۰

جزییات ۶ مصوبه جدید برای تسریع ترخیص کالا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۱
جزییات ۶ مصوبه جدید برای تسریع ترخیص کالا
جزییات ۶ مصوبه جدید برای تسریع ترخیص کالا

آی‌تی‌من-  مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران جزییات  پیشنهادات گمرک و مصوبات ستاد تنظیم بازار را طی گزارشی تشریح کرد.

بر این اساس باتوجه به مشکلات متعدد مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن پروانه‌های وارداتی و به منظور تسهیل در تجارت فرامرزی مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی، نسبت به پذیرش تلورانس وزنی ۱.۵ درصد برای «کالاهای فله و کالاهای اساسی و ضروری» مشمول دریافت ارز ترجیحی (گروه یک کالائی) که بصورت فله یا کانتینری وارد می‌شوند، اقدام کنند و درخصوص سایر کالاها از جمله کالاهای اساسی مشمول گروه ۲۱، حداکثر سه درصد تلورانس وزنی، قابل پذیرش بوده و ملاک رسیدگی قرار گیرد.

در خصوص رفع تعهد ارزی کالاهایی که معیار اقدام، وزن کالا است به گمرک و بانک مرکزی اختیار داده شد تا نسبت به محاسبه  تلورانس وزنی، با درنظر گرفتن ثبت سفارش اقدام کنند و چنانچه تلورانس وزنی بر اساس وزن کل ثبت سفارش باشد، در مجموع، مورد پذیرش بوده و ملاک اقدام و اجرا برای بانک مرکزی خواهد بود.

همچنین پیرو تصمیمات قبلی کارگروه تنظیم بازار در خصوص بیش‌بود یازده قلم کالاهای اساسی و ضروری، گمرک ایران مجاز شد در بررسی ارزش۱۱ قلم کالای اساسی و ضروری معادل پنج درصد بیشتر از ارزش‌های متوسط ابلاغی را اعمال کرده و چنانچه در بررسی پرونده‌های اختلافی، میزان بیش بود ارزش، بیش از پنج درصد و تا هفت درصد باشد بایستی پس از کسر پنج درصد، مابقی را بعنوان بیش بود تلقی و لحاظ کند. باید به این نکته توجه کرد که پس از تعدیلات اعلام شده، بیش بود ارزش‌های بالاتر از هفت درصد، بدون کسر پنج یا هفت درصد اعلام شده، بصورت کامل مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش در راستای پیشنهادات ارایه شده از سوی مراجع ذیربط در استان بوشهر، به گمرک این اختیار داده شد تا با درخواست صاحبان کالا‌های دارای اولویت ارزی ۱، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴  بر ترانزیت خارجی این کالاها بدون مطالبه ثبت سفارش با اخذ تضامین لازم، تحت رویه "ترانزیت خارجی"اقدام وکنترل‌های لازم را در این خصوص انجام دهد تا از رسوب کالا در مناطق ویژه اقتصادی واماکن گمرک جلوگیری شود. همچنین  موضوع متروکه شدن کالاهای اساسی در گمرکات کشور متاثر از مصوبات و بخشنامه‌های صادر شده مطرح ومقرر شد جلسه‌ای با محوریت معاونت بازرگانی داخلی ودستگاه‌های ذیربط تشکیل و راهکارهای  اجرائی برای تصمیم گیری به جلسات آتی کارگروه ستاد تنظیم بازار ارایه شود.
 
کد مطلب : ۲۷۵۶۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما