۰

پیام‌رسان‌های بومی ‌۲۰ میلیون کاربر دارند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۲
پیام‌رسان‌های بومی ‌۲۰ میلیون کاربر دارند
پیام‌رسان‌های بومی ‌۲۰ میلیون کاربر دارند

آی‌تی‌من- بر اساس آخرین آماری که اعلام شده، با آغاز حمایت‌ از پیام‌رسان‌های بومی، رشد پیام‌رسان‌ها تقریباً ۱۰ برابر شده است. آن‌ها در ابتدای سال ۹۶ حدود یک و نیم میلیون کاربر داشتند که این عدد اکنون مجموعاً به بیش از ۲۰ میلیون کاربر رسیده است.

حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات درباره اختصاص اینترکانکشن (نقطه اتصال متقابل) به پیام‌رسان‌ها گفت: بر اساس سند مصوب شورای عالی فضای مجازی، ارایه تسهیلات و امکانات قابل ارایه به پیام‌رسان‌های داخلی مبتنی بر تعداد کاربر بر عهده وزارت ارتباطات است به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: تعداد کاربران پیام‌رسان‌ها باید تعداد مشخص شده در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی برسد و مرکز ملی فضای مجازی نیز آن‌ها را تایید کنند تا اینترکانکشن به آن‌ها اختصاص پیدا کند.   اینترکانکشن امکانی برای تبادل ترافیک است به نحوی که پیام‌رسان‌ها بتوانند با شبکه ارتباطی اپراتورهای مخابراتی  ارتباط برقرار کنند. مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: وزارت ارتباطات از خدماتی که قرار بوده در فاز دوم به پیام‌رسان‌ها ارایه کند، عقب نیست و به وظایف خود در این حوزه عمل کرده است. کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه لازم برای برقراری اینترکانکشن و نرخ آن را به اپراتورها ابلاغ کرده و در حال انجام است. او درباره تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی‌گفت: در پیام‌رسان اجتماعی بومی‌حدود ۲۰ میلیون کاربر داریم اما اپلیکیشن‌هایی مانند «شاد» در حوزه دانش‌آموزی اکنون به تنهایی حدود ۱۵ میلیون کاربر دارد و ترافیک بسیار خوبی نیز تولید کرده‌ است. او درباره اتصال پیام‌رسان‌های بومی‌به مرکز تبادل ملی اطلاعات (GSB) گفت: هر خدمتی که در دسترس وزارت ارتباطات است به پیام‌رسان‌ها نیز ارایه می‌شود و ما از این بابت مشکلی نداریم. فتاحی سال ۹۷ نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد پیام‌رسان‌های بومی‌۱۵ میلیون کاربر دارند. این آمار می‌تواند این گزاره را در ذهن متبادر کند که پیام‌رسان‌ها قبل از فیلتر تلگرام رشد ارگانیک خوبی داشتند اما پس از آن و طی سه سال با حمایت‌هایی که صورت گرفت تنها ۵ میلیون کاربر پیام‌رسان‌ها را نصب کردند. از این‌که چه تعداد کاربر فعال وجود دارد، آمار رسمی‌اعلام نشده است. بر اساس این گزارش تصویب لایحه صیانت از حقوق و حریم خصوصی، امکان ارایه خدمات‌ نهادهایی مانند ثبت‌احوال و بانک مرکزی بر بستر پیام‌رسان‌ها، تصویب قوانین عادلانه و پای کار آمدن تمام نهادهایی که در مصوبات شورای عالی فضای مجازی مسوولیتی برای حمایت از پیام‌رسان بومی‌دارند، قطعات پازلی هستند که باید به یکدیگر متصل شوند تا این مهم به سرانجام برسد.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۵۹۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما