۰
در نشست خبری تشریح برنامه‌های پژوهشگاه فضای مجازی عنوان شد:

سند حمایت از اصول حاکم بر حوزه فضای مجازی تدوین شد

مطلبی: نخبگان می‌توانند دوره سربازی‌شان را در پژوهشگاه فضای مجازی بگذرانند
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۸
سند حمایت از اصول حاکم بر حوزه فضای مجازی تدوین شد
سند حمایت از اصول حاکم بر حوزه فضای مجازی تدوین شد

آی‌تی‌من- حسین مطلبی در نشست خبری این پژوهشگاه با بیان این که امروزه دیگر اهمیت مساله فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست و فضای مجازی با سرعتی خیره کننده در حال بسط و گسترش در تمامی‌ساحات زندگی بشر امروزی اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، گفت: شاهدیم که فضای مجازی در طی دهه‌های اخیر هر روز بخش قابل توجهی از زندگی بشر را در خود فرو برده و در درون خود به آن حیاتی نوین می‌بخشد. زمانی رویکرد غالب، فضای مجازی را به ابزاری هم عرض در کنار سایر ابزارهای بشری تبدیل کرده بود اما اکنون شاهد هستیم که ظهور و گسترش فضای مجازی در دهه‌های اخیر باعث شکل گیری تعاملات اجتماعی متکثر و متنوع انسان‌ها در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است.

وی افزود: این تعاملات گوناگون به تدریج نظامات اجتماعی مختلفی را در بستر شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی ایجاد کرده‌اند. زیست مجازی انسان‌ها در این نظامات اجتماعی جدید، مسایل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و غیره در پیش روی ایشان قرار داده است، حجم این تحولات به‌اندازه‌ای بوده است که بسیاری معتقدند ما وارد دوره جدیدی از زندگی بشر شده ایم که در آن پیشران تحولات فضای مجازی است و عصر جدیدی که می‌توان آن را عصر فضای مجازی نامید آغاز شده است.

مطلبی ادامه داد: در مواجهه با این حجم از تحولات عصری دو رویکرد اصلی فعال و منفعل در کشور شکل گرفته و عده‌ای در مقابل آنچه برایشان توسط بنیان گذاران و طراحان فضای مجازی کنونی رقم زده شده سر تعظیم فرود آورده و خود را تسلیم آنچه برای‌شان ترسیم شده، کرده‌اند. در کنار اینها، عده‌ای هر چند اندک، به هر نوآوری در این فضا نگاهی بدبینانه دارند و تمام تلاش خود را بر مسدود و یا محدود سازی حداکثری این فضا متمرکز کرده‌اند و در عمل این فضا را یکسره تهدید می‌بینند.

رییس پژوهشگاه فضای مجازی فصل مشترک این دو رویکرد را مواجهه منفعل و ابزارنگرانه با فضای مجازی اعلام و تصریح کرد: اگر به نگاه رهبر حکیم انقلاب اسلامی‌مراجعه کنیم، موارد متفاوتی می‌یابیم: «فرصت بیشتر از تهدید فضای مجازی رهبری.....» نگاه همزمان به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و برنامه داشتن برای بهره برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها همان چیزی است که از آن با عنوان نگاه فعالانه یاد می‌شود. ایشان فراتر از این موارد فضای مجازی را فرصتی برای پیشرفت و پیشتازی ایران اسلامی‌در سطح تحولات تمدنی می‌دانند.

وی گفت: کنش‌گری فعالانه در این فضا مستلزم آگاهی هر چه بیشتر و ژرف تر نسبت به اقتضائات عصر فضای مجازی و برنامه ریزی جهت بهره مندی از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات آن است. این در حالیست که سرعت سرسام‌آور رشد و گسترش فضای مجازی به همراه پیچیدگی‌های فنی و ماهیت میان رشته‌ای مسایل آن که طیف گسترده ای از مسایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، اخلاقی و ... را در بر می‌گیرد، باعث شده که عنصر پژوهش، نقشی محوری در به دست گرفتن ابتکار عمل در این عرصه داشته باشد.

مطلبی با تاکید بر این که توسعه فضای مجازی متناسب با نیاز‌های کشور نیست، گفت: در حال حاضر نه تنها عقب ماندگی فنی نداریم بلکه در سایر حوزه‌ها همچون در حوزه نظری و اندیشه‌ای عقب ماندگی داریم. براین اساس در دوره اول فعالیت، در نظر داریم با توجه به اینکه فقر ادبیاتی شدیدی داشتیم سرفصل‌های پژوهشی را در دسترس پژوهشگران قرار دهیم.

وی افزود: در دوره دوم فعالیت نیز حاضر به همکاری با همه پژوهشگاه‌های فنی، علوم انسانی هستیم تا با همه گروه‌های دانشگاه‌ها چه داخلی و چه خارجی در حوزه فضای مجازی مرتبط شویم.

وی درباره برنامه‌های پژوهشگاه در افق 1405 گفت: پژوهشگاه بازوی علمی‌پژوهشی در موضوعات حکمرانی این فضا، حلقه واسط و قطب علمی‌پژوهشگاه فضای مجازی در افق 1405 دیده شده  ار این روپژوهشگاه فضای مجازی در افق 1405 مرجع پژوهش‌های حوزه فضای مجازی است.

مطلبی در خصوص محورهای مهم فعالیت آتی پژوهشگاه عنوان کرد: فعالیت در حوزه‌های اقتصاد دیجیتال، فناوری‌های نوظهور، ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای و تدوین نظریه جمهوری اسلامی‌در فضای مجازی از مهم‌ترین محورهایی است که پژوهشگاه برای ادامه مسیر خود در نظر دارد.

رییس پژوهشگاه فضای مجازی در ادامه در خصوص این مساله که چه پیشنهاداتی برای چگونگی اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی وجود دارد اظهار کرد:از جمله پیشنهاد‌اتی که در این باره دادیم این بود که مصوبات شورا چطور اجرا شود. مصوبات شورای عالی فضای مجازی در حکم قانون است، اما اینکه چطور اجرا شود مبهم است و در قالب نامه برای رییس مرکز ملی فضای مجازی این پیشنهاد را‌‌‌‌‌‌‌‌ شرح داده‌ایم.

وی از جمله اقدامات مهمی‌که در سال جاری انجام خواهد شد را‌‌‌‌‌‌‌‌ تدوین سند شعار سال در حوزه دانش بنیان و تدوین سند عدالت دیجیتال و همچنین اقدامات دیگری از جمله ترجمه اسناد شورای عالی فضای مجازی از جمله سند شبکه ملی اطلاعات به زبان‌های انگلیسی و عربی در پژوهشگاه را عنوان کرد.

تدوین سند حمایت از پژوهش‌های حوزه فضای مجازی
رییس پژوهشگاه فضای مجازی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه طرح حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار دارد افزود: اگرچه تاکنون حمایت‌ها موردی بوده است اما برای تدوین سند حمایت از پژوهش‌های حوزه فضای مجازی اقدام کرده‌ایم که آیین‌نامه این سند نیازمند تصویب در مرکز ملی فضای مجازی است و در صورت تصویب دیگر نیاز نیست که تمام موارد را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت تک تک بررسی کنیم.

استفاده از ظرفیت سرباز نخبگان
رییس پژوهشگاه فضای مجازی در ادامه از امکان استفاده از ظرفیت سرباز نخبگان خبر داد و اعلام کرد: امکان جدیدی فراهم شده که به این وسیله سربازان می‌توانند در حوزه پژوهش‌های فضای مجازی فعالیت کنند و باید با این پژوهشگاه‌ هماهنگ شوند و در این صورت دوره سربازی را‌‌‌‌‌‌‌‌ با امکان نخبگانی طی خواهند کرد.

وی درخصوص بودجه پژوهشگاه برای سال جاری تاکید کرد: پیشنهاد پژوهشی امسال 16 میلیارد تومان بوده است اما پژوهشگاه ردیف بودجه جدا از مرکز ملی فضای مجازی ندارد و این بودجه ناظر بر عناوین پژوهشی تخصیص داده می‌شود.

 
کد مطلب : ۲۷۸۷۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما