۰

دولت ژاپن روی سیستم‌های همسریابی با کمک هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۲
دولت ژاپن روی سیستم‌های همسریابی با کمک هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
دولت ژاپن روی سیستم‌های همسریابی با کمک هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
 
آی‌تی‌من- از سال آینده میلادی، دولت‌های محلی ژاپن به پروژه‌هایی که از هوش مصنوعی برای همسریابی استفاده می‌کنند، یارانه اعطا خواهند کرد.

سال گذشته، تعداد کودکانی که در ژاپن متولد شدند، به کمتر از 865 هزار نفر رسید که تا کنون سابقه نداشته‌است. جمعیت ژاپن به سرعت در حال پیر شدن است و این کشور به دنبال‌ راه‌هایی می‌گردد که نرخ زاد و ولد را، که یکی از پایین‌ترین‌ها در جهان است، افزایش دهد. یکی از تازه‌ترین تلاش‌ها در این زمینه نیز، استفاده از فناوری هوش مصنوعی است.

برنامه دولت ژاپن این است که در سال آینده، 2 میلیارد ین (حدود 19 میلیون دلار) از طریق دولت‌های محلی و به منظور افزایش نرخ زاد و ولد هزینه کند.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، موسسه‌های متعددی در ژاپن، خدمات زوج‌یابی را در ژاپن ارایه می‌دهند که عمده این خدمات را انسان انجام می‌دهد، اما تعدادی از موسسات و شرکت‌ها نیز سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به کار گرفته‌اند و امیدوارند از این طریق، بتوانند تحلیل‌های پیچیده‌تری را روی فرم‌های مشخصات فردی انجام دهند. برخی از سیستم‌های موجود البته صرفا عواملی مانند درآمد و سن را در نظر می‌گیرند و فقط نتایجی را که شامل تطابق کامل دو نفر باشد، ارایه می‌کنند.

بنا به اعلام رسانه‌های محلی، کمک مالی با این هدف اعطا می‌شود که سیستم‌های پیشرفته‌تری ساخته شود که عواملی مانند سرگرمی‌ها و ارزش‌های فردی را نیز در بربگیرد.

برآوردها حاکی است که جمعیت ژاپن، که در سال 2017  میلادی به 128 میلیون نفر رسیده بود، تا پایان قرن به کمتر از 53 میلیون نفر خواهد رسید.

البته، ساچیکو هوریگوچی، انسان‌شناس دانشگاه تمپل ژاپن، معتقد است که دولت به جای ارایه یارانه به پروژه‌های هوش مصنوعی، راه‌های بهتری  برای افزایش نرخ زاد و ولد دارد؛ راه‌هایی مانند کمک به جوانانی که درآمد پایینی دارند.

این گفته وی، به گزارشی اشاره دارد که اخیرا منتشر شده و نشان دهنده ارتباط بین سطوح درآمد پایین و کاهش اشتیاق به برقراری روابط عاشقانه در بین جوانان ژاپنی است.

وی به بی‌بی‌سی گفت: اگر جوانان به برقراری رابطه عاشقانه علاقه نداشته باشند، عملا همسریابی نیز ناکارآمد خواهد بود.

از سوی دیگر، مدت‌هاست که تحلیلگران، موضوع نبود حمایت از مادران شاغل را در ژاپن مطرح می‌کنند و می‌گویند که در این کشور، از زنان انتظار می‌رود که در کنار شغل بیرون از خانه، وظایف خانه‌داری را نیز انجام دهند و کودکان را بزرگ کنند.

دولت ژاپن گفته است که قصد دارد زنان بیشتری را به استخدام تمام وقت تشویق کند؛ با این حال شکاف جنسیتی در این کشور افزایش یافته است.

بر اساس گزارش برابری جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد، ژاپن در سال 2019 از میان 153 کشور، در جایگاه نازل 121 قرار داشته و نسبت به سال ماقبل 11 پله نزول کرده است.

 
مرجع : BBC
کد مطلب : ۲۷۵۰۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما