۰

ستاد ملی توسعه هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۸
ستاد ملی توسعه هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود
ستاد ملی توسعه هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

آی‌تی‌من- ‌حسین ملازاده، برنامه‌های در دست اقدام ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری را در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه هوش مصنوعی در کشور و دستیابی ایران به جایگاه ۱۰ کشور برتر توضیح داد.

ملازاده با اشاره به اینکه ما از ۳ سال پیش پرداختن به بحث هوش مصنوعی را آغاز کرده و آن را در چند لایه پیگیری کرده‌ایم، گفت: هوش مصنوعی ۴ پیشنیاز جدی دارد که شامل تربیت نیروی انسانی، شکل دهی دیتاست‌ها (مجموعه داده) و اپن دیتاها، زیرساخت پردازشی و توسعه فناوری‌های پایه است. ما در هرکدام از اینها یک سری پروژه‌ها را به طور مشخص پیش برده‌ایم. وی گفت: حدوداً از یک و نیم سال پیش به این طرف تلاش این بوده که با توجه به اهمیت هوش مصنوعی بتوانیم یک نهاد متمرکز برای آن را با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جلو ببریم. از این رو از یک سال پیش سند اولیه راه‌اندازی و ایجاد ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و هوشمندسازی تهیه شد و هم اکنون نیز با شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال رایزنی و برگزاری جلساتی برای مراحل انتهایی آن هستیم. وی گفت: ایجاد ستاد ملی هوش مصنوعی اقدامی‌ در سطح حاکمیت است و در صورتی که مصوبه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود می‌توانیم برنامه‌های آینده را در این حوزه به درستی تعریف کرده تا منویات مقام معظم رهبری برای دستیابی به جایگاه‌های برتر دنیا محقق شود. وی ادامه داد: برداشت ما از فرمایش رهبری این است که هوش مصنوعی کاربردی شود و به زندگی مردم برسد. در همین حال این فناوری در صنایع و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و به حل مساله بینجامد؛ از این رو اصل برنامه‌ای که ما هم اکنون در ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری در دست تدوین داریم. علاوه بر آن موارد و پیش نیازها، کمک می‌کند که این فناوری در سطح سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ و کوچک و صنایع بالغ و نیمه بالغ، کاربردی شود.

ملازاده گفت: ما باید در حوزه هوش مصنوعی رویکردمان بین المللی باشد. بازار را نه تنها ایران، بلکه منطقه و جهان بدانیم. برای این هدف، علاوه بر پیش نیازهایی مانند اپن دیتا و دیتا ست، مراکز پردازشی داده، منابع انسانی و توسعه فناوری‌های پایه، احتیاج به شکل گیری شرکت‌های بزرگ با رویکرد بین المللی نیز داریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بحث دیگری که طراحی کرده و جلو می‌بریم مربوط به شکل گیری زیست بوم داده است. در واقع سیاستگذاری ما در سطح حاکمیت مبتنی بر داده‌های حقیقی و شفاف خواهد بود. از طرف دیگر کمک خواهیم کرد که داده‌های موجود با حفظ محرمانگی، از طریق اپن دیتا و پروتکل‌های داده باز، در اختیار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط قرار گیرد و آنها هم بتوانند محصولات و ایده‌های خلاقانه مرتبط با هوش مصنوعی را بر مبنای این داده‌ها گسترش دهند.
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۷۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما