۰
با تاکید بر بکارگیری استارت‌آپ‌ها انجام شد

برگزاری روز جهانی بزرگداشت مالکیت معنوی (IP Day)در تهران

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۸
برگزاری روز جهانی بزرگداشت مالکیت معنوی  (IP Day)در تهران
برگزاری روز جهانی بزرگداشت مالکیت معنوی (IP Day)در تهران

آی‌تی‌من-  در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور محمد حسن کیانی رییس مرکز مالکیت معنوی، آقای اندرو آنگ، مدیرکل دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه، وایپو، خانم ورنیکا بادار، از بخش مالکیت معنوی و اکوسیستم نوآوری وایپو و آقای محمود اصفهانی‌نژاد، مشاور دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه وایپو برگزار شد، پیام تصویری ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی پخش شد.

ذبیح الله خداییان در این پیام ویدئویی به نمایندگی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی مالکیت صنعتی در کشور و نماینده جمهوری اسلامی‌ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال‌های اخیر در محور اصلاح و به روز نمودن قوانین و مقررات، توسعه ساختار‌ها و الکترونیکی کردن خدمات ثبتی و ترویج مالکیت معنوی و کمک به تجاری سازی، گام‌های مهمی‌را برداشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: این سازمان در برنامه‌های تحولی هم، علاوه بر اهتمام نسبت به مراتب فوق، موضوع استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی سامانه‌ها، ارتقاء کیفیت خدمات ثبتی، ارتقاء آگاهی عمومی‌و خصوصی و همچنین کمک به تجاری سازی مالکیت‌های صنعتی را در رئوس مأموریت‌های خاص خود منظور نموده و بر این اساس، فعالیت‌های مشترکی را نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط داخلی و حسب مورد نهاد‌های بین المللی متناظر مالکیت صنعتی خصوصا استفاده از کمک‌های فنی و حقوقی وایپو در دستور کار قرار داده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گریزی به شعار امسال روز جهانی مالکیت معنوی مبنی بر «مالکیت معنوی و شرکت‌های کوچک و متوسط، عرضه ایده به بازار» زد و گفت: مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کمک به تسهیل خدمات به شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها را همواره به عنوان یکی از اهداف مهم خود قرار داده و اقداماتی نظیر ایجاد پنجره واحد فیزیکی در پارک‌های علم و فناوری، و راه اندازی پیشخوان خدمات مالکیت صنعتی در پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را با همین هدف به منظور ارایه کمک‌های مشورتی در تهیه مستندات تنظیم اظهارنامه (drafting)، تسلیم اظهارنامه (filing) و خدمات جست‌وجو (searching) و دیگر مشورت‌های مالکیت معنوی به صاحبان کسب و کار‌های مربوط به انجام رسانده و امید است این اقدامات بتواند علاوه بر ارتقا کمی‌و کیفی خدمات ثبت و حمایت از مالکیت‌های صنعتی، به رونق اقتصادی و به ترویج مالکیت معنوی نیز کمک نماید.

خداییان ابزار امیدواری کرد که شرکت‌های کوچک و متوسط به ویژه استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بیش از پیش از ظرفیت‌های ایجاد شده و نتایج حاصله از نشست حاضر بهره‌مند شوند.

وی در پایان از حمایت‌های ریاست سازمان جهانی مالکیت معنوی، مدیران و کارشناسان وایپو در خصوص ارایه کمک‌های فنی و حقوقی سازمان جهانی مالکیت معنوی تشکر و قدردانی کرد.

محمد حسن کیانی رییس مرکز مالکیت معنوی نیز در این نشست با تبریک روز جهانی مالکیت معنوی و با بیان شعار امسال، اظهار کرد: کسب و کار‌های کوچک و متوسط به منزله یکی از نیرو‌های پیش برنده اقتصاد مدرن، نقش به سزایی را در بهبود فرصت‌های اشتغال، کارآفرینی، شناسایی و خلق فرصت‌ها در بازار‌های داخلی و بین المللی، افزایش صادرات و تقویت نوآوری‌های فناورانه ایفا می‌کنند.

وی افزود: این گونه شرکت‌ها علیرغم آن که به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند، ضمن بازده بیشتر، راحت‌تر می‌توانند خود را با تغییرات پرشتاب و سریع محیطی تطبیق داده و سریع‌تر واکنش نشان دهند. پویایی، شبکه‌ای بودن، انعطاف پذیری بالا، خلاق و نوآور بودن و بهره مندی از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و به لسانی دیگر دارایی‌های فکری از جمله مهم‌ترین ویژگی شرکت‌های کوچک و متوسط به شمار می‌روند.

کیانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، اهمیت این گونه بنگاه‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته که از آن‌ها می‌توان به عنوان ستون فقرات توسعه اقتصادی نام برد.

این مقام مسوول بیان داشت: در این رابطه، با توجه به نقش ارزشمند و بی بدیل کسب و کار‌های کوچک و متوسط در موضوع حفظ و افزایش سطح اشتغال پایدار کشور، خوشبختانه در سال‌های اخیر قوانین و مقررات کارآمد و مؤثری بر کسب و کار‌های کوچک و متوسط از جمله قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون توسعه برنامه ای، و قانون احکام دائمی‌برنامه‌های توسعه‌ای کشور، قانون رفع موانع تولید، رقابت پذیری و ارتقای نظام مالی کشور و آئین نامه‌های مربوط به تصویب رسیده است.

رییس مرکز مالکیت معنوی ادامه داد: در سند تحول دستگاه قضایی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به کسب و کار‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها توجه خاصی صورت پذیرفته و در این رابطه مرکز مالکیت معنوی علاوه بر اقدامات مهمی‌که در محور به روز رسانی قوانین و مقررات، اصلاح ساختارها، توسعه خدمات الکترونیکی ثبت و ... در قالب سند تحول دستگاه قضایی در مسیر اجرا قرار داده است، گام‌های مهمی‌نیز در جهت کمک به تجاری سازی و ارایه خدمات به شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک-های علم و فناوری از جمله ایجاد پنجره تجاری سازی، ایجاد پیشخوان‌های پنجره فیزیکی ارایه خدمات مالکیت صنعتی و ... برداشته است.

وی افزود: در رابطه با شعار امسال روز جهانی مالکیت معنوی، آنچه مسلم است یکی از اهداف مهم و اصلی نظام حمایت از مالکیت معنوی، کمک به بازگشت سرمایه صاحبان فکر و اندیشه و کسب و کار‌ها است که این مهم مستلزم نقش آفرینی و همکاری تنگاتنگ همه ذی‌مدخلان در زمینه خلاقیت و کمک به کاربردی کردن دانش و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات و به نحوی تکمیل زنجیره ایده تا بازار است.

رییس مرکز مالکیت معنوی گفت: خوشبختانه در این رابطه، همکاری خوبی فی ما بین مرجع ملی ثبت و معاونت محترم علمی‌و فناوری ریاست جمهوری و دیگر دستگاه‌های ذیربط وجود دارد.

وی تاکید کرد: همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را به عنوان یکی از حامیان اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان و تأثیرگذاری در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری محور به فال نیک گرفته و امیدوارم این رویداد گام مهمی‌در جهت کمک و تقویت این گونه شرکت‌ها به شمار آید.

کیانی ابراز امیدواری کرد که این نشست نتایج خوب و ارزنده‌ای را برای شرکت کنندگان و به ویژه SME‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور بهره مندی بیشتر از دارایی‌های فکری و کمک به تجاری سازی و عرضه تولیداتشان به بازارها، با هدف سودآوری و رشد اقتصادی به همراه داشته باشد.

دارن تانگ، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز در پیامی ‌با تبریک روز جهانی مالکیت معنوی، تاکید کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط یا SME‌ها، اغلب توسط کسی اداره می‌شوند که شما می‌شناسید، کسی که در همین نزدیکی شما زندگی می‌کند و اهل هر کجا که باشید،  SME‌ها ستون فقرات اقتصاد شما هستند؛ و وقتی آن‌ها را کنار هم جمع می‌کنیم، ۹۰ درصد شرکت‌های دنیا را تشکیل می‌دهند که ۷۰ درصد  از کل نیروی کار دنیا و نیمی‌از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص می‌دهند.
 
مرجع : فارس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۱۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما