۰
آغاز بزرگ‌ترین پروژه اینترنت اشیا در شهر تهران

نخستین پروانه اپراتور پایش هوشمند حریق تهران به «مبین‌نت» اهدا شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۹
نخستین پروانه اپراتور پایش هوشمند حریق تهران به «مبین‌نت» اهدا شد
نخستین پروانه اپراتور پایش هوشمند حریق تهران به «مبین‌نت» اهدا شد

آی‌تی‌من- محمد فرجود، رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در آغاز این مراسم، در باره تجربه اجرای پروژه تهران هوشمند گفت: در حدود سه سال از آغاز برنامه‌ریزی و اجرای پروژه تهران هوشمند بر اساس تجربیات موفق شهرهای دنیا گذشته و توانسته‌ایم آنچه که در برنامه سه ساله بوده، به پیش ببریم.

وی افزود: مسیر تهران هوشمند را به چند محور اصلی پیگیری کرده‌ایم که شفافیت و مدیریت بهینه در شهر یکی از این محورها بوده که اثر خود را نیز در کاهش‌ هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نشان می‌دهد.

محور دوم به گفته فرجود، افزایش سرعت و کاهش قیمت ارایه خدمات هوشمند به مردم بوده و سومین محور نیز توجه به مشارکت مردم و بخش‌خصوصی در اجرای پروژه‌هاست.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: پروژه پایش هوشمند حریق نیز مصداق توجه به هر سه محور یاد شده است. 

وی توضیح داد: این پروژه با مشارکت و سرمایه‌گذاری مبین نت به عنوان بخش خصوصی به اجرا درآمده، موجب افزایش ایمنی در شهر و کاهش هزینه‌ها برای مدیریت شهری می‌شود.

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز در این مراسم، یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر تهران را در زمینه آتش‌سوزی، کشف دیرهنگام حریق اعلام کرد و گفت: هم اکنون کشف حریق در اماکن مهم حدود 15 دقیقه طول می‌کشد که زمان مناسبی است؛ اما در ساختمان‌های اداری و تجاری، در ساعاتی که ساختمان تعطیل و ترددی در آنها وجود ندارد، کشف سریع حریق می‌تواند از فجایع و زیان‌های هنگفت جلوگیری کند.

وی با بیان مثالی افزود: در سال 1395 و مدتی قبل از حادثه ساختمان پلاسکو، حریقی در ساعات اولیه صبح طبقه ششم پاساژ علاءالدین به وقوع پیوست که به دلیل وجود سیستم اعلام حریق، نگهبان ساختمان به سرعت متوجه شد و ورود آتش‌نشانی از بروز فاجعه جلوگیری کرد.

داوری با بیان اینکه اتصال هوشمند سیستم‌های اعلام و اطفای حریق به سیستم آتش‌نشانی با حذف واسط انسانی، کمک زیادی به آتش‌نشانی می‌کند، گفت: ما از حدود 10 سال قبل درسازمان آتش‌نشانی به دنبال چنین سیستمی هستیم و اتفاق خوب از زمانی رقم خورد که سازمان فاوای شهرداری نیز در کنار ما قرار گرفت.

به گفته وی، فرایند RFP این طرح حدود 1.5 سال و فرایندهای قانونی تا ابلاغ قرارداد هم شش ماه طول کشید.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه محدودیتی برای تعداد ساختمان‌ها وجود ندارد، خوستار آن شد که ساختمان‌های مهم شهر به این سیستم بپیوندند.
داوری همچنین پیشنهاد کرد که ساختمان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، اولین ساختمانی باشد که برای استقرار سیستم پایش هوشمند حریق پیش‌قدم می‌شود و به الگویی برای سایر ساختمان‌های شهرداری تبدیل شود.

حسین طهرانی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین‌نت در ادامه این مراسم گفت: امروز، روز خوبی برای مبین‌نت است که به عنوان اولین اپراتور سیستم پایش هوشمند حریق یک راه پر چالش را آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه ظرف شش ماه این سیستم به صورت عملیاتی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت، افزود: در فاز اول این پروژه اتصال 50 هزار ساختمان را پیش‌بینی کرده‌ایم.

طهرانی با بیان اینکه پروژه پایش هوشمند حریق یکی از بزرگ‌ترین پیاده‌سازی‌های اینترنت اشیا در سطح کشور است، گفت: یکی از استراتژی‌های مهم مبین‌نت، حرکت از لایه ارتباطات به سمت لایه سرویس است که با این پروژه و ورود ما به حوزه ارایه سرویس‌های شهر هوشمند، این هدف محقق می‌شود.

مدیرعامل مبین‌نت همچنین درخواست کرد که ارتباط سیستم‌ها به اپراتور پایش حریق به عنوان یک الزام مطرح شود تا سرعت پروژه افزایش یابد.

هوشمندسازی  به بخش خصوصی واگذار شود
سخنران بعدی این مراسم، جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تهران بود.

بهرامی گفت: موضوعی که در دهه‌های کشور در مدیریت کشور دیده شده، بی‌توجهی به بخش خصوصی بوده است.

وی افزود: ما در شهرداری، مسوول هوش شهری هستیم و مسوولیت هوشمندی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

بهرامی گفت: اگر نتوانیم در هوشمندسازی، بخش خصوصی را پای کار بیاوریم، نتیجه‌ مناسبی حاصل نخواهد شد. زیرا مانند دهه‌های گذشته، بودجه‌ها در امور جاری هزینه می‌شود و پولی برای اجرای پروژه‌های باقی نمی‌ماند.

وی با ذکر مثالی گفت: در زمان جنگ تحمیلی، 70 درصد بودجه عمرانی بود؛ اما اکنون 106 درصد بودجه، بودجه جاری است.

وی با انتقاد از اینکه رسیدن پروژه پایش هوشمند حریق تا قرارداد، 2 سال طول کشیده است، گفت: دلیل این تاخیر این است که ما فرایند را در سازمان دولتی پیگیری می‌کنیم؛ در صورتی که فرایند مربوط به بخش خصوصی است.

معاون خدمات شهری شهردار تهران همچنین گفت: بخشی از امور مهم در شهرداری مانند پایان کار و پروانه ساختمان هنوز هوشمند نشده در حالی که یکی از گره‌ها در موضوع مدیریت شهری، بحث شهرسازی است و برای مردم از هوشمند کردن بلیت مترو و معاینه فنی اهمیت بیشتری دارد.

وی از سازمان فاوای شهرداری تهران خواست که کل فرایندهای شهرسازی را به سمت هوشمندی ببرد.

 تیم جدید شهرداری تهران به لزوم هوشمندسازی باور دارد
لطف الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران نیز در این مراسم، با بیان اینکه تیم جدید مدیریت شهرداری تهران به اجرای برنامه هوشمند‌سازی باور دارد، گفت: هوشمند‌سازی در سه سطح شهرداری، شهر و شهروندان باید پیگیری شود.

وی گام اول در هوشمندسازی شهرداری تهران را اصلاح فرایندها عنوان کرد و افزود: ما 13 فرایند را شناسایی کرده‌ایم که در جهت هوشمندسازی باید اصلاح شوند.

فروزنده گفت: امرز مدیریت کلان‌شهرها بدون هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر، حل مشکلات نیز بدون مشارکت مردم ممکن نخواهد بود.

در پایان این برنامه نیز نخستین پروانه پایش هوشمند حریق تهران، از سوی محمد فرجود، رییس سازمان فاوای شهرداری تهران و مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی به حسین طهرانی، مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت اهدا شد.

بنابراین گزارش، محمد فرجود، رییس سازمان فاوای شهرداری تهران، درباره سرمایه‌گذاری شهرداری در این پروژه به خبرنگار ما گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی انجام می‌گیرد و سازمان آتش‌نشانی نیز از درآمدهای آن منتفع می‌شود. ضمن اینکه مردم نیز با کاهش ریسک آتش‌سوزی، از آن نفع می‌برند.

به گفته وی، نیازمندی حداقلی برای پیاده‌سازی این سیستم در ساختمان‌ها، دارا بودن سیستم اعلام حریق است.

حسین طهرانی، مدیرعامل مبین‌نت نیز درمورد میزان سرمایه‌گذاری این شرکت در پروژه پایش هوشمند حریق شهر تهران به خبرنگار ما گفت: سرمایه‌گذاری در این پروژه در دو بخش بوده است. در بخش مستقیم که مربوط به پلتفرم و پروتکل اتصال ساختمان‌هاست، در حدود 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است. اما این پروژه بر اساس سرمایه‌گذاری قبلی مبین‌نت در کنار همراه اول برای ایجاد شبکه شکل گرفته که در آن بخش سرمایه‌گذاری انجام شده، میلیارد دلاری بوده است.

وی درباره هزینه ساختمان‌ها برای اتصال به این سیستم نیز توضیح داد: هزینه این خدمت، بر اساس تعرفه اتصال ساختمان‌هاست که با مصوبه سال گذشته شورای شهر تهران تعیین شده است. در مورد ساختمان‌های مسکونی نیز این تعرفه بسیار پایین و در حد چند ده‌هزار تومان است که بر اساس متراژ است.
 
کد مطلب : ۲۷۷۸۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما