۰
فناوران بررسی کرد

گلکسی S21 سامسونگ؛ پرکاربردِ جمع‌وجور

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۱
گلکسی S21 سامسونگ؛ پرکاربردِ جمع‌وجور
گلکسی S21 سامسونگ؛ پرکاربردِ جمع‌وجور

 طراحی
برخلاف دو نسخه اس ۲۱ اولترا و پلاس که بخش پشتی بدنه از شیشه ساخته شده، بدنه این گوشی از جنس پلاستیک ساخته شده است.

سامسونگ در این گوشی شارژر و هدفون را از جعبه گوشی حذف کرده و درون جعبه به‌جز گوشی فقط یک کابل USB نوع C و یک سوزن سیم‌کارت وجود دارد.

حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر قرار گرفته و گلکسی S21 سامسونگ فقط ۱۷۰ گرم وزن دارد که برای دستگاهی با نمایشگر ۶.۲ اینچی، وزن سبکی به شمار می‌رود.

روی لبه‌ سمت راست، کلید پاور و کنترل صدا قرار گرفته و بخش پایینی هم جای درگاه USB 3.2 Type-C است که دو طرف آن، یکی از دو بلندگوی استریو و درگاه سیم‌کارت قرار دارد. 

جک صوتی ۳٫۵ میلی‌متری هم در این گوشی وجود ندارد و خبری از کارت حافظه microSD نیست و باید به حافظه‌ داخلی گوشی اکتفا کرد.

در میان قابلیت‌های گلکسی اس ۲۱ به گواهی IP68 گلکسی S21 برای مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوغبار اشاره شده که به این ترتیب در صورتی که گوشی به شکل تصادفی از دستتان لیز بخورد و داخل سینک ظرف‌شویی یا لیوان چایی بیفتد مشکلی برایش پیش نمی‌آید اما توصیه می‌کنیم که مراقب گوشی‌ باشید که به هر حال آسیب نبیند.

 صفحه نمایش 
گلکسی S21 مانند نسل گذشته از نمایشگر ۶٫۲ اینچی با پنل Dynamic AMOLED 2X بهره می‌برد و از وضوح ۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل برخوردار است.

رنگ‌های نمایشگر گلکسی S21 از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و تماشای هر نوع محتوایی در گلکسی S21 تجربه خوبی به‌همراه دارد.

در بخش بالایی و پایینی نمایشگر دو بلندگو قرار دارد که در کنار هم می‌توانند صدای استریو و دوکاناله تولید کنند. بنابراین برای کسانی که با گوشی خود زیاد فیلم می‌بینند یا حتی موسیقی گوش می‌کنند، خبر خوبی است چرا که بلندی صدا کاملا رضایت‌بخش است.

 پردازنده
سامسونگ گوشی‌های جدیدش را با دو نوع تراشه‌ Snapdragon 888 و Exynos 2100 عرضه کرده است که بر اساس منطقه جغرافیایی هر کدام از آنها در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. اگزینوس 2100 نخستین تراشه‌ سامسونگ به شمار می‌رود که از هسته‌های پردازشی اختصاصی این کمپانی بهره نمی‌برد. 

سه هسته میانی Cortex A78 و چهار هسته‌ کم‌مصرف Cortex A55 برای دستیابی به ۱۹ درصد بهبود در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و ۳۳ درصد در پردازش‌های چندهسته‌ای بهره می‌برد.

گلکسی S21 در دو نسخه با حافظه‌های ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد که هر دو نسخه از ۸ گیگابایت رم LPDDR5 بهره می‌برد. 

عملکرد پرچم‌دار جدید سامسونگ در زمینه‌ پردازش‌های گرافیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد بهتر از نسل گذشته است. 

اما یکی از مشکلات همیشگی تراشه‌های اگزینوس سامسونگ، حرارت و گرمایی است که تولید می‌کنند.

 باتری
گلکسی S21 از باتری لیتیومی ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی (در حالت سیمی) برخوردار است به این ترتیب حدود ۱۸ ساعت برای پخش فیلم شارژ نگه می‌دارد و درصورتی که استفاده سنگین مثل اجرای بازی یا فیلم‌برداری مداوم 4K با گوشی‌تان نداشته باشید، می‌توانید کمی بیش از یک روز از گوشی گلکسی S21 استفاده کنید.

 دوربین
روی قاب پشتی گلکسی S21 سه دوربین قرار گرفته که دقیقا شبیه گلکسی S21 پلاس است. 

در واقع دوربین گلکسی اس ۲۱ تفاوتی با گلکسی اس ۲۰ ندارد؛ دوربین واید و اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین زوم ۶۴ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی وظیفه ثبت تصاویر.

قابلیت‌هایی مثل عکاسی در شب، پرتره، غذا، پانوراما و حرفه‌ای با امکان تنظیم دوربین وجود دارد. 

دوربین اصلی به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۶ میلی‌متری و دیافراگم f/1.8، لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel مجهز شده است. 

کیفیت تصاویر ثبت ‌شده با دوربین اصلی رضایتبخش است و با زوم خودکار تشخیص فاز می‌توان روی سوژه به سرعت تمرکز کرد. 

اما کیفیت تصاویر دوربین واید در شب یا شرایط نوری ضعیف، کاهش می‌یابد.

دوربین اولتراواید حسگری ۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. 

دوربین سوم از زوم هیبریدی سه برابری بهره می‌برد و دارای حسگر ۶۴ مگاپیکسلی تله‌فوتو با ابعاد 1/1.72 اینچ، فیلتر رنگی عادی Bayer و فوکوس خودکار تشخیص فاز است. 

گلکسی S21 امکان ضبط فیلم با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و نیز وضوح 8K و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه را دارد که البته حجم ویدیوهای 8K بسیار زیاد و ازآنجاکه گلکسی S21 از کارت‌های حافظه پشتیبانی نمی‌کند، در صورت فیلمبرداری با چنین کیفیتی قطعا دچار مشکل خواهید شد.

 کلام آخر
در کل باید بگوییم که گلکسی اس ۲۱ گوشی بسیار خوبی است اما از آنجا که تفاوت چندانی با نسل قبل یعنی گلکسی اس ۲۰ ندارد، به کسانی که مدل قبلی را دارند، پیشنهاد نمی‌کنیم که این دستگاه را تهیه کنند. با این حال به لطف نمایشگر باکیفیت، دوربین سه گانه پیشرفته و پردازنده قدرتمند، یکی از بهترین گوشی‌های حال حاضر بازار به شمار می‌رود.

 نقاط ضعف
با همه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که گلکسی اس ۲۱ دارد، اما نقاط ضعفی هم در آن دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به کیفیت پایین و مشکلات فیلم‌برداری 4K و نرخ ۶۰ فریم ‌بر‌ ثانیه اشاره کرد که خیلی امکان فیلم‌برداری فوق‌العاده‌ای نسبت به گوشی‌های پرچمدار امروزی به شمار نمی‌رود.

از سوی دیگر بخش پشتی گوشی از پلاستیک ساخته شده که برای یک گوشی پرچمدار خیلی مولفه و ویژگی خوبی نیست.

یکی دیگر از نقاط ضعف این گوشی پشتیبانی نکردن از درگاه کارت حافظه است که باعث محدودیت‌هایی برای ذخیره اطلاعات روی دستگاه می‌شود. 

همچنین محدود بودن فناوری شارژ سریع به ۲۵ وات و نیز عدم وجود شارژر و هدفون در جعبه از دیگر نقاط ضعف این دستگاه به شمار می‌رود.
 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۵۷۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما