۰

بازی اینترنتی برای نمایش نقاط ضعف فناوری بازشناسی احساسات

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۳
بازی اینترنتی برای نمایش نقاط ضعف فناوری بازشناسی احساسات
بازی اینترنتی برای نمایش نقاط ضعف فناوری بازشناسی احساسات

آی‌تی‌من- فناوری شناسایی احساسات  انسانی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، صنعتی میلیارد دلاری است که ارزش خود را در وضعیت‌های متفاوتی از ایمنی جاده‌ها گرفتی تا تحقیقات بازار نشان داده است. اما منتقدان می‌گویند که این فناوری نه تنها مشکلات حریم خصوصی دارد، بلکه نادقیق و شدیدا دارای سوگیری است.

گروهی از محققان برای نشان دادن این مشکلات، وب‌سایتی در آدرس emojify.info راه‌اندازی کرده‌اند. در این وب‌سایت عموم مردم می‌توانند سیستم‌های بازشناسی احساسات را با استفاده از دوربین کامپیوتر خود امتحان کنند.

در این وب‌سایت چند بازی رایانه‌ای قرار داده شده است. یکی از این بازی‌ها روی تغییر حالات چهره به منظور گول زدن  فناوری متمرکز است و بازی دیگر، نشان می‌دهد که چقدر چنین سیستم‌هایی در تشخیص حالات چهره، در وضعیت‌های مختلف، ناکارآمدند.

محققان امیدوارند که این بازی‌ها بتواند آگاهی درباره این فناوری را افزایش دهد و موجب بحث و گفت‌وگو درباره کاربری آن شود.

دکتر الکسا هگرتی، مدیر این پروژه و محقق مرکز لورهولم برای هوش آینده دانشگاه کمبریج دراین باره می‌گوید: این فناوری، شکلی از بازشناسی چهره است؛ اما پا را فراتر می‌گذارد؛ زیرا علاوه بر شناسایی افراد، مدعی است که احساسات دورنی ما را از چهره‌مان تشخیص می‌دهد. فناوری بازشناسی چهره، در سال گذشته مورد انتقادات زیادی قرار داشته است. به ویژه اینکه گفته می‌شود استفاده پلیس از این فناوری، به تبعیض و نقص آزادی بیان منجر می‌شود. اما هگرتی می‌گوید: بسیاری افراد نمی‌دانند که سیستم‌های بازشناسی احساسات چه کاربردهایی دارد. از این سیستم‌ها در وضعیت‌های مختلفی مانند استخدام تا بررسی رفتارهای مشتری، امنیت فرودگاه‌ها و حتی در سیستم‌های آموزشی استفاده می‌شود تا میزان مشارکت دانش آموزان ‌در کلاس یا انجام تکالیف‌شان مشخص شود.وی می‌افزاید: این فناوری، در سرتاسر جهان، از اروپا تا آمریکا و چین درحال استفاده است.

شرکت تایگوسیس (Taigusys) که دفتر مرکزی‌اش در شنزن چین واقع است، می‌گوید که این سیستم‌ها را در موقعیت‌های متفاوتی مانند امنیت خانه‌ها و زندان‌ها نصب کرده است. از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی است که شهر لاکنو در هند نیز قصد دارد از این فناوری برای شناسایی زنانی که هدف آزار قرار گرفته‌اند، استفاده کند. اقدامی که از سوی سازمان‌های حقوق دیجیتال، مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته هگرتی، فناوری بازشناسی احساسات منافعی هم دارد که باید این منافع در برابر نگرانی‌های میزان دقت، سوگیری نژادی و همچنین اینکه آیا این فناوری ابزار مناسبی برای وظایف مشخص است یا نه، سنجیده شود.

پروژه وب‌سایت emojify تاکید کرده که اطلاعات کاربران را جمع آوری نمی‌کند و تصاویر کاربران روی دستگاه خود آنها ذخیره می‌شود.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۵۹۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما