۰
دامنه اختلافات سازمان‌های نصر کشور و استان تهران به الکامپ کشیده شد

بازی نمایش قدرت در زمین نمایشگاه

با وجود مخالفت نصر کشور با برگزاری الکامپ در دهه اول محرم، نصر تهران اعلام کرده که این نمایشگاه را در زمان مقرر، برپا خواهد کرد
تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
بازی نمایش قدرت در زمین نمایشگاه
بازی نمایش قدرت در زمین نمایشگاه

آی‌تی‌من- پس از سه بار تعویق، بالاخره با رفع شدن محدودیت‌های کرونایی، روز 18 خردادماه امسال اعلام شد که نمایشگاه الکامپ بیست و ششم، از 10 تا 13 مردادماه امسال برگزار می‌شود.

اما سه روز قبل، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که با برگزاری این نمایشگاه در دهه اول محرم مخالف است و «به زودی تاریخ برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ مشخص و به طور رسمی‌‌اعلام خواهد شد.»

در واکنش به این بیانیه، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز دیروز اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که الکامپ، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در زمان مقرر خود، یعنی 10 تا 13 مردادماه 1401 برپا خواهد شد.

 متن اطلاعیه نصر تهران به این شرح است: «برگزاری باشکوه نمایشگاه الکامپ در سالی که «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامیده شده، اهمیت مضاعف دارد. پس از سه بار تعویق غیرمنتظره این نمایشگاه به دلیل پاندمی‌کرونا و هزینه‌های سنگینی که تعویق‌های مکرر به شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات تحمیل کرده است، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران خود را متعهد به برگزاری باشکوه این نمایشگاه در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۳ مرداد ماه می‌داند. این زمان توسط سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و بر اساس تقویم سالانه نمایشگاهی و فضای موجود نمایشگاهی تعیین شده است. لذا پیرو درخواست تعداد کثیری از شرکت‌ها مبنی بر برگزاری نمایشگاه الکامپ در زمان مقرر، سازمان نصر تهران که سیاستگذار این نمایشگاه است در هماهنگی با شرکت سهامی‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نسبت به برگزاری نمایشگاه الکامپ هم‌زمان با نمایشگاه پدافند غیرعامل و با رعایت تمام شعائر مذهبی ایام محرم در موعد مقرر اقدام خواهد کرد. از شرکت‌های محترم تقاضا می‌شود برنامه‌ریزی‌های خود را برای حضور فعال در نمایشگاه، مطابق روال عادی دنبال و اخبار مرتبط را از طریق سایت نمایشگاه و شبکه‌های اجتماعی رسمی‌الکامپ دنبال کنند.

بدیهی است آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با برپایی این رویداد بزرگ و کلیدی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنها از طریق ستاد برگزاری نمایشگاه به مشارکت‌کنندگان محترم اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

مسوول برنامه‌ریزی الکامپ کیست؟
گذشته از کشمکش‌های دو سازمان هم خانواده صنفی که دیگر به موضوعی مبتذل و تکراری بدل شده، سوال این است که آیا نصر کشور در تعیین زمان و نحوه برگزاری نمایشگاه الکامپ به صورت قانونی مسوولیت و مدخلیتی دارد؟

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مجوز برگزاری نمایشگاه الکامپ به نام شرکت راهکار کوشا صادر شده و این شرکت مسوولیت اجرا و پاسخگویی به شرکت سهامی‌نمایشگاه‌ را دارد، اصولا نه سازمان نصر کشور و نه نصر استان تهران، از این نظر دخالتی جز مشورت و هماهنگی نمی‌توانند داشته باشند.

از سوی دیگر، به دلیل تقویم فشرده سایت نمایشگاهی تهران، یافتن زمان مناسب و تغییر زمان  برگزاری نمایشگاه وسیعی همچون الکامپ هیچ گاه آسان نبوده است. بنابراین به نظر می‌رسد که ادعای نصر کشور مبنی بر اعلام زمان برگزاری جدید، عملی نخواهد بود.

البته پیش از این نیز الکامپ حداقل یک بار در دهه اول محرم برگزار شده بود و تجربه نشان می‌دهد که به دلیل سفر بسیاری از علاقه‌مندان و ذات این نمایشگاه که فضایی شاد و پر از موسیقی و رویدادهای حاشیه‌ای تفریحی دارد، برگزاری آن در چنین دوره‌ای چندان مناسب نیست؛ اما همان‌طور که ذکر شد، پیدا کردن زمانی که مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی از نظر فضای قابل اختصاص به این نمایشگاه در دسترس باشد، کار ساده‌ای نبوده و باید پس از نزدیک به دو سال تاخیر در برگزاری الکامپ، به این زمان نامناسب تن داد.

سوال دیگر این است که اگر مشکل نصر کشور واقعا با زمان برگزاری الکامپ است، چرا در همان زمان اعلام تاریخ جدید اعتراضی از این سازمان به شکل علنی منتشر نشد و پس از یک ماه از اعلام زمان جدید و آغاز روند ثبت‌نام‌ها و امور اجرایی نمایشگاه، این مخالفت اعلام شده است؟

این ابهامات و سوالات البته تا کنون پاسخی ندارد؛ اما به نظر می‌رسد که موضوع اختلاف، نه زمان برگزاری این نمایشگاه، بلکه ریشه‌ای‌تر و بر سر سطح قدرت و نفوذ این دو سازمان است. نصرهای کشور و استان تهران از زمان تشکیل دور هفتم و بلکه پیش از آن، درگیر اختلافات دامنه‌داری بوده‌اند که حالا دامن نمایشگاه الکامپ را گرفته است.
 
کد مطلب : ۲۷۹۲۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين