۰
تشویق به خرید‌های درون برنامه‌ای ممنوع

اعلام قوانین سختگیرانه برای بازی‌های آنلاین در چین

تاریخ انتشار
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۹
اعلام قوانین سختگیرانه برای بازی‌های آنلاین در چین
اعلام قوانین سختگیرانه برای بازی‌های آنلاین در چین

آی‌تی‌من- قوانین جدید که عملاً محدودیت‌هایی را برایهزینه‌‌‌کرد برای بازی‌های آنلاین تعیین می‌کند، وحشت را در بین سرمایه‌گذاران برانگیخته و نزدیک به ۸۰ میلیارددلار از ارزش بازار دو شرکت بزرگ بازی چین را از بینبرد.
 
بر اساس این قوانین، بازی‌های آنلاین حق ندارند بابت ورود هر روزه کاربران به بازی، انجام نخستین هزینه و خرید در بازی یا خریدهای پی‌درپی به آنها پاداش بدهند. اینها روش‌هایی است که بازی‌های آنلاین برای تشویق کاربران به کار می‌گیرند.
 
در پی اعلام این قوانین، سها شرکت تنسنت هولدینگ که بزرگ‌ترین شرکت بازی‌ساز جهان محسوب می‌شود، در یک مقطع تا 16 درصد هم سقوط کرد. سهام نت‌ایز (NetEase) نزدیک‌ترین تنسنت نیز پس از انتشار پیش‌نویس قوانین جدید از سوی اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین، تا 25 درصد سقوط کرد. در همین حال سهام شرکت سرمایه‌گذاری پروسوس (Prosus) نیز در معاملات اولیه روز جمعه 14.2 درصد از ارزش خود را از دست داد. این شرکت 26 درصد سهام تنسنت را در اختیار دارد.
 
به گزارش رویتر، پیش نویس قوانین تازه بر سهام شرکت‌های بازی‌سازی در سطح جهان نیز اثر گذاشته است. سهام شرکت‌های آمریکایی Robolox، Electronic Arts و Unity Software  در روز جمعه بین 1.7 تا 3.1 درصد افت کرد و Ubisoft فرانسه نیز با 3 درصد کاهش ارزش سهام مواجه شد.
 
ویگو ژانگ، معاون شرکت تنسنت گیمز در مورد تأثیر قوانین جدید گفت که این شرکت نیازی به تغییر مدل تجاری یا عملیات خود در زمینه بازی‌ها نخواهد داشت. وی افزود که تنسنت الزامات نظارتی را به دقت اجرا می‌کند. ژانگ اضافه کرد که افراد زیر سن قانونی از سال2021 پول و زمان پایینی را صرف بازی‌های Tencent کرده‌اند.
 
پکن در طول سال‌های گذشته به شدت در مورد بازی‌های ویدیویی سخت‌‌گیرتر شده است. دولت پکن در سال2021، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای بازی‌های افراد زیر 18 سال تعیین کرد و تأیید بازی‌های ویدیویی جدید رابه دلیل نگرانی‌ از اعتیاد به بازی، برای حدود هشت ماه بهحالت تعلیق درآورد. سرکوب بازی‌های آنلاین ‌در سال گذشته با از سرگیری تأییدیه‌های جدید بازی پایان یافت، اما تنظیم‌کننده‌های چینی همچنان به اعمال محدودیت‌هایی برای خرید‌های دورن برنامه‌ای این بازی‌ها ادامه می‌دهند.
 
قوانین جدیدی که در روز جمعه اعلام شد، صریح‌ترین قوانینی است که با هدف محدود کردن هزینه‌های درونبازی انجام شده است. علاوه بر ممنوعیت ویژگی‌های پاداش، بازی‌ها همچنین باید محدودیت‌هایی را در موردسقف شارژ کیف پول دیجیتال خود هزینه‌های درون بازی تعیین کنند.
 
ایوان سو، تحلیلگر Morningstar گفت: حذف این مشوق‌ها احتمالاً کاربران فعال روزانه و درآمد‌های درونبرنامه‌ای را کاهش می‌دهد و در نهایت می‌تواند ناشران رامجبور کند تا به طور اساسی در طراحی بازی واستراتژی‌های کسب درآمد خود تجدید نظر کنند.
 
بازی‌ها همچنین از ارائه ویژگی‌های قرعه‌کشی برای خردسالان و امکان حراج آیتم‌های بازی مجازی منع شده‌اند.
 
اما در پیش‌نویس قوانین جدید پیشنهادی هم لحاظ شده که انتظار می‌رود با استقبال صنعت گیم واقع شود. بر اساس این پیشنهاد، رگولاتورها باید فرایند اعطای تاییدیه به بازی‌های جدید را در مدت حداکثر 60 روز انجام دهند. رگولاتورهای چنین همین دیروز اعلام کردند که تاییدیه 40 بازی خارجی برای انتشار در چین صادر شده است. این مساله نشان می‌دهد که با وجود محدودیت در هزینه‌کردهای درون برنامه‌ای، دولت پکن علاقه دارد که بازی‌های بیشتری به بازار چین وارد شود.
 
قوانین جدید همچنین منعکس کننده نگرانی دولت پکن در مورد داده‌های ‌کاربران است و ناشران بازی‌ها را ملزم کرده که این داده‌های را در سرورهایی داخل چین ذخیره کنند.
 
دولت تا 22 ژانویه 2024 به جمع‌آوری نظرات درباره این پیش‌نویس می‌پردازد.
 
درآمدهای صنعت بازی‌سازی چین در سال 2022 نخستین بار با کاهش شدید مواجه شد که نتیجه اقدامات سختگیرانه دولت در سال 2021 بود. اما آمارها نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی، بازار بازی‌های ویدیویی چین به مسیر رشد برگشته و درآمدهای فروش داخلی آن با 13 درصد رشد به 42.6 میلیارد دلار رسیده است.


 
کد مطلب : ۲۸۲۴۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما