۰

نقشه راه توسعه هوش مصنوعی رونمایی شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۰
نقشه راه توسعه هوش مصنوعی رونمایی شد
نقشه راه توسعه هوش مصنوعی رونمایی شد

آی‌تی‌من-  سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور با الگوگیری از برنامه راهبردی ۲۳ کشور در حوزه هوش مصنوعی، دیروز با حضور ستار‌هاشمی‌معاون وزیر ارتباطات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد. همزمان با این پروژه، از زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی نیز بهره برداری شد.

در این مراسم محمد شهرام معین رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف کلان سند راهبردی توسعه هوش مصنوعی در کشور و حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه این فناوری، اظهار داشت: طبق این سند، جایگاه ایران در سال ۱۴۱۰ در میان ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی ترسیم شده است.

وی افزود: طبق این اهداف باید به سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی برسیم و ۷ میلیارد دلار تا سال ۱۴۱۰ در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده باشیم؛ همچنین باید ۶۰۰ هزار نفر نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی تربیت کنیم.

رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در این سند نقشه راه، ۹ راهبرد برای توسعه هوش مصنوعی در کشور دیده شده که شامل سیاست‌های خرد، اقدامات و پروژه‌ها می‌شود و ۱۵۵ پروژه و فعالیت ذیل این راهبردها باید عملیاتی شود، گفت: در این سند حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هوش مصنوعی مشخص شده که حوزه‌های اقتصاد و حمل و نقل در اولویت قرار دارند.

به گفته وی، برای تحقق سند توسعه هوش مصنوعی در کشور برای نهادهایی از جمله مرکز ملی فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان استاندارد و چندین دستگاه دیگر، وظایفی در نظر گرفته شده است و وزارت ارتباطات نیز هسته اجرایی هوش مصنوعی در کشور خواهد بود.

در این مراسم علیرضا یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT با اشاره به رونمایی از زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی، اظهار داشت: خدمات این آزمایشگاه برای توسعه‌دهندگان، پژوهشگران، مشارکت‌کنندگان در حوزه نشانه گذاری داده، حاکمیت و محصولات قابل استفاده خواهد بود.

وی با بیان اینکه زیرساخت آزمایشگاه هوش مصنوعی در حوزه خط و زبان فارسی در کنار زیرساخت ابررایانه سیمرغ قرار می‌گیرد و امکان ارائه سرویس هوش مصنوعی را به کاربران فراهم می‌کند، تاکید کرد: در این آزمایشگاه داده‌ها از بستر جمع‌سپاری، نشانه گذاری شده و در دیگر سامانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۸۱۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما