۰

ممنوعیت موقت واردات آیفون قیمت گوشی را بالا برد

تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰
ممنوعیت موقت واردات آیفون قیمت گوشی را بالا برد
ممنوعیت موقت واردات آیفون قیمت گوشی را بالا برد

آی‌تی‌من- واردکنندگان گزارش داده‌اند که امکان ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت وجود ندارد و همزمان با اقدام برای ثبت سفارش با پیامی مبنی بر «امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا تاریخ 31 اردیبهشت وجود نخواهد داشت» مواجه می‌شوند. 

به نظر می‌رسد قانون ممنوعیت واردات آیفون که قرار بود از شهریور ماه سالجاری اجرایی شود، خیلی زودتر به مرحله اجرا رسیده است.

موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های رده بالا و آیفون های اپل خیلی جدید نیست؛ تیرماه سال 99 انجمن واردکنندگانموبایل با برگزاری نشست خبری و انتشار بیانیه‌های مختلف، تلاش کرد تا مانع واردات این مدل گوشی‌ها شود و هرچه که رسانه‌های مختلف با این موضوع مخالفت کردند نه تنها انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، بلکه سایر ارگان‌ها با تاکید بر این موضوع که واردات گوشی‌های گران‌قیمت باعث خروج ارز از کشور می‌شود، بر این قضیه پافشاری کردند.

همه این قضایا باعث شد تا حساسیتی که روی کالاهایخارجی و به‌ویژه محصولات آمریکایی بود، بیشتر شود تا چندی پیش که موضوع ممنوعیت واردات کالاهای لوکس به‌ویژه گوشی‌های آیفون مطرح و قرار شد تا اواخر شهریورپس از بررسی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، عملی شود.

حالا واردکنندگان گزارش می‌دهند که امکان ثبت سفارش گوشی‌هایآیفون وجود ندارد و به تاریخ دیگری موکول شده است.

اگرچه تاریخ مشخصی تا زمان باز شدن سامانه برای ثبت سفارش این مدل گوشی‌ها اعلام شده، اما به نظر می‌رسد ایناتفاق برای آماده‌سازی فضا جهت اجرا شدن تمام و کمال ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون در آینده نزدیک صورت گرفته است.

از سوی دیگر خبرها حکایت از این دارند که قرار است از ظرفیتیک میلیارد دلاری واردات گوشی‌های اپل در جهت واردات خودرو استفاده شود.

اما با همه این تفاسیر ناگفته مشخص است که اجرای چنینقانونی و اعمال ممنوعیت برای واردات گوشی‌ها آیفون اپل قطعا نتیجه‌ای جز افزایش قاچاق و بالا رفتن عجیب و قریبقیمت‌های را در پی نخواهد داشت همانطور که از زمان انتشار این خبر تاکنون قیمت گوشی‌های برند اپل با افزایش شدیدیروبه‌رو شده است.

از سوی دیگر خرید و فروش پاسپورت برای ورود گوشی‌هایمسافری و نابه‌سامانی بازار موبایل طی یکی دو هفته گذشته از تبعات این تصمیم بوده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ممنوعیت واردات آیفونفقط باعث بالا رفتن قیمت گوشی‌های اپل نمی‌شود و قطعا روی همه گوشی‌های پرچمدار از برندهای دیگر نیز تاثیر خواهد گذاشتهمانطور که در این مدت علاوه بر آیفون‌های اپل، قیمت گوشی‌هایسری گلکسی اس 22 و اس 21 و نیز گوشی‌های پرچمدار شیائومی و سایر برندها با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که تبعات این تصمیم تا چه زمانی افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.
 
کد مطلب : ۲۷۸۸۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين