۰
ممنوعیت واردات از شهریورماه آغاز می‌شود

افزایش قیمت و قاچاق از تبعات ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
افزایش قیمت و قاچاق از تبعات ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون
افزایش قیمت و قاچاق از تبعات ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

آی‌‌تی‌من- در همین رابطه رییس کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که تا پایاننیمه اول سال جاری، موضوع اجرای سختگیرانه ممنوعیتواردات کالاهای آمریکایی و لوکس، به خصوص گوشی‌هایآیفون را به سرانجام خواهند رساند و خواستار ممنوعیتگوشی های برند اپل شده است.

به همین منظور تاکید شده است هرچند اگر دولت به وعده‌هایداده شده در زمینه ممنوع کردن واردات گوشی‌های لوکس عمل نکند خود مجلس وارد عمل شده و پیگیری کارها را پیشمی‌گیرد.

به گفته وی مطالبه صورت‌گرفته ممنوعیت واردات این برند است و دولت هم حسب تاکید مقام معظم رهبری موظف است، اینممنوعیت را اعمال کند. کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی تهدید کرده است، اگر این ممنوعیتاعمال نشود کمیسیون اصل نود ورود خواهد کرد.

سال گذشته مقام معظم رهبری از واردات گوشی آمریکایی آیفونبه کشور و خرید ملک در خارج از ایران انتقاد کرد و فرمودند: «واردات بی‌رویه چیز خطرناک و مهمی است. گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیاز به آن نیست. شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال 98 حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده است. البته بخش خصوصی اینکار را می‌کند، منتها دولت باید جلوی آن را بگیرد.»

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس در همین خصوص گفت: طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال 1401، با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته شود و اجرای این طرح کامل شود.

البته موضوع ممنوعیت واردات این مدل گوشی‌ها بحث تازه‌اینیست و از مدت‌ها پیش بسیاری از مسوولان با ورود اینگوشی‌ها به کشور مخالف بودند اما حالا که این موضوع به واردات دارو ربط پیدا کرده به نظر می‌رسد که قضیه جدی‌تردنبال خواهد شد و احتمالا به زودی شاهد اتفاقات ناشی از عدم واردات قانونی این گوشی به کشور خواهیم بود.

از سوی دیگر کمیسیون اصل ۹۰ نیز وعده داده که تا پایانشهریور ماه ۱۴۰۱ واردات گوشی‌های اپل ممنوع شود و جلویورود این محصولات به کشور گرفته شود.

اما این موضوع از چند جنبه قابل بحث است؛ اول اینکه با مطرح شدن موضوع ممنوعیت، قطعا قاچاق این کالا بیش از پیش به کشور صورت خواهد گرفت همانطور که انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت اعلام کرده‌ است اعمال محدودیت‌ها نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها و قاچاق را پی نخواهد داشت و همانند گذشته شاهد فروش پاسپورت خواهیم بود که همه این‌ها منجر به نابسامانی بازار موبایل خواهد شد.

انجمن واردکنندگان موبایل خواستار برنامه‌ریزی‌های کارشناسیدر زمینه قیمت‌هاست تا موضوع برجام و برچیده شدن تحریم‌ها به نتیجه برسد تا آن زمان لازم است برنامه‌ریزی‌هایدرستی در این زمینه صورت گیرد. اما ظاهرا کمر همت به ممنوعیت واردات آیفون به کشور بسته شده است.

اما اجرای این ممنوعیت شاید نیاز به بازنگری و توجه ویژه‌ایدارد چرا که همانطور که گفتیم اعمال محدودیت نتیجه‌ای جز افزایش قاچاق و بالارفتن قیمت‌ها را در پی نخواهد داشت و عده‌ای سودجو در این میان سود کلانی به جیب خواهند زد؛ چرا که همین حالا با مطرح شدن این موضوع قیمت این گوشی به شدت بالا رفته و از سوی دیگری عده‌ای اقدام به احتکار اینگوشی‌ها کرده و با یک بررسی اجمالی در سایت‌های فروش و بازار، می‌توان نه تنها متوجه بالا رفتن قیمت‌ها شد بلکه برخی از مدل‌های آيفون در بازار نایاب شده است.

در همین حال اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد قیمتگوشی‌های آیفون است.

طی همین دو سه روز اخیر که موضوع ممنوعیت واردات آیفونبه کشور مطرح شد، بارها گفته شد که بخش بزرگی از سهم واردات موبایل به گوشی آیفون اختصاص یافته آن‌هم با ارز نیمایی! بد نیست نگاهی بیندازیم به قیمت آیفون و ارز نیمایی؛میانگین قیمت ارز نیمایی در کشور چقدر است؟! ۲۴ هزار و پانصد تومان.

حالا قیمت آیفون ۱۳ پرومکس نسخه ۲۵۶ گیگابایتی در بازار جهانی چقدر است؟ ۱۳۹۹ دلار که تا هفته پیش این گوشی به قیمت ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که اگر با ارز نیمایی محاسبه کنیم این گوشی باید با قیمت ۳۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان وارد بازار می‌شد که با احتساب مالیات و گمرکی و رجیستری، میانگین قیمت ۴۰ میلیونتومان منطقی به نظر می‌رسد، اما این گوشی تقریبا ۱۰میلیون تومان گران‌تر در دسترس مشتری است که یعنی با ارز حدود ۳۲ هزار تومان در بازار موجود است.

همچنین نسخه ۵۱۲ گیگابایتی آیفون ۱۳ پرومکس که در بازار جهانی قیمتی برابر ۱۵۹۹ دلار دارد، اگر با ارز نیمایی وارد کشور می‌شد باید با قیمت ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد و با عوارض و مالیات و رجیستری گوشیباید حدود ۴۵ میلیون تومان به دست مشتری می‌رسید اما اینگوشی قیمتی برابر ۵۲ میلیون تومان دارد که نرخ ارز آن به بیش از ۳۲ هزار تومان می‌رسد که البته قیمت برخی نسخه‌هایاین گوشی بنابر رنگ انتخابی که بیشترین مشتری را در بازار دارد گاهی تا سه یا چهار میلیون گران‌تر به دست مشتریمی‌رسد.

حالا فرض کنید که مممنوعیت واردات آیفون در کشور اعمال شود، قیمت این گوشی تا چه حدی بالا می‌رود و قطعا بار عده‌ایسودجود طی چند ماهی که تا ممنوعیت واردات آیفون باقیمانده بسته می‌شود چرا که این گوشی‌ها نه از مد می‌افتند و نه منسوخ می‌شوند و از بین می‌روند، بلکه مثل طلا قیمت ایندستگاه‌ها هم بالاتر می‌رود و مافیای آیفون در کشور شکل می‌گیرد و ورود آن به اشکال مسافری و چمدانی رونق می‌گیرد.

البته که قیمت نسبت به هفته پیش با افزایش روبه‌رو شده و قطعا تا زمان ممنوعیت این افزایش قیمت‌ها بسیار بیشترخواهد شد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی در بازار می‌افتد و آیا اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت این مدل گوشی‌ها دردی از بازار را دوا خواهد کرد و قیمت دارو کاهش خواهد یافت یا نه.
 
 
کد مطلب : ۲۷۸۶۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما