۰

هنری کیسینجر: چین و آمریکا از جنگ همه‌جانبه در حوزه هوش مصنوعی بپرهیزند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷
هنری کیسینجر: چین و آمریکا از جنگ همه‌جانبه در حوزه هوش مصنوعی بپرهیزند
هنری کیسینجر: چین و آمریکا از جنگ همه‌جانبه در حوزه هوش مصنوعی بپرهیزند

آی‌تی‌من- این اظهار نظر کیسینجر، در پی تشدید رقابت‌ها بین دو قدرت برتر جهانی در حوزه هوش مصنوعی بیان شده است؛ رقابتی که پیش‌بینی‌ می‌شود به افزایش تنش‌ها بین دو کشور بینجامد.

کیسینجر که مشاور امنیت ملی و وزیر کشور دولت نیکسون در دوره جنگ ویتنام بود، در سال 1979 میلادی، زمینه را برای برقراری روابط دیپلماتیک آمریکا و چین فراهم کرد.

وی روز جمعه گذشته در گفت‌وگویی با دی ولت، گفت: چین و آمریکا نباید آتش رقابت فناورانه در حوزه هوش مصنوعی را شعله‌ور کنند.
وی به دولت آمریکا توصیه کرد که ضمن حفظ صلح بین پکن و واشنگتن، راه رشد چین دراین حوزه را سد کند.

کیسینجر افزود: در حای که هر دو طرف، از نظر تئوری ظرفیت پیروزی در این رقابت را دارند، هیچ کدام نباید از این ظرفیت استفاده کنند و باید با نوعی تفاهم، آن را محدود کنند.

وی گفت: عقیده عمومی بر این است که چین دشمن ماست و آمریکا باید به مقابله با پکن بپردازد؛ اما چنین تلاش‌هایی با مقاومت حداکثری پکن مواجه خواهد شد.

کیسینجر خواستار سطح بالایی از کارآیی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی شد و گفت: اگر وارد جنگ همه‌جانبه فناوری با چین بشویم، این مساله، ابتکار عمل را از ما می‌گیرد. آمریکا باید همواره، قدرت دفاعی مناسب خود را حفظ کند؛ اما در دنیای فناوری‌های پیشرفته، ضروری است که هم‌زیستی را هم بیاموزیم.

وی افزود: مساله اصلی فقط جلوگیری از هژمونی چینی نیست، بلکه باید درک کنیم که ضمن دستیابی به این هدف ضروری، نیازمند هم‌زیستی با چنین کشور قدرتمندی هستیم.

کیسینجر خواستار روابط مستحکم بین آمریکا و اروپا شد و در عین حال هشدار داد که اختلافات بین این دو، اروپا را نسبت به اوراسیا در موضع ضعف قرار می‌دهد. 

به گفته وی، آمریکا و اروپا شاید بر سر تمامی سیاست‌های اقتصادی تفاهم نداشته باشند؛ ولی باید به یک فهم مشترک برای راهبری آینده منطقه آتلانیک دست بیابند.

کیسینجر گفت: اگر اروپا بخواهد از اختلافات چین و آمریکا، به سود خودش بهره‌برداری کند، این موضوع تقابل را تشدید خواهد کرد. من موافق راه‌انداختن جنگ‌های صلیبی علیه چین نیست؛ بلکه معتقدم باید به یک استراتژی مشترک دست یافت تا از تشدید تنش‌ها از طریق رفتارهای خصمانه به منظور نمایش برتری در حوزه هوش مصنوعی جلوگیری شود.

این نظرات پس از آن ابراز شد که یانگ جی‌چی، فرستاده ارشد چین، خواستار همکاری‌های عمیق‌تر بین این دو قدرت جهانی شد و در عین حال گفت که مردم چین، دست رد به سینه کسانی می‌زنند که به دنبال تغییر سیستم و رهبری سیاسی چین هستند.

از سوی دیگر، جو بایدن در یک سخنرانی در هفته جاری، دولت پکن را به خودکامگی متهم کرد و از قانون‌گذاران خواست که بودجه‌ای چند تریلیون دلاری را به منظور رقابت با چین تصویب کنند.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز با توهین‌آمیز خواندن این سخنرانی، آن را سوءاستفاده از ارزش‌های دموکراتیک دانست و خواستار تقویت همکاری‌های دو طرف در عین تنش‌های موجود شد.

این در حالی است که شورای دولتی جمهوری خلق چین، در ماه مه سال گذشته، بودکه‌ای 1.4 تریلیون دلاری  را به منظور ایجاد خودکفایی فناورانه و حذف فناوری‌های غربی مانند نیمه‌رسانا‌ها، هوش مصنوعی، فناوری 5G و انرژی‌های سبز از زیرساخت‌های این کشور اختصاص داد.

دولت بایدن نیز در تلاش برای تصویب قانونی 2 تریلیون دلاری به منظور بازسازی زیرساخت‌های ملی و توسعه ظرفیت‌ها در حوزه نیمه‌رسانه‌ها، انرژی‌های نو، 5G و سایر فناوری‌های هوشمند است.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۲۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما