۰
وزیر ارتباطات در نخستین نشست خبری:

زیرساخت توسعه نیابد 2 سال دیگر موبایل در تهران هم آنتن نمی‌دهد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۰
زیرساخت توسعه نیابد 2 سال دیگر موبایل در تهران هم آنتن نمی‌دهد
زیرساخت توسعه نیابد 2 سال دیگر موبایل در تهران هم آنتن نمی‌دهد

آی‌تی‌منعیسی زارع‌پور دیروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا به رغم تأکید بر شفافیتی که از سوی شما بارها مطرح شده، پیشنهادتان برای طرح حمایت از حقوق کاربران با مُهر محرمانه به مجلس ارایه شده است؟ گفت: ما جلسات متعددی را با حضور فعالان این حوزه برای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی برگزار کردیم و چارچوب به روز شده‌ای را تهیه کردیم تا نگرانی این حوزه را برطرف کند اما معتقدیم قبل از اینکه این پیشنهادات در مرجع تخصصی بررسی شود، به قضاوت گذاشتن عمومی‌آن به ضرر طرح خواهد بود. ازاین‌رو قبل از بررسی این پیشنهادات در کمیسیون طرح، رسانه‌ای کردن آن را جایز ندانسته‌ایم.

وی افزود: هم‌اکنون با ارایه شدن این پیشنهادات در کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس، از رییس کمیسیون می‌خواهم در صورت صلاحدید پیشنهاد وزارت ارتباطات را انتشار عمومی‌دهد. این پیشنهادات ماحصل بررسی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی است و تنها نکته ما این بود که حاشیه بر متن غلبه پیدا نکند و اصل مساله زیر سوال نرود. ما هیچ‌گونه محرمانگی روی این طرح نداشتیم و قصدمان این بود در صورتی که مجلس پیشنهادات ما را برای بررسی بپذیرد، آن را اعلام عمومی‌کنیم.

وی افزود: ما شاهد هستیم که برخی کشورها در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند یا قانون‌های گذشته را به‌روزرسانی می‌کنند از این جهت طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی نیز می‌تواند به شفافیت و احقاق حقوق مردم کمک کند. اگرچه این طرح جای بهبود و ارتقاء دارد. بر این اساس ما در تعامل با همه بازیگران پیشنهادی را تهیه کرده تا بخشی از نگران بخش خصوصی در مورد این طرح تأمین شود و این به نفع کسب و کارها است و امیدواریم که طرح باعث رشد کسب و کارها شود.

 از اینترنت بدون فیلتر استفاده می‌کنم
وی با بیان اینکه در تلگرام حضور ندارم و از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم، درباره حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات در توییتر گفت: اینکه مدیرانمان در توییتر و سایر شبکه‌های فیلتر شده حضور دارند، تصمیم شخصی است نه سازمانی. اینکه باشند و نباشند با اختیار خودشان است و ما محدودیتی برای آنها ایجاد نکرده‌ایم اما مساله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابه‌جا می‌شوند و این باید سامان یابد اما اینکه مدیران در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، کاملاً اختیاری است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکانت ناشناس در توییتر ندارم، گفت: ابزار پایش شبکه‌های اجتماعی مشخص است و اکانت فیک در این شبکه‌ها ندارم.

 شرط رفع فیلتر توییتر و یوتیوب
زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توییتر و یوتیوب گفت: این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم.

وی گفت: هر پلتفرمی‌که قواعد ما را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور را دارد و شاه‌بیت نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران این است که پلتفرم‌های خارجی باید الزامات ما را بپذیرند؛ همانطور که بحث حاکمیت فضای مجازی، نگرانی همه کشورها است و یکی از دغدغه‌های جدی است که دولت‌ها حتی به تازگی در اجلاس IGF لهستان آن را مطرح کرده‌اند چرا که پلتفرم‌ها در صورت نبود قواعد و ضابطه، باعث خلع سلاح دولت‌ها می‌شوند و نمی‌توان حقوق مردم را از طریق آنها استیفا کرد.

وی با تأکید بر اینکه برخی از قول اینجانب نقل کرده‌اند که مدافع فیلترینگ و طرح صیانت هستم، گفت: من این‌گونه مطرح نکردم و باید تأکید کنم که شفافیت یک اولویت است و باید به آن پایبند باشیم.

 خبرهای خوشی از حوزه فضا خواهید شنید
وزیر ارتباطات درباره برنامه‌های دولت سیزدهم برای حوزه فضایی گفت: طبق برنامه‌های مد نظر تا پایان امسال خبرهای خوشی در حوزه فضا خواهید شنید.

زارع‌پور در پاسخ به این سوال که مطابق اعلام رسانه‌های خارجی، ایران در حال آماده شدن برای پرتاب ماهواره به فضا است، گفت: اگر موانع برطرف شود، ماهواره‌ها در نوبت پرتاب خواهند شد. ما معتقدیم که صنعت فضایی روی زمین، خاک‌بازی است و بخش زیادی از این صنعت وابسته به پرتاب ماهواره‌ها است.

 سیاست مان ایجاد محدودیت نیست
وزیر ارتباطات در مورد سیاست دولت در راستای کاهش سرعت اینترنت بین الملل که از سوی یکی از خبرنگاران مطرح شد گفت: ما چنین سیاستی دنبال نمی‌کنیم.

وی گفت: سیاست دولت ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و ترافیک خارجی کاربران نیست چرا که معتقدیم اگر سرویس دهنده داخلی با کیفیت خدمات خود را ارایه دهد می‌تواند جای خود را میان کاربران باز کند ما نیز از سرویس دهنده داخلی حمایت می‌کنیم اما محدودیتی برای ترافیک خارجی ایجاد نمی‌کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: ما با توسعه پروژه فیبر نوری به دنبال افزایش سرعت هستیم و راهبردمان این است که شبکه پرسرعت امن و با کیفیت راه‌اندازی کنیم.

زارع پور با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای توسعه اینترنت ثابت بسیار عقب ماندیم ادامه داد: مشکل فعلی کیفیت اینترنت و عدم توسعه ارتباطات ثابت مربوط به چند ماه نیست چراکه گزارش یکی از سایت‌های مرجع در اندازه‌گیری سرعت اینترنت (speed test)  نشان می‌دهد که وضعیت ما در حوزه اینترنت همراه بین رتبه‌های ۷۴ تا ۷۰ بوده است اما این ارزیابی در حوزه اینترنت ثابت رتبه ۱۴۲ ایران را در بین ۱۸۰ کشور نشان می‌دهد که رتبه خوبی نیست ما در 10سال گذشته در توسعه اینترنت سازه خوب عمل نکردیم در حالی که در همه کشورها دسترسی به اینترنت ثابت ارجحیت دارد. جهت گیری کشورهای پیشرفته این است که دسترسی کاربران از طریق شبکه‌های ثابت فراهم شود و فشار روی شبکه موبایل به دلیل محدودیت فرکانس وجود نداشته باشد.

 اینترنت حق الناس است
زارع پور درباره ظرفیت شبکه ارتباطی کشور گفت: ما در مورد شبکه زیرساخت مشکلی نداریم و هم اکنون ۳۴ میلیون ترابیت ظرفیت شبکه ارتباطی کشور است که تا سال ۱۴۰۱، ۲۰ ترابیت یعنی ۷۰ درصد ظرفیت فعلی به این شبکه اضافه خواهد شد و در بلند مدت نیز موضوع توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری را دنبال خواهیم کرد. از سوی دیگر ماموریت ویژه به رگولاتوری داده‌ایم که موضوع سرعت و کیفیت اینترنت را که حق الناس است دنبال کند. رگولاتوری نیز هر هفته جلساتی با مدیران عامل اپراتورها داشته و در حال استخراج نقاط چالش برانگیز و مشکلات برای حل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مسایل مربوط به اینترنت است.

وزیر ارتباطات گفت: امیدواریم با واگذاری فرکانس‌های ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ به اپراتورها و فعال شدن این ظرفیت فرکانسی شاهد افزایش سرعت و کیفیت اینترنت باشیم البته مشکلاتی اپراتورها برای نصب آنتن‌های BTS با شهرداری‌ها و موانعی برای تامین تجهیزات دارند که آنها را پیگیری می‌کنیم. وی گفت: در همین حال یکی از ماموریت‌هایی که به رگولاتوری داده‌ایم فراهم کردن زیرساخت‌ها برای استفاده از فناوری‌های جدید مانند ۴ G است. در این زمینه باید قوانین و مقررات تهیه شود.

وزیر ارتباطات گفت: منظور از اصلاح تعرفه اینترنت، بر مبنای افزایش یکباره نیست بلکه افزایش تدریجی را خواهیم داشت. دوستان بخش خصوصی دنبال افزایش اعداد و ارقام بالا بودند اما بنده مخالفت کردم و معتقدم که تعرفه باید به تدریج و پلکانی اصلاح شود تا بتوان توسعه داد.

وی گفت: باید درآمد و هزینه‌ها با هم بخواند تا شبکه توسعه پیدا کند. اگر زیرساخت‌ها توسعه نیابد 2 سال دیگر در تهران نمی‌توان حتی با تلفن همراه صحبت کرد.

 جایگزینی لایحه بازپس‌گیری زیرساخت مخابراتی
وزیر ارتباطات در مورد لایحه‌ای که دولت گذشته برای بازپس گیری زیرساخت‌های مخابراتی به مجلس ارایه کرده بود گفت: این لایحه همچنین در کمیسیون صنایع و کمیسیون فرعی ارتباطات در دست بررسی است و دولت درخواستی برای بازگشت آن نداشته است.

وی گفت: این موضوع یک بحث حقوقی است اما ما پیشنهادی برای جایگزینی لایحه داریم به نحوی که بتوان از منابع همه دستگاه‌ها برای اشتراک گذاری، زیرساخت‌های ارتباطی از جمله کابل‌ها و شبکه سیم مسی استفاده کرد به این ترتیب پیشنهاد ما این است که با تعرفه سازمان مقررات این امکانات از سوی سایر دستگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا بخشی از مشکلات مربوط به نبود امکانات در این حوزه رفع شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مخابرات مشکلات زیادی دارد و چنانچه این مشکلات در 10 سال اخیر رفع شده بود می‌توانست نقش کلیدی در توسعه این بخش ایفا کند البته بخشی از مشکلات مربوط به مخابرات است که باید تغییرات اساسی در آن اتفاق بیفتد و بخشی مربوط به کم کاری حاکمیت می‌شود برای مثال به رغم تورم ۳۰ برابری در برخی خدمات در ۱۰ سال گذشته اما تعرفه‌های مخابراتی تغییری نکرده است، ما در دولت به دنبال این هستیم که با تعامل مشکلات مخابرات را که یک سرمایه ملی محسوب می‌شود حل کنیم. مقدمات لازم برای اصلاح تعرفه‌ها فراهم شده است و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با هماهنگی ستاد تنظیم بازار باید این تعرفه‌ها را تعیین کند از سوی دیگر برای توسعه ارتباطات کشور منتظر نمی‌مانیم و راهکارهای دیگری را نیز خواهیم داشت.

زارع پور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در گذشته برای توسعه این شبکه اتفاق نیفتاده و بخشی از کندی‌ها با توجه به افزایش تقاضا به دلیل این عدم سرمایه‌گذاری مشاهده می‌شود، گفت: ما از رگولاتوری خواسته‌ایم کیفیت اپراتورها را به شکل رسمی‌به مردم گزارش کند و اگر کوتاهی صورت گرفته برای رفع موانع به مردم اعلام شود.

 اخیرا حمله سایبری خاصی نداشتیم
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که برخی گزارش‌ها از وقوع حملات سایبری به اپراتورهای ارتباطی کشور حکایت دارد، گفت: تامین امنیت زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی بسیار جدی و مساله همه کشورهاست و مرکز پایش امنیت ما نیز هفتگی گزارش حملات را رصد می‌کند.

وی گفت: حملات سایبری با درجه‌های مختلف در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد که برخی از این حملات شناخته شده هستند و ما دائم این حملات را رصد کرده و به دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم اما در دو هفته گذشته اتفاق خاصی در حوزه حملات سایبری  در شبکه اپراتورهای کشور گزارش نشده است. وزیر ارتباطات تاکید کرد: دستگاه‌ها باید به فکر توسعه امنیت و امن‌سازی زیرساخت‌های خود باشند و امنیت نباید قربانی توسعه سرویس باشد. وی گفت: تامین امنیت در زیرساخت هر شبکه به عهده خود دستگاه است و هر دستگاه اجرایی و حاکمیتی باید برای هر سرویس خود پیوست امنیتی داشته باشد. ما نیز در دایره تقسیم کار ملی در کنار دستگاه‌ها خواهیم بود.

 راه‌اندازی اپراتور کودک تا پایان سال
وزیر ارتباطات با بیان اینکه فضای مجازی دارای نقاط قوت و چالش است که باید برای آن تدبیر کرد، گفت: حتی کشورهای صاحب پلتفرم نیز نگران نوجوانان و کودکان در فضای مجازی هستند و برای آن تدبیر می‌کنند اما ما در این زمینه خوب عمل نکردیم. زارع پور اضافه کرد: همه دستگاه‌های حاکمیتی کشور باید پای کار بیایند تا فضای سالم و مفید را برای کودکان ایجاد کنیم، ما به عنوان وزارت ارتباطات ماموریت به اقدامات ایجابی داریم و بر این اساس راه‌اندازی اپراتور کودک را تا پایان سال خواهیم داشت. در این فضای عاری از هر گونه محتوای نامناسب این اختیار به والدین داده می‌شود که اگر تمایل دارند از اپراتور کودک خدمات بگیرند این خدمات شامل سیم کارت، محتوای مربوط به کودک و نوجوان و سخت افزارهای اختصاصی برای کودکان در این فضا است.

وی تاکید کرد: برای فرصت سازی در فضای مجازی نیازمند عزم ملی در کنار تعامل با پلتفرم‌های خارجی برای سالم سازی این ظرفیت هستیم و امیدواریم این اتفاق با مدیریت شورای عالی فضای مجازی محقق شود.

 وضعیت زیرساخت‌های نسخه الکترونیکی
وزیر ارتباطات در خصوص پروژه تامین نسخه‌های الکترونیکی و اظهارات وزارت بهداشت مبنی بر آماده نبودن زیرساخت‌های ارتباطی این پروژه گفت: وزارت ارتباطات مطابق با قانون بودجه سال گذشته ناظر بر این پروژه است و اینکه گفته می‌شود این زیرساخت‌ها آماده نیست را باید در اجرای پروژه نسخه‌های الکترونیکی دنبال کرد. شواهد نشان می‌دهد ۸۰ درصد نسخه‌ها هم اکنون الکترونیکی شده‌اند و این به معنای ناآماده بودن زیرساخت‌ها نیست کار بزرگی انجام شده با تلاش و پشتکار همه این ظرفیت فراهم شده و اشکالات به سرعت قابل حل خواهد بود.

وی گفت: هفته گذشته جلسه ای با حضور وزیر بهداشت و معاونان 2 وزارتخانه برگزار کرده و برای ۲۰ درصد باقی مانده تدابیری اندیشیده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال ۱۵ درصد دیگر این پروژه نهایی شود و تنها ۵ درصد این خدمات به سال آینده موکول خواهد شد. در هر صورت هر مشکلی با عزم دو طرف در این حوزه قابل حل خواهد بود.

 ایجاد کمیسیون تحقق اقتصاد دیجیتال 
زارع‌پور گفت: قرار است در دولت یک کمیسیون جدید برای تحقق اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی ایجاد شود که هم‌اکنون در صف بررسی صحن اصلی قرار دارد. در کنار آن مجلس با طرح حمایت از کاربران فضای مجازی به شکل ویژه‌ای برای قانونگذاری در این حوزه اقدام کرده که اتفاق خوبی است. در این طرح چارچوب پیشنهادی خودمان را در یک نظام تنظیم‌گری دارای چهار سطح معماری که شامل شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون عالی تنظیم مقررات ذیل این شورا، دستگاه‌ها اجرایی و نیز پلتفرم‌ها و سکوها که بخشی از حکمرانی فضای مجازی هستند، قرار داده‌ایم.

وی افزود: ما معتقدیم که پلتفرم‌ها می‌توانند از حقوق خودشان و مردم دفاع کنند و در صورتی که این پیشنهاد مورد قبول واقع شود، با این مکانیزم عملاً یک ساختار چابک خواهیم داشت که با مدیریت شورای عالی شاهد نظام‌مند کردن فضای مجازی خواهیم شد و خروجی آن حفظ حقوق مردم و پلتفرم‌ها خواهد بود.

 4 برابرشدن سرعت توسعه اینترنت روستایی
وی با بیان اینکه ۴۵۰۰ روستای کشور هیچ نوع دسترسی ندارند و حتی از شبکه برق و جاده نیز برخوردار نیستند، گفت: در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ این موضوع مطرح شده که وزارت نیرو اولویت را برای برق‌رسانی به این روستاها بگذارد و دسترسی ویژه برای آنتن‌های BTS فراهم شود.

وزیر ارتباطات گفت: مسیر سختی در پیش داریم و برنامه‌مان این است که چهار برابر گذشته با سرعت این توسعه را جلو ببریم به نحوی که دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۱۴۰۱به شبکه برقرار شود. در این زمینه سه هزار سایت جدید می‌خواهیم و باید ۸۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود. همچنین ارتقای ۳۰۰۰ سایت به ۴G را در برنامه داریم و هم‌اکنون تعامل با ۶ استان در این خصوص آغاز شده است. امیدواریم در صورت تأمین منابع تا پایان سال بعد این پروژه اجرایی شود و اگر روال به صورت معمولی طی شود، بخشی از آن به سال ۱۴۰۲ موکول خواهد شد.

 حمایت از تولید گوشی در کشور
زارع‌پور در مورد برنامه‌های دولت برای حمایت از صنعت فناوری اطلاعات و به ویژه ساخت گوشی داخلی گفت: نگاه ما در دولت سیزدهم رشد و توسعه این بخش و فعال‌سازی ظرفیت‌ها است که از طریق وزارت ارتباطات و وزارت صمت پیگیری خواهد شد. ما معتقدیم جوانان ما چیزی از جوانان چینی و کره‌ای کمتر ندارند و ما حتی می‌توانیم محصولاتمان را صادر کنیم.

وی گفت: این انتقاد مطرح می‌شود که گوشی‌های ایرانی مونتاژ هستند اما باید بگویم که حتی کشور آمریکا نیز تولیدات خود در این حوزه را در کشورهای آسیای جنوب شرقی مونتاژ می‌کند. اصل موضوع، طراحی است و استفاده از ماژول‌های سایر کشورها طبیعی است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: عزم و اراده ما این است که گوشی ایرانی قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی را تولید کنیم؛ ما از این پروژه حمایت خواهیم کرد.

 رونمایی از نقشه راه توسعه شبکه پرسرعت 
وزیر ارتباطات گفت: برای تدوین نقشه راه توسعه شبکه پرسرعت کشور مبتنی بر فیبر نوری، ۶۰ جلسه کارشناسی طی چند ماه گذشته در سطوح مختلف برگزار کردیم و این نقشه راه در دهه فجر رونمایی می‌شود.

وی گفت: در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱ الزام همه دستگاه‌های اجرایی کشور برای به اشتراک گذاشتن فضا و امکانات در جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات دیده شده است به نحوی که وزارت نیرو، شهرداری و سایر بخش‌های دولتی و عمومی‌باید ظرفیت خود را در این حوزه طبق تعرفه سازمان تنظیم ارتباطات به اشتراک بگذارند.

زارع پور درباره بال دوم راهبردهای مدنظر در شبکه ملی اطلاعات گفت: در حوزه خدمات نیز به صورت جدی ورود می‌کنیم و انواع سرویس‌های متنوع و باکیفیت را سه دسته خدمات دولت الکترونیکی، خدمات عمومی ‌و خدمات پایه کاربردی در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در خدمات حوزه دولت الکترونیکی پیشرف مناسبتی نداشتیم گفت: برسی‌ها نشان می‌دهد تنها در بخش خدمات این حوزه ۴۰ درصد پیشرفت وجود داشته که آن هم در قالب جزایر متعدد ارایه خدمات از سوی برخی دستگاه‌ها دیده می‌شود، به نحوی که سامانه‌های متعدد از سوی هر دستگاه برای ارایه خدمات به مردم راه‌اندازی شده است، این در حالی است که باید پنجره واحد ارایه خدمات الکترونیکی از سوی هر دستگاه راه‌اندازی شود و این در بودجه سنواتی ۱۴۰۱ آمده است.

 ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیکی
وی افزود: همچنین در تبصره ۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ همه دستگاه‌ها باید پنجره واحد خدمات الکترونیکی ارایه کنند و ۳۰ درصد خدمات خود را از طریق این پنجره واحد ارایه دهند تا پایان سال بعد نیز باید زیرساخت ارایه احراز هویت برای ۳۰ درصد خدمات دولتی به صورت یکپارچه فراهم شود، با اجرای این طرح تحقق عدالت و از بین بردن امضاهای طلایی و کاهش زمینه فساد را شاهد خواهیم بود و خدمات دولت به صورت هوشمند و شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی گفت: تا پایان امسال پایلوت پنجره واحد خدمات الکترونیکی را راه‌اندازی می‌کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ پنجره ملی خدمات الکترونیکی با مشارکت همه دستگاه‌ها محقق می‌شود.

زارع پور در خصوص ارایه خدمات عمومی‌در حوزه شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: هم اکنون سکوهای ارایه دهنده خوبی داریم و در خیلی موارد حتی از کشورها پیشرفته جلوتر هستیم.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۷۸۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما