرونا مبتلا است را در سامانه وارد کنند تا ببینیم وضعیت این افراد به چه صورت است. متأسفانه تمامی‌‌افرادی که کد ملی آنها را در سامانه http://www.safarvip.com  وارد کردیم مجاز به سفر بودند و هیچ ممنوعیتی نداشتند!

 اشکال کار کجاست؟
این سامانه مربوط به وزارت راه است، یک سامانه دیگر که از طرف وزارت ارتباطات طراحی شده است هم وجود دارد که در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار گرفته است، کد ملی‌هایی که داشتیم را به بهانه خرید بلیط به برخی از شرکت‌های هواپیمایی دادیم تا وضعیت بیماری را برای آنها بررسی کنند و جالب اینجاست که آن سامانه هم وضعیت بیماران را مثبت اعلام کرد.

اینکه مشکل این سامانه‌ها چیست را باید مسوولان بررسی کنند اما دلیلی که از بین تمام دلایل برای عدم کارایی این سامانه‌ها اعلام می‌شود به روز کردن بانک اطلاعاتی متصل به سامانه از طرف وزارت بهداشت است، وزارت بهداشت اگر بخواهد هم نمی‌تواند اعلام کندکه به طور صد در صدی می‌تواند با کمک این سامانه جلوی سفر مبتلایان به کرونا را بگیرد.

حتی نمی‌تواند اعلام کند که با کمک این سامانه جلوی سفر تعداد بسیاری از مبتلایان به کرونا را می‌گیریم چرا که وقتی سامانه از ۱۰ کد ملی ۹ کد ملی را اشتباه تشخیص دهد می‌توان همین عدد را هم برای کل جامعه در نظر گرفت.

بر فرض اینکه وزارت بهداشت بانک اطلاعاتی سامانه را هم لحظه‌ای به روز رسانی کند باز نمی‌شود ادعا کرد این سامانه می‌تواند تأثیر بسیاری در کاهش شیوع کرونا توسط مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی‌‌در جاده‌ها دارد چراکه اگر شما تست کرونا را در آزمایشگاه‌های خصوصی بدهید بدون دریافت کد ملی از شما تست PCR می‌گیرند و کد ملی شما هم جایی ثبت نمی‌شود. حتی برخی افراد برای اینکه بتوانند از هزینه بیمه تکمیلی استفاده کنند با کد ملی فرد دیگری این آزمایش را می‌دهند که این تخلف هم می‌تواند بر خطای بانک اطلاعاتی بیافزاید.

 شناسایی مبتلایان کرونا در مترو در کسری از ثانیه
اما با وجود اخباری مبنی بر ناکارآمدی و عدم اطمینان به نتایج سامانه مذکور روز قبل سخنگوی وزارت بهداشت جزئیات نحوه شناسایی افراد کرونا مثبت در مراجعه به ادارات و وسایل حمل و نقل عمومی‌‌از طریق کارت ملی را تشریح کرد و گفت: ماموران انتظامات این مراکز با استفاده از اپلیکیشن ماسک، بارکد کارت ملی مراجعان را اسکن کنند و در کمتر از یک ثانیه وضعیت قرنطینه یا عدم قرنطینه فرد نمایش داده می‌شود.

سیما سادات لاری در گفت و گو با ایسنا، درباره مکانیزم شناسایی کرونا مثبت‌ها برای ارایه خدمت در ادارات و استفاده از حمل و نقل عمومی‌‌از طریق کارت ملی، گفت: باید توجه کرد که آزمایش مثبت کرونای افراد مبتلا، در بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت جمع آوری می‌شود. بر همین اساس حداقل در چهار روز گذشته، بر اساس استعلام انجام شده از این بانک اطلاعاتی، از حضور ۱۷۴۸ نفر از افرادی که تست مثبت کرونا داشته و قصد سفر با هواپیما یا قطار یا اتوبوس را داشتند، جلوگیری شده است.

وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز گذشته، هشتم آذر ماه، همراه داشتن کارت ملی برای دریافت خدمات در اداره‌ها و استفاده از حمل و نقل عمومی‌‌الزامی‌‌شده است.
لاری ادامه داد: دسترسی به بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت، برای بررسی مثبت بودن تست کرونا برای اداره‌های دولتی با اسکن کردن بارکد روی کارت ملی افراد امکان پذیر است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در این گام جلوگیری از ورود مبتلایان به مراکز پر تردد از جمله مترو، اتوبوس‌های شهری، اماکن زیارتی، ساختمان‌های دولتی و بانک‌ها، دادسراها و دادگاه‌ها مد نظر قرار دارد.

وی افزود: برای این منظور لازم است ماموران انتظامات این مراکز با استفاده از اپلیکیشن ماسک، بارکد کارت ملی مراجعان را اسکن کنند و در کمتر از یک ثانیه وضعیت قرنطینه یا عدم قرنطینه فرد نمایش داده می‌شود.

لاری گفت: البته برای این کار شماره موبایل ماموران انتظامات مذکور از طریق فرمی‌‌که در اختیار دانشگاه‌هایی علوم‌ پزشکی قرار گرفته است، ثبت می‌شود تا مجوز دسترسی مذکور صادر شود.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۴۹۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين