۰
برنامه‌ریزی بنیاد برای کمک به سرمایه‌گذاری و دانش‌افزایی آثار منتخب

«سردار» برترین بازی جدی سال شد

تاریخ انتشار
شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
«سردار» برترین بازی جدی سال شد
«سردار» برترین بازی جدی سال شد

آی‌تی‌من- بازی سردار ساخته تیم آزمایشگاه واقعیت افزوده شناختی (کارلَب) در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با هدف ترویج گردشگری ایده طراحی نرم‌افزاری برای بازدید از خانه ستارخان، سردار ملی در تبریز را دستاویز خلق بازی‌ جذابی کرده تا مخاطب تجربه متفاوتی از بازدید از این موزه تاریخی به کمک فناوری واقعیت افزوده داشته باشد.

با اعلام هیات داوران بخش جشنواره بازی جدی سال 1399 این بازی به خاطر داشتن زیرساخت فنی مناسب، خلاقیت در ارائه خدمات به حوزه گردشگری و ساختار تجاری قابل قبول به عنوان بازی جدی سال انتخاب شد.
همچنین بازی «ویلکا» با موضوع توان‌بخشی که با رویکرد کمک به توان‌یابانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، رتبه دوم این بخش و جایزه 6 میلیون تومانی را کسب کرد. بازی «تکاپو» با موضوع سبک زندگی نیز رتبه سوم و جایزه 5 میلیون تومانی را دریافت کرد.

با اعلام هیات داوران بازی‌های راز متان، ری اکشن و فیروزه نیز به ترتیب رتبه‌های بعدی بخش جشنواره بازی جدی سال 1399 را به دست آوردند و جوایز 4 میلیون تومانی، 3 میلیون تومانی و یک میلیون تومانی به آنها اهدا شد.مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آیین اختتامیه چهارمین جایزه بازی‌های جدی 1399 با اشاره به توسعه شبکه همکاری‌های این رویداد با 18 نهاد حاکمیتی، دولتی و خصوصی و تخصیص 700 میلیون تومان جایزه نقدی و تسهیلات تجاری‌سازی برای منتخبان، از برنامه‌ریزی برای کمک به سرمایه‌گذاری و دانش‌افزایی آثار منتخب خبر داد.

سید صادق پژمان در این مراسم طی سخنانی ویدئویی که به صورت زنده از بستر آپارات گیم پخش شد، گفت: مجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان تنها متولی سیاست‌گذاری، ریل‌گذاری، نظارت و حمایت در حوزه بازی‌های دیجیتال تلاش دارد که به همه بخش‌های این زیست‌بوم و حوزه‌های متفاوت این اکوسیستم در قالب برنامه‌های کلان کوتاه مدت و بلند مدت توجه داشته باشد. یکی از زیرشاخه‌های مهمی که طی چند سال اخیر در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دنبال شده، حوزه بازی‌های هدفمند و جدی بوده است. 

وی افزود: فارغ از این رویداد، در طول سال هم معاونت پژوهش بنیاد در خصوص این موضوع فعالیت دارد و تلاش می‌کند برای توسعه متوازن بازی‌های جدی اقداماتی را انجام دهد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: یکی از اقدامات بنیاد طی چهار سال گذشته در راستای توجه به حوزه بازی‌های جدی، برگزاری جایزه بازی‌های جدی بوده که از انتهای هر رویداد و پایان مراسم اختتامیه، رایزنی‌ها برای برگزاری رویدادی بعدی آغاز می‌شود. طی سال‌های 98 و 99 جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف، نخبگان و دانشگاهیان برگزار شد و ما هر سال شاهد توسعه این حوزه از زوایای مختلفی چون افزایش تعداد افراد فعال در صنعت بازی‌های جدی، افزایش مشارکت دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، خصوصی و نهادهای علمی و ارتقای اهمیت روزافزون این موضوع هستیم.

پژمان تصریح کرد: امروز با بازگشت به چهارسال قبل و مرور آن، متوجه می‌شویم که شبکه همکاری و مشارکت گسترده‌ای که برای برگزاری جایزه بازی‌های جدی به‌وجود آمده است، اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست. هرچند که نسبت به اهمیت و ارزش این موضوع تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله‌هایی دارد.

او با اشاره به توسعه شبکه همکاری‌های این رویداد با بخش‌های حاکمیتی، دولتی و خصوصی گفت: یکی از موضوعاتی که برای برگزاری جایزه بازی‌های جدی سال 1399 دنبال شد، توسعه شبکه همکاری‌های این رویداد بود. امسال 18 دستگاه و نهاد دولتی، خصوصی، علمی-دانشگاهی و مجموعه‌های بازی‌سازی برای برگزاری این رویداد با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مشارکت داشتند. این امر نشان می‌د‌هد که دستیابی به هدف اصلی این اقدام در خصوص انتقال اهمیت و ظرفیت موجود در صنعت بازی‌های جدی به د‌ستگاه‌های دیگر با روند قابل قبولی در حال طی شدن است. سیدصادق پژمان ادامه داد: در این راستا موضوعات و مسائل متفاوتی برای طرح در این رویداد از سوی این دستگاه‌ها ارائه شد. با بررسی‌های انجام شده موضوعاتی که امکان پرداختن به آنها وجود داشت و از سوی این دستگاه‌ها نیز مورد حمایت قرار می‌گرفت، به عنوان موضوعات منتخب برای هر سه بخش این رویداد یعنی جشنواره بازی‌های‌ جدی، هکاتون بازی‌های جدی و سمپوزیوم بازی‌های جدی انتخاب شدند.

او در سخنانش با تاکید بر تلاش بنیاد برای پرداختن به موضوع سرگرمی‌های جدی، اضافه کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای امسال تلاش کرد با توجه به گسترش موضوع سرگرمی‌های نوین برای پرکردن اوقات فراغت در دنیا و ایران، به موضوع سرگرمی‌های جدی به عنوان یکی از بخش‌های جایزه بازی‌های جدی 1399 بپردازد. خوشبختانه تعداد آثاری که در این بخش به دبیرخانه رویداد ارسال شد قابل توجه بود و خیلی از آنها دستاوردهایی را در این رویداد کسب کردند.مدیرعامل بنیاد همچنین با اشاره به افزایش جوایز نقدی این رویداد نسبت به سال‌های گذشته گفت: مجموع جوایز نقدی اختصاص داده یافته به منتخبان برگزیده اولین دوره جایزه بازی‌های جدی 25 میلیون تومان بود که امروز این عدد به مجموع 700 میلیون تومان جایزه نقدی و تسهیلات تجاری‌سازی رسیده است. این امر از یک سو نشان‌دهنده دغدغه‌مندی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نسبت به این موضوع است و از سوی دیگر نیز بیانگر واکنش مناسب  دستگاه‌های دیگر نسبت به این مساله ‌است.

پژمان ضمن یادآوری همکاری خوب وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این رویداد طی سال‌های گذشته، تصریح کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا در سطح دنیا و کشورمان موضوع اصلی بخش هکاتون بازی‌های جدی 1399 موضوع «مهارت‌های زندگی: مواجهه با همه‌گیری بیماری‌ها» معرفی شد که به نظر می‌رسد این اتفاق می‌تواند نمونه خوبی از توانایی بازی‌های هدفمند برای ارائه راهکارهایی در خصوص حل مسائل جدید باشد.

به گفته وی، شرایط امروز دنیا که با مسائل و موضوعات جدیدی مواجه شده است، نیازمند ارائه راهکارهای جدید دارد و یکی از راه‌های میانبر می‌تواند تولید بازی‌های هدفمند با مشارکت تمام دستگاه‌ها خصوصا برای بخش سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد.

مدیرعامل بنیاد این نوید را به منتخبان چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی داد که به آثار منتخب این رویداد در ابعاد مختلفی چون سرمایه‌گذاری و دانش‌افزایی کمک می‌شود تا بازی‌های این تیم‌ها تا سال آینده در اختیار مردم قرار گرفته و مخاطب پیدا کرده باشند.
کد مطلب : ۲۷۵۱۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين