۰
آمار و گزارش رگولاتوری از برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی

سیم‌کارت شخصی ابزار تبلیغات نیست

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
سیم‌کارت شخصی ابزار تبلیغات نیست
سیم‌کارت شخصی ابزار تبلیغات نیست

آی‌تی‌من-  پیمان قره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با بیان اینکه رگولاتوری از 3 مسیر، شماره‌های متخلف را شناسایی می‌کند، گفت: یکی از این روشها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، اپراتورها را نیز مکلف کرده‌ایم که سامانه FMS خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال‌کنندگان پیامک راه‌اندازی شده است که براساس تشخیص و محدود‌سازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شناسایی شده، عمل می‌کند. قره‌داغی درباره مسیر سوم شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف عنوان کرد: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره‌های شخصی، می‌توانند شماره ارسال‌کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحت‌سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود می‌کند.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با بیان اینکه سیم‌کارت‌های متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می‌شود، گفت: پس از شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف و دفاتر صادرکننده آن، دسترسی ارایه خدمات اینگونه دفاتر مسدود شده و رسیدگی به تخلف این دفاتر نیز در مراجع قضایی از سوی اپراتورها در حال پیگیری است.

قره‌داغی افزود: برای اطمینان از درستی انجام فرآیند احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام فرآیند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار، برای فروش سیم‌کارت‌های دوم و بیشتر، از رمز یکبار مصرف (OTP) استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه آمار مربوط به خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظه‌ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده است، افزود: تا اواخر دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به علت شکایات مردمی‌روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیم‌کارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیم‌کارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد سیم‌کارت‌های قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیم‌کارت‌های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرآیند احراز هویت این سیم‌کارت‌ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادر شده برای این اپراتور است، بر همین اساس ضرورت دارد تمام اپراتورها به ویژه اپراتور ذکر شده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایتمندی آنها داشته باشند.

قره‌داغی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سرشماره‌ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک‌های ارسال شده در شبکه از این نوع پیامک‌ها‌ است، گفت: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می‌کنند. از همین‌رو رگولاتوری در راستای صیانت از حقوق مشترکان و به‌ منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده از طریق این شرکت‌ها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه‌اندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد.

وی افزود: با استفاده از این کد دستوری تمام مشترکان تلفن همراه می‌توانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سر‌شماره‌ها اقدام کنند. با راه‌اندازی این سامانه تا حدود زیادی مزاحمت‌های ناشی از دریافت پیامک‌های مزاحم و تبلیغاتی شرکت‌ها و کسب ‌و کارها کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش رضایت مشترکان شده است. قره‌داغی عنوان کرد: بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های خدماتی است. بعضی از شماره‌ها در اختیار کسب‌ و کارهای دارای عضو مانند فروشگاه‌ها و شرکت‌های خدماتی و ... هستند که مشمول محدودیت نمی‌شوند و می‌توانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند. اما در بعضی مواقع اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیر‌عضو می‌کنند که به دلیل ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکت‌ها نیز در دستور کار اپراتور‌ها قرار گرفته است. مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری درباره آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان کرد: دریافت پیامک‌ در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همچنین دریافت تعداد زیاد پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در طول روز از جمله عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است.
 
مرجع : رگولاتوری
کد مطلب : ۲۷۸۰۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين