۰
در نشست رسته‌ خدمات فناوری اطلاعات نصر تهران مطرح شد:

اینماد صنعت پرداخت‌یاری را به سوی نابودی می‌برد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
اینماد صنعت پرداخت‌یاری را به سوی نابودی می‌برد
اینماد صنعت پرداخت‌یاری را به سوی نابودی می‌برد

آی‌تی‌من- در این نشست رضا قربانی، عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران با اشاره به برخی از خبرهای درج شده در روزهای گذشته گفت: اجرای اجباری اینماد به معنای نابودی کسب‌وکارها است، اینکه برخی می‌گویند اگر کسی با این نماد مخالفت کند یعنی با شبکه‎‌های قمار و شرط‌بندی موافق است؛ درست نیست! الزام به اینماد به شبکه کسب‌وکاری کشور آسیب می‌زند.

رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران کل گردش شبکه پرداخت کشور را بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان آن بر بستر درگاه‌های آنلاین و در مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومان آن توسط پرداخت‌یاری انجام می‌شود. این موضوع نشان دهنده‌ پرداخت بالا در فضای آنلاین است.

او ادامه داد: با این اوصاف جمیع شرایط حاکی از آن است که بانک مرکزی با همکاری شاپرک و وزارت صمت می‌خواهند از اساس ریشه پرداخت‌یاری را بخشکانند.

اینماد اجباری دیگر نماد اعتماد نیست
در ادامه‌ این نشست، مهدی شریعتمدار، رئیس انجمن فین‌تک به تفاوت‌های پرداخت‌یاری و PSP‌ها اشاره گرد و گفت: شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات پرداختی یعنی PSP‌ها، مجوز خود را از بانک مرکزی دریافت می‌کنند، اما پرداخت‌یارها هدایت‌کننده تراکنش به سمت PSP‌ها هستند. همچنین PSP‌ها کارمزدشان را از بانک و شاپرک می‌گیرند و درآمدی بالغ بر ۱۲ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان دارند اما پرداخت‌یارها از کسب‌وکارها کارمزد می‌گیرند.

او با تأکید براینکه با اجرایی شدن اینماد به دلیل مزایایی که PSP‌ها دارند، حوزه پرداخت‌یاری از بین می‌رود، ادامه داد: حتیPSP‌ها در برخی حوزه‌ها به کسب‌وکارها کارمزد پرداخت می‌کنند بنابراین کسب و کار حاضر نیست در شرایطی که باید به پرداخت‌یار کارمزد بدهد، فعالیت کند.

او افزود: نماد به یک اَبَرمجوز تبدیل شده و با الزامی‌شدن اینماد حوزه کسب‌وکاری پرداخت‌یاری از بین خواهد رفت. اینماد در هر جای دنیا نماد اعتماد است که بخش خصوصی آن را صادر می‌کند. اما اگر دریافت آن را برای کسب‌وکارها اجباری کنیم، دیگر نماد اعتماد نیست بلکه مجوزدهی است. تا پیش از الزامی‌ شدن اینماد، روزانه دو هزار ترمینال توسط شاپرک صادر می‌شد، اما اکنون این تعداد به‌شدت کاهش یافته است.

 توقف توسعه‌ کسب‌وکارهای پرداخت‌یاری!
در بخش دیگری از این نشست، احمدرضا منصوری، رئیس کمیسیون پرداخت‌یاری نصر تهران گفت: از زمان اجباری شدن اینماد، توسعه کسب‌وکارهای پرداخت‌یاری متوقف شده است. کسب‌وکارهای پلتفرمی، کسب‌وکارهای خانگی، کسب‌وکارهای بالغ اینترپرایز و کاربران شبکه‌های آنلاین، همگی از این تصمیم متاثر می‌شوند، کما اینکه تا پیش از این روزانه ۲۰۰۰ کسب‌وکار شروع به کار می‌کرد و این عدد اکنون به ۲۰۰ عدد رسیده و به یک دهم کاهش یافته است.

او ادامه داد: متاسفانه رگولاتور کار اشتباه را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

منوچهر صدری، نایب‌رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران نیز بیان کرد: اگر هفت، هشت سال پیش اینماد اجباری بود، باید از آگهی‌های همشهری استفاده می‌کردیم و برای تامین نیازهای خانه به خرید از سوپرمارکت محله و پاساژها محدود بود. اگر قرار بود تمام کسب‌وکارهایی که امروز در فضای کشور بزرگ شده‌اند یک روز برای شروع کسب‌وکار با مجوز شروع کنند، امروز اثری از آنها نبود.

 الزام اینماد غیرقانونی است
مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین‌تک ایران به اختیاری بودن نماد اعتماد و اعطای آن توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ایران چندین وظیفه را برای خود تشریح کرده است. این وظایف باید به احراز هویت، آدرس و ایجاد امکانی برای ثبت نظرات کاربران محدود می‌شد اما با الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت، این مرکز به نهادی برای احراز صلاحیت و قانونمندی کسب و کارهای فروشگاهی و خدماتی تبدیل شده است.

او ادامه داد: این وضعیت در حالی است که چند نهاد درگیر نیز با موضوع احراز هویت کسب‌وکارها درگیرند. بنابراین اصرار بر دریافت اینماد علاوه براینکه ممکن است چندین ماه به طول انجامد این احتمال نیز وجود دارد که به نتیجه نرسد. آن هم به این دلیل در حال حاضر بسیاری از استارتاپ‌های حوزه فین‌تک امکان دریافت اینماد را ندارند.

نقی‌پورفر عملکرد مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این‌باره را غیر قانونی دانست.
 
کد مطلب : ۲۷۷۷۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين