۰
فرصت سه‌ماهه، برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی موجب شد

مقاومت واردکنندگان در مقابل کاهش قیمت موبایل

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۹
مقاومت واردکنندگان در مقابل کاهش قیمت موبایل
مقاومت واردکنندگان در مقابل کاهش قیمت موبایل

آی‌تی‌من- به‌گفته فعالان صنفی سوءاستفاده دست‌کم 375وارد‌کننده صوری این کالا، از فرصت سه‌ماهه پرداخت مابه‌التفاوت ارزی، موجب کاهش عرضه و مقاومت بازار در مقابل کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است. 

مشاهدات حاکی است؛ روند قیمت فروش انواع محصولات دیجیتال از گوشی موبایل و تبلت و لپ‌تاپ گرفته تا لوازم و تجهیزات جانبی آن نزولی است، در این بین قیمت برخی انواع گوشی‌ گران‌قیمت سامسونگ و اپل افت یک تا سه میلیون تومانی قیمت را شاهد بوده است نرخ سایر انواع گوشی پرتقاضای چینی و کره‌ای در رده قیمتی متوسط و پایین هم کاهش جزیی 100تا 400هزار تومانی را تجربه کرده است. 

با وجود این آهنگ کاهش قیمت‌ها، در مقایسه با دوران افزایش نرخ ارز، بسیار کند است.

فعالان صنفی درباره دلایل مقاومت بازار موبایل در برابر ریزش قیمت‌ها می‌گویند؛ ارایه فرصت سه‌ماهه، برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی 4200تومانی، با ارز نیمایی و بازار آزاد، موجب سوءاستفاده ارزی برخی شرکت‌های وارد‌کننده گوشی، برای برخورداری از این مابه‌التفاوت قیمت شده است، این دور تسلسل باطل موجب شده 375شرکت صوری وارد‌کننده گوشی موبایل با عرضه قطره‌چکانی این محصولات نبض بازار را دردست بگیرند.

قیمت سایر کالاهای دیجیتال مانند تبلت، لپ‌تاپ و لوازم جانبی آن نیز اگرچه سیر نزولی داشته است اما قیمت بازار این محصولات نیز متناسب با میزان کاهش قیمت ارز افت نداشته است. 

ارایه فرصت سه‌ماهه پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با نیمایی و آزاد شرایطی را فراهم کرده که بسیاری از واردکننده‌ها برای برخورداری از مزایای این تسهیلات، به حوزه واردات اینگونه محصولات وارد شوند، این دسته از واردکننده‌ها در عین حال با عرضه قطره‌چکانی و قیمت‌سازی‌ در بازار از واقعی شدن و افت شدید نرخ این اقلام جلوگیری می‌کنند.

افت یک تا سه میلیونی گوشی‌های گران قیمت
وابستگی 97درصدی بازار ایران به واردات گوشی موبایل و سایر محصولات دیجیتال، موجب اثر‌گذاری بالای نرخ ارز بر هزینه تمام‌شده واردات و نرخ فروش این اقلام در بازار شده است. 

با این شرایط به‌رغم کاهش 15درصدی نرخ دلار در بازار آزاد در 45روز نخست امسال، قیمت انواع محصولات دیجیتال متناسب با افت نرخ ارز کاهش نیافته است.

 به‌نظر می‌رسد نابسامانی نظام عرضه و مقاومت برخی فروشندگان، مانع واقعی شدن نرخ‌ها شده است.  بررسی قیمت فروش انواع گوشی موبایل، در آن دسته از مغازه‌های سطح شهر، که تا‌کنون تحت عنوان انجام تعمیرات و ارایه خدمات به مشتریان فعال بوده‌اند و از دیروز با بازگشایی پاساژها و مجتمع‌های تجاری جنب و جوش کمتری را شاهد خواهند بود، بیانگر افت قیمت یک تا سه میلیون تومانی قیمت برخی گوشی‌های مدل بالای سامسونگ و اپل است. 

در بازار گوشی‌های اپل، قیمت آیفون ۱۲ پرومکس با کاهش ۳ میلیون تومانی از ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار به ۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده اما قیمت آیفون ۱۲ با افت 200هزار تومانی از ۲۷ میلیون به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. بررسی قیمت گوشی‌های سامسونگ در بازار نیز حاکی از کاهش ۳۰۰ تا یک میلیون تومانی قیمت محصولات این برند کره‌ای در بازار است به‌نحوی که گوشی سامسونگ مدل گلکسی A51 با کاهش یک میلیون تومانی از ۹ میلیون و ۳۴۹ هزار به قیمت ۸ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان رسید و گوشی گلکسی A71 با کاهش حدود 400هزار تومانی از ۹ میلیون و ۳۹۹ هزار به ۹ میلیون تومان، گوشی گلکسی اس ۲۰ الترا نیز با کاهش 110هزار تومانی از ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار به ۲۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسیده است.

در همین حال روند کاهش قیمت گوشی موبایل در هفته گذشته نسبت به دو تا سه هفته قبل از آن کندتر شده است به‌نحوی که قبلا قیمت گوشی آیفون ۱۲ مینی طی 10روز افت 6تا 7میلیون تومان کاهش یافت یا آیفون پرو مکس ۲۵۶ گیگ طی دو هفته با کاهش 15میلیون تومانی از ۵۰ میلیون تومان به 39 و سپس به 35میلیون و 900هزار تومان رسید. 

در بازار گوشی‌های سامسونگ نیز نرخ نوت ۲۰ اولترا سامسونگ که تا دو هفته قبل نزدیک به ۵۰ میلیون تومان بود با کاهش 20میلیون تومانی به ۳۰ میلیون تومان رسید. 

همچنین سامسونگ اس ۲۰ اولترا با کاهش سه میلیون تومانی طی سه هفته از  31به 28میلیون تومان رسید. 

همچنین قیمت گوشی نوت‌۹ پرو شیائومی ۱۲۸‌گیگ با کاهش دو میلیون تومانی از 8میلیون به 6میلیون و 30هزار تومان رسید.
 
مرجع : اقتصاد آنلاین
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۲۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما