۰

چرا گوشی‌‌ها داغ می‌کنند؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۵
چرا گوشی‌‌ها داغ می‌کنند؟
چرا گوشی‌‌ها داغ می‌کنند؟

آی‌تی‌من- گوشی‌های هوشمند اندرویدی زمانی که بیش از حد گرم می‌شوند، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پردازنده و گرم‌تر شدن دستگاه، سرعت تراشه را کاهش می‌دهند و به نوعی چیپست اصلی دستگاه را محدود می‌کنند. این عمل یک نوع حالت دفاعی برای گرم‌تر شدن دستگاه و آسیب رسیدن به تراشه است.

این موضوع بسیار مهم است که هنگام استفاده‌های معمولی از گوشی اندرویدی نباید دستگاه بیش از حالت عادی گرم شود و اگر دمای گجت افزایش پیدا کرد، گوشی اندرویدی شما دارای یک مشکل است. 

با این حال گرم شدن دستگاه را با داغ کردن (گرم شدن بیش از حد) اشتباه نگیرید، زیرا پس از 15 دقیقه اجرای بازی روی گوشی هوشمند، دستگاه گرم می‌شود و این موضوع کاملا طبیعی است. 

اما اگر دستگاه به قدری داغ شد که در دست گرفتن آن غیر ممکن بود یا در قسمت پنل پشتی در اطراف دوربین احساس کردید که دمای یک قسمت از دیگر بخش‌های پنل پشتی بیشتر است، این به دلیل گرم شدن تراشه دستگاه بوده که معمولا در اطراف دوربین (بسته به مدل گوشی هوشمند) قرار گرفته است.

می‌توانید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه، گوشی هوشمند خود را خاموش کنید؛ البته این کار باعث برطرف شدن مشکل نمی‌شود و تنها از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری می‌کند. 

این امکان نیز وجود دارد تا پس از روشن شدن دوباره دستگاه، دمای آن افزایش پیدا کند.

برای جلوگیری از داغ شدن دستگاه می‌توانید نور صفحه نمایش خود را کاهش دهید یا از آن در حالتی استفاده کنید که روشنایی آن برای شما مناسب (تنظیم نور صفحه خودکار) باشد، دلیل بعدی گرم شدن دستگاه می‌تواند اتصال طولانی مدت Wi-Fi باشد، زیرا این فناوری می‌تواند روی تراشه اثر بگذارد و دمای آن را افزایش دهد.

دلیل بعدی که می‌توان برای گرم شدن دستگاه به آن اشاره کرد، اجرای بازی روی گوشی هوشمند برای مدت زمان طولانی است؛ این موضوع کاملا بدیهی است که اجرای بازی‌های سنگین و آن هم به مدت زمان طولانی می‌تواند به گوشی هوشمند شما آسیب برساند. 

لازم به ذکر است که این موارد می‌تواند تنها روی گوشی‌های اقتصادی (پایین‌رده) مثل Galaxy A02 و دستگاه‌های قدیمی مانند Sony Xperia Z3 اثر بگذارند و دمای این دسته از گوشی‌های هوشمند را افزایش دهند.

اگر گوشی هوشمند جدیدی یا پرچمداری در اختیار دارید و بیش از حد گرم می‌شود، دلایل دیگری وجود دارند که می‌توانند به تراشه گوشی شما آسیب برسانند که البته مقصر این موضوع شرکت تولید کننده دستگاه نیست و تنها تراشه به کار رفته در گوشی هوشمند است که می‌تواند دمای دستگاه را افزایش دهد.

برای مثال آخرین تراشه ساخته شده توسط کمپانی کوالکام یعنی Snapdragon 888، بهترین چیپست برای دستگاه‌های اندرویدی بوده و نباید این تراشه به سادگی و در هنگام اجرای چند برنامه افزایش دما داشته باشد.

بدافزارها یا همان برنامه‌هایی که دارای مشکلات نرم‌افزاری (باگ) هستند، می‌توانند باعث داغ شدن گوشی اندرویدی شما شوند. 

اگر به تازگی برنامه‌ای نصب کرده‌اید که مصرف باتری را افزایش داده یا باعث داغ شدن بیش از حد گوشی هوشمند شما می‌شود، این برنامه یک بدافزار است و باید آن را سریعا از روی گوشی هوشمند اندرویدی خود حذف کنید.
همچنین این احتمال وجود دارد که شما از یک برنامه‌ای استفاده می‌کنید که هیچ مشکلی نداشته و آسیبی به تراشه دستگاه شما وارد نکند، اما پس از مدتی با انتشار یک به روزرسانی این امکان وجود دارد تا به دلیل مشکلات نرم‌افزاری، برنامه مورد نظر به خوبی اجرا نشود و باعث گرم شدن دستگاه یا مصرف بیش از حد باتری گوشی هوشمند شما شود.

جالب است بدانید به روزرسانی برنامه‌ها اکثرا باعث بهبود عملکرد نرم‌افزار و اجرای بهتر آن‌ها می‌شود، اما در بعضی از موارد این برنامه‌ها دچار مشکل می‌شوند. 

در صورتی که به تازگی برنامه‌ای را روی گوشی هوشمند خود نصب کرده‌اید و احتمال می‌دهید که ممکن است این برنامه یک بدافزار باشد، باید برنامه مورد نظر را حذف کنید یا اگر نسخه جدیدی از آن منتشر شده، سریعا به روزرسانی را دریافت کنید.

یکی دیگر از دلایل مهم داغ شدن گوشی اندرویدی، استفاده از دوربین با کیفیت بالا برای مدت زمان طولانی است. 

گرم شدن به دلیل استفاده از دوربین بیشتر در دستگاه‌های پرچمدار و گوشی‌های هوشمندی که به دوربین‌های باکیفیت مجهز شده‌اند، اتفاق می‌افتد. 

این دسته از گوشی‌های هوشمند به دلیل داشتن دوربین باکیفیت و استفاده بیش از حد آن می‌توانند باعث گرم شدن تراشه شوند، برای مثال اگر شما بین 5 تا 10 دقیقه با دوربین گوشی Galaxy S21 Ultra با حداکثر کیفیت فیلم‌برداری کنید، متوجه گرم شدن پرچمدار سامسونگ خواهید شد.
فیلم برداری به مدت زمان یک دقیقه در حالت 4K با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه، حدود 400 مگابایت فضا برای ذخیره سازی نیاز دارد و پردازش این ویدیو برای مدت زمانی طولانی باعث گرم شدن بیش از حد تراشه دستگاه می‌شود.

برای مثال فیلم برداری با دوربین سلفی یکی از دستگاه‌های سری گلکسی M شرکت سامسونگ به مدت زمان 20 دقیقه (با حداکثر کیفیت) می‌تواند دستگاه را به قدری داغ کند که به کاربر هشدار دهد تا گوشی هوشمند خود را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه، خاموش کند.

جالب است بدانید در سال 2016 شرکت سامسونگ یک گوشی هوشمندی به نام Galaxy Note 7 به بازار عرضه کرد، این دستگاه دارای یک مشکل بسیار بزرگ بود که این مشکل باعث می‌شد تا استفاده از این گجت برای کاربران غیر ممکن شود. 

کمپانی سامسونگ در هنگام ساخت این دستگاه فضای قسمت باتری را بسیار کوچک طراحی کرده بود و این موضوع باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه و باتری می‌شد، به همین دلیل پس از مدتی استفاده از گلکسی نوت 7، باتری این دستگاه منفجر (همانند تصویر زیر) و باعث آسیب رسیدن به کاربران می‌شد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۳۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما