۰

فروش ۲۵ میلیارد دلاری NFT‌ها در سالی که گذشت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۹
فروش ۲۵ میلیارد دلاری NFT‌ها در سالی که گذشت
فروش ۲۵ میلیارد دلاری NFT‌ها در سالی که گذشت

آی‌تی‌من- قیمت توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) که دارایی‌های دیجیتالی معرف یک آیتم دیجیتالی مانند تصویر، ویدئو یا حتی زمین در دنیاهای مجازی هستند، سال میلادی گذشته به حدی سریع افزایش پیدا کرد که در برخی مواقع، دلالان آنها را ظرف چند روز برای کسب سود بیشتر، می‌فروختند.

دنیای هنر هم به سرعت به بهره برداری از این موقعیت پرداخت و خانه‌های حراجی NFT‌های معرف کارتونهای ساده را به مبلغ میلیونها دلار فروختند بدون این که هیچ شیء فیزیکی دست به دست شود. یک شبکه NFT به مبلغ ۶۹.۳ میلیون دلار در فروش مارس حراجی کریستی قیمت خورد.

در این بین بعضی از برندهای بزرگ دنیا مانند کوکاکولا و گوچی هم NFT‌هایی را فروختند. شرکت تحقیقاتی DappRadar اعلام کرد حجم فروش NFT به ۲۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با ۹۴.۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بالغ شد. ‌اطلاعات مذکور از ۱۰ بلاک چین مختلف که برای ثبت مالکیت NFT استفاده می‌شوند، استخراج شده‌اند. برآورد حجم فروش بر اساس فراهم کننده اطلاعات متغیر بوده و به مبادلات انجام شده بستگی داشته است. مبادلاتی که خارج از بلاک چین صورت گرفته مانند فروش هنری بزرگ NFT که در خانه‌های حراجی صورت گرفته است، اغلب تحت این آمار قرار نگرفته‌اند.
شرکت “کریپتو اسلم” که بلاک چینهای متعددی را دنبال می‌کند، اعلام کرد مجموع فروش NFT در سال ۲۰۲۱ به ۱۸.۳ میلیارد دلار رسیده است در حالی که وب سایت NonFungible.com که تنها بلاک چین اتریوم را دنبال می‌کند، فروش سال میلادی گذشته را ۱۵.۷ میلیارد دلار تخمین زد. آمار ارزیابی شده نشان می‌دهد پولی که در سال ۲۰۲۱ برای خرید NFT‌ها هزینه شد، معادل مبلغی است که در کنفرانس اقلیمی‌ سازمان ملل متحد در گلاسکو برای کمک به کشورها برای حذف استفاده از زغال سنگ وعده داده شد یا معادل پولی بود که از سوی بانک جهانی برای خرید و استفاده از واکسنهای کووید ۱۹ فراهم شد.

طبق آمار اوپن سی (OpenSea) که بزرگترین بازار NFT است، فروش در اوت اوج گرفت و سپس در سپتامبر، اکتبر و نوامبر کاهش یافت اما در دسامبر دوباره رشد کرد.

به نظر نمی‌رسد روند فروش NFT با نوسانات قیمت رمزارزها که اغلب برای خرید NFT‌ها استفاده می‌شوند، همبستگی داشته باشد. زیرا بیت کوین و اتر در دوره سپتامبر تا نوامبر افزایش داشتند.

طبق گزارش DappRadar، حدود ۲۸.۶ میلیون کیف دیجیتالی NFT‌ها را در سال ۲۰۲۱ مبادله کردند که بالاتر از ۵۴۵ هزار کیف در سال ۲۰۲۰ بود.

اگرچه برخی از افراد NFT‌ها را آینده مالکیت در دنیای آنلاین می‌بینند وNFT‌ها را به عنوان رای اعتماد به توسعه Web3 یا متاورس خریداری می‌کنند، سایرین از این مبهوت هستند که چرا این همه پول برای خرید اقلامی‌صرف می‌شود که وجود فیزیکی ندارند.

مطالعات منتشره در ژرونال نیچر نشان داد تنها ۱۰ درصد از معامله‌گران عامل ۸۵ درصد از کل مبادلات NFT هستند.

وب سایت NonFungible.com اعلام کرد اگرچه گران‌ترین فروش NFT حدود ۶۹.۳ میلیون دلار بوده است، محدوده قیمت متداول ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است.

طبق آمار “کریپتو اسلم”، قیمت NFT‌های پرطرفدار نوسان بالایی بوده است. میانگین قیمت فروش فروش تصویر کریپتو پانک از حدود ۱۰۰ هزار دلار در ژوییه به حدود ۵۰۰ هزار دلار در نوامبر افزایش یافت و تا دسامبر به حدود ۳۵۰ هزار دلار کاهش یافت.

طبق آمار وب سایت NonFungible.com، محبوب‌ترین شاخه NFT‌های کلکسیونی و پس از آنها هنر بود. بعضی از چشمگیرترین فروشهای NFT مربوط به زمین در فضاهای متاورس آنلاین بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذار ملک مجازی Republic Realm در دنیای مجازی سندباکس زمین به مبلغ ۴.۳ میلیون دلار در نوامبر 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۸۰۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما