استفاده از شبکهها افزایش یافته است
اخبار؛ بیشترین علت مراجعه ایرانیها به شبکههای اجتماعی
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۰
آیتیمن- بیشترین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در چه مواردی است؟شبکههای اجتماعی در عین حال که فضایی برای یافتن اطلاعات جدید و همچنین دوستان تازه یا قدیمیاست، محلی برای تبادل نظر است. مکانی که عقاید و نظرات به اشتراک گذاشته میشود، از این رو این شبکهها در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بر این اساس، دفتر پژوهش و بررسیهای خبری ایرنا در صدد برآمد تا نظرات مردم را در مورد «شبکههای اجتماعی» جویا شود؛ ایرنا در این راستا نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به این موضوع اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد اعلام نظر کنند. پرسشهای این نظرسنجی در روزهای ۱۴ تا ۲۱ مهرماه سال جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۸ هزار نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی«ایرنا» در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند از چه شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟ بنا بر اعلام ۷۳.۳ درصد از شبکههای اجتماعی «خارجی» و ۲۶.۷ درصد از شبکههای اجتماعی «داخلی» استفاده میکنند.
همچنین نتایج این بررسی نشان داد؛ میزان استفاده ۵۳ درصد پاسخگویان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی امسال نسبت به سال گذشته «بیشتر شده است». بنا بر اعلام ۳۲ درصد پاسخگویان این نسبت به سال گذشته «تغییری نکرده است» و تنها ۱۵ درصد نسبت استفاده امسال خود را به سال گذشته «کمتر» دانستند.
در این نظرسنجی هفت پرسش ؛ ۱- میزان استفاده شما از شبکههای اجتماعی طی ۲۴ ساعت چه میزان است ؟ ۲- از چه شبکههای اجتماعی بیشتر استفاده میکنید؟ ۳- میزان استفاده شما از شبکههای اجتماعی نسبت به سال گذشته چه تفاوتی کرده است ؟ ۴- بیشترین استفاده شما از شبکههای اجتماعی در چه حوزهای است ؟ ۵- میزان وابستگی شما به شبکههای اجتماعی چه اندازه است؟ ۶- در میان شبکههای اجتماعی خارجی از کدام شبکه بیشتر استفاده میکنید؟ ۷ - در میان شبکههای اجتماعی داخلی کدام شبکه را بیشتر ترجیح میدهید؟ مطرح شد.
بر اساس نتایج به دست آمده ؛ ۴۷ درصد پاسخگویان بیشترین استفاده از شبکههای اجتماعی را در حوزه « خبری و اطلاع رسانی» اعلام کردند. ۲۷.۴ درصد از شبکههای اجتماعی بیشتر برای « سرگرمی» ، ۱۶.۸ درصد برای« فعالیتهای آموزشی و پژوهشی » و ۸.۸ درصد برای«کسب و کار » استفاده میکنند.
۴۱.۴ درصد پاسخگویان « بیش از ۴ ساعت » از شبکههای اجتماعی طی ۲۴ ساعت استفاده میکنند. ۲۸.۵ درصد پاسخگویان میزان استفاده از شبکههای اجتماعی را در ۲۴ ساعت « حدود ۳ ساعت » ، ۲۵.۹ درصد «حدود ۱ ساعت» اعلام کردند و ۴.۲ درصد نیز بیان کردند « اصلا» در ۲۴ ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده نمیکنند.
از مخاطبان خواسته شد میزان وابستگی خود را به شبکههای اجتماعی بیان کنند؛ ۳۸.۹ درصد پاسخگویان میزان وابستگی خود را « زیاد» و به همین میزان یعنی (۳۸.۹ درصد) «تاحدی» اعلام کردند. ۱۷.۳ درصد میزان وابستگی خود را « کم » و ۴.۹ درصد «اصلا» دانستند.
در پاسخ به سوال: در میان شبکههای اجتماعی خارجی از کدام شبکه بیشتر استفاده میکنید؟ شبکه اجتماعی «واتساپ» با ۴۳.۵ درصد ، «اینستاگرام» با ۲۸.۸ درصد ، «تلگرام » با ۱۹.۱ درصد، « توییتر» با ۱.۵ درصد ، « فیسبوک» با ۰.۸ درصد و « سایر شبکههای اجتماعی » با ۶.۳ درصد توسط مخاطبان انتخاب شده است.
همچنین در پاسخ به سوال: در میان شبکههای اجتماعی داخلی کدام شبکه را بیشتر ترجیح میدهید؟ « روبیکا » با ۲۰.۲ درصد ، «اینا» با ۱۲.۷ درصد ، «سروش» با ۹.۶ درصد، « بله» با ۶.۳ درصد ، « آی گپ » با ۳.۶ درصد ، « فیس نما» با ۰.۵ درصد و « سایر نرم افزارها » با ۴۷.۱ درصد توسط مخاطبان انتخاب شده است.
سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به منظور اطلاعرسانی و کسب آرای عمومیدر مورد موضوعها و مسایل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستینبار در تارنمای اصلی خود راهاندازی کرد.
مرجع : ايرنا