۰
رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس مطرح کرد

اعمال تغییرات در طرح جهش تولید دانش‌بنیان

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
اعمال تغییرات در طرح
 جهش تولید دانش‌بنیان
اعمال تغییرات در طرح جهش تولید دانش‌بنیان

آی‌تی‌من- محسن دهنوی در خصوص طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: ما با توجه به تجربه‌ای که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم توانستیم ۱۰۵ مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان را که از چالش‌های این شرکت‌ها هستند، شناسایی کنیم.

 تعریف ۱۴ کلان مساله برای حل مشکلات دانش‌بنیان‌ها
وی با بیان اینکه مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان را دسته بندی و برای حل هر کدام از این دسته مسایل، ۱۴ کلان مساله تعریف کردیم، عنوان کرد: این مشکلات در حوزه‌های مالیات، بیمه، حضور این شرکت‌ها در مناقصات و قراردادهای دولتی، دفاتر و محل استقرار شرکت‌ها، تأمین اجتماعی و… بودند که ۱۴ کلان مساله برای حل این مشلات تعریف کردیم.

به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی، در واقع برای حل این مشکلات راه حلی ارایه و قوانینی را طراحی کردیم که در ادامه آن طرح ۳۳ ماده‌ای در قالب طرح جهش تولید دانش‌بنیان پیشنهاد دادیم.
وی گفت: برخی از مواد این طرح در کمیسیون‌های صنایع، سایر کمیسیون‌ها و نهایتاً کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادغام شد؛ زیرا ۳۳ ماده این طرح طولانی بود. در واقع اصلاحاتی انجام و نهایتاً به نسخه ۱۶ ماده‌ای تبدیل شد.

دهنوی با تاکید بر اینکه نکات اصلی حذف نشد، گفت: تعداد مواد قانونی زیاد علاوه بر سخت بودن مراحل تصویب در صحن مجلس، در اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شد بنابراین اکنون نسخه ۱۶ ماده‌ای را آماده داریم.

 تحقق منویات رهبری با اجرای طرح جهش تولید دانش‌بنیان
دهنوی با بیان اینکه ۸-۹ سال پیش در کل کمتر از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان داشتیم، گفت: اکنون بیش از ۵ هزار شرکت داریم و سال گذشته مقام معظم رهبری در بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان فرمودند که ما باید ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنیم؛ تحقق این موضوع، نیاز به زیرساخت قانونی و حمایت وسیع دارد که باید شرایط را برای اینها فراهم کرد.به گفته دهنوی، ما فکر می‌کنیم با تصویب این طرح و اجرایی شدن این قانون، زیرساخت و بستر قانونی برای تحقق خواسته رهبری فراهم می‌شود. بنابراین این طرح در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون آموزش مصوب شد و اکنون در صف تصویب در صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از روز چهارشنبه ۵ آذرماه به مدت ۱۰ روز نمایندگان مجلس فرصت دارند پیشنهاداتشان را برای این طرح در صحن علنی مجلس ارایه کنند. در واقع نمایندگان تا ۱۵ آذرماه می‌توانند پیشنهادات را در سامانه مجلس طرح کنند.وی افزود: بعد از آن، طرح در واقع در نوبت صحن قرار می‌گیرد و به صحن مجلس برای تصویب می‌رود؛ با توجه به رویکرد انقلابی مجلس یازدهم و سطح نخبگانی خوبی که دارد، امیدوارم بدون مشکل این طرح مصوب شود و به شورای نگهبان برود و بعد از آن ان شاءالله ابلاغ شود.

به گفته وی، ما تلاش می‌کنیم که مصوبات این طرح و اقدامات تصویب آن تا قبل از پایان سال ۹۹ به پایان برسد و برای اجرا ابلاغ شود.

 تغییرات طرح جهش تولید دانش‌بنیان
دهنوی در خصوص تغییرات این طرح نسبت به نسخه اولیه ۳۳ ماده‌ای گفت: یکی از تغییرات این بود که برخی مزایا مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان بود در نسخه جدید این مزایا به شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری هم اختصاص و تعمیم می‌یابد.

وی گفت: از تغییرات دیگر می‌توان به ظرفیت‌های ویژه در استان‌ها، شهرهای کوچک و استان‌های محروم اشاره دارد؛ یکی از خلاء‌های ما در حوزه دانش‌بنیان در شهرهای کوچک، استان‌های محروم و سایر استان‌های ضعیف است در حالی که عمده تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان (بیش از ۵۰ درصد) در تهران و کلان شهرها است.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این راستا ماده‌ای مبسوط و تفصیلی به نسخه جدید اضافه کردیم که در استانداری‌ها ظرفیت ویژه ای برای این منظورر دیده شود. از این رو برای هر استان یک تسهیلات و سازوکاری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مد نظر قرار داده که انشاالله در استان‌ها هم این اقتصاد دانش‌بنیان رونق بگیرد.

به گفته وی، در اصل، یکی از مهم‌ترین تغییرات نگاه به استان‌ها و شهرستان‌های کوچک‌تر بود که نقش آنها در نسخه جدید پررنگ شده است.رییس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس در خصوص تغییرات دیگر نسخه جدید طرح جهش تولید دانش‌بنیان نسبت به نسخه اصلی که مربوط به معافیت‌های گمرکی می‌شود، گفت: در نسخه اولیهِ طرح جهش تولید دانش‌بنیان، معافیت گمرکی برای واردات ماشین آلات مطرح بود که این معافیت باعث نادیده گرفتن توان تولید داخلی می‌شد از این رو آن را حذف کردیم.

وی بابیان اینکه همچنین تغییر دیگر این طرح در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی بود، گفت: در نسخه قبلی طرح جهش تولید دانش‌بنیان، معافیت‌ها به خزانه دولت می‌رفت و سپس بودجه‌ای صرف حوزه دانش‌بنیان می‌شد؛ ولی در نسخه جدید این معافیت را به عنوان سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کردیم به طوری که در نسخه جدید هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد مالی بودجه را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌دهند.
دهنوی درباره آخرین تغییر در نسخه جدید که در خصوص ترکیب هیأت امنای صندوق نواوری بود، گفت: ما در نسخه جدید شورای راهبری شرکت‌های دانش‌بنیان را پیشنهاد کردیم که رییس آن رییس جمهوری است و وزاری علوم، صنعت، ارتباطات و فناوری، اقتصاد، معاون علمی و فناوری عضو این شورا هستند.وی گفت: این شورا همزمان با هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی هستند که راجع به تسهیلات اعطایی به شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند.

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۴۹۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما