۰

تابستان گرم و روش‌های جلوگیری از گرم شدن گوشی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰
تابستان گرم و روش‌های جلوگیری از گرم شدن گوشی
تابستان گرم و روش‌های جلوگیری از گرم شدن گوشی

آی‌تی‌من- در گرمای هوا، زمانی که گوشی خود را در دست می‌گیرید متوجه می‌شوید که دستگاهتان یا کند کار می‌کند، یا خیلی داغ شده یا باتری آن خالی شده است. این بدین خاطر است که افزایش دما نه‌تنها بر بدن افراد تاثیر می‌گذارد، بلکه بر وسایل الکترونیکی نیز تاثیر دارد، اما گرما برای گوشی‌ها آسیب‌زاست. 

‌سایت بی‌بی‌سی توضیح داده است که برای مقابله با این شرایط چه کار می‌توان انجام داد.

رز ویات‌میلینگتون، مدرس ارشد مهندسی الکترونیک و برق در دانشگاه لیدز بکت، می‌گوید: متاسفانه ابزارهای داخلی که باعث می‌شود یک موبایل کار کند، به‌خودی خود در روش کارشان گرما تولید می‌کنند و در شرایطی که دستگاه‌ تلفن داغ‌تر می‌شود، پردازنده سعی می‌کند از گرم شدن بیش از حد خود جلوگیری کند و در نتیجه همه چیز را کند می‌کند.

او می‌گوید که وسایل الکترونیکی معمولاً برای کارکرد تا دمای ۳۵ درجه سانتیگراد طراحی شده‌اند و توضیح می‌دهد: باتری‌ها انرژی را ذخیره می‌کنند و طوری طراحی شده‌اند که در دماهای خاصی کار کنند. هرچه داغ‌تر شوند، سخت‌تر کار کرده و انرژی بیشتری استفاده می‌کنند. این بدان معناست که باتری گوشی سریع‌تر خالی می‌شود، به‌خصوص که فرآیند خنک کردنشان سخت‌تر است.

ویات‌میلینگتون اضافه می‌کند که ما اغلب هنگام بیرون از خانه و در زیر نور آفتاب، روشنایی صفحه را افزایش می‌دهیم که می‌تواند روی گرمای آن تأثیر بگذارد. اگر گوشی قدیمی‌تر باشد یا نقصی جزئی در آن وجود داشته باشد، گرما این نقایص را بزرگ‌تر می‌کند. همچنین محافظ‌های صفحه نمایش اغلب می‌توانند گرمای بیشتری را در داخل خود نگه دارند که در شرایط هوای گرم خوب نیست.

 راه‌هایی برای خنک نگه داشتن گوش
ویات‌میلینگتون می‌گوید: اگر واقعا گرم است، هنگامی‌که باتری خود را شارژ می‌کنید، گرمای بیشتری تولید می‌کنید و وقتی دستگاه شما دل حال شارژ باشد، در نهایت داغ‌تر می‌شود.  همچنین باید حواستان باشد که گوشی خود را دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید، آن را در ماشین خود رها نکنید، تا حد امکان در سایه نگه دارید یا حتی اگر می‌توانید آن را جلوی پنکه قرار دهید.

بهتر است که گوشی خود را در حالت کم‌فعالیتی نگه دارد، این کار هم برای داخل و هم برای خارج گوشی صدق می‌کند. آن را از کیس خارج کنید و تمام عملکردهایی را که نیاز ندارید، غیرفعال کنید. 

ویات‌میلینگتون می‌گوید: اگر از GPS یا قابلیت دیگری استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. زیرا هرچه برنامه‌های کمتری استفاده کنید، انرژی کمتری مصرف خواهید کرد و گرمای کمتری تولید می‌شود. هرچه انرژی کمتری مصرف کنید، گوشی شما بهتر عمل می‌کند. اگر گوشی شما واقعا مشکل دارد، گاهی اوقات به سادگی کافی است که آن را برای چند دقیقه خاموش کنید، فقط بگذارید خنک شود و سپس دوباره آن را روشن کنید.

اما هرگز از یخچال و فریزر استفاده نکنید یا آن را به کیسه یخ نچسبانید، زیرا این کار کمکی به گوشی نمی‌شود، بلکه تغییرات سریع دما می‌تواند برای گوشی واقعا بد باشد و قرار دادن یخ می‌تواند منجر به خیس شدن گوشی شود.

ویات‌میلینگتون اضافه می‌کند که تلفن‌ها مکانیسم‌ گرمای بیش از حد را در خود تعبیه کرده‌اند تا از «نابودی خود» که می‌تواند در گرمای بسیار زیاد اتفاق بیفتد، جلوگیری کنند.

روش دیگر این است که از شارژ شدن ۱۰۰٪ گوشی هوشمندتان جلوگیری کنید. طول عمر باتری شما به تعداد چرخه‌های شارژ آن بستگی دارد. هر چرحه زمانی شمارش می‌شود که باتری گوشی شما از صفر درصد به ۱۰۰ ٪ برسد. 

هنگامی‌که چرخه شارژ باتری گوشی شما به حداکثر تعداد تعیین شده برسد، باید باتری را با یک باتری کاملاً نو تعویض کنید.

به گزارش phonearena، با جلوگیری از شارژ ۱۰۰ ٪ می‌توانید یک چرخه کامل را متوقف کرده و مدت زمان لازم برای تکمیل چرخه شارژ باتری را طولانی‌تر کنید. 

باتری‌های لیتیوم یونی سیکل شارژ و دشارژ مشخصی دارند و شما می‌توانید ۴۰۰ تا ۵۰۰ مرتبه باتری را از ۰ تا ۱۰۰ شارژ کنید و پس از آن عمر مفید باتری دستگاه شما به پایان می‌رسد. 

البته ممکن است با دیدن شارژ ۱۰۰ ٪ احساس بهتری را نسبت به ۹۹ ٪ داشته باشید، اما در نهایت زمانی که باتری شما  تعداد چرخه‌های شارژ مجاز را پشت سر بگذارد، باتری دستگاهتان دچار مرگ زودرس می‌شود.

برخی از مدل‌های پیکسل و آیفون‌های دارای iOS 13 یا جدیدتر دارای ویژگی هایی هستند که به‌طور خودکار شارژ را ۸۰ درصد محدود می‌کنند و زمان لازم برای رسیدن به ۱۰۰ درصد را افزایش می‌دهند. گوشی‌های سری پیکسل ۶ نیز با توقف شارژ در ۸۰ درصد به افزایش عمر باتری کمک می‌کنند. 

زمانی که گوشی در حال شارژ شدن است، باید دمای باتری آن در محدوده ۳۲ تا ۹۵ درجه فارنهایت (۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد) باشد. اکثر گوشی‌های هوشمند در صورت داغ شدن شدید، هشداری ارسال کرده و در صورت لزوم گوشی را خاموش می‌کنند. 

پس توجه داشته باشید که در فصل تابستان، هیچ گاه گوشی را روی داشبورد خودروی خود رها نکنید.

هیچ گاه زمانی که گوشیتان روی تختخواب است، آن را شارژ نکنید. بدلیل وجود پتو و بالش در این مکان ممکن است منجر به آتش سوزی شود. 

جلوگیری از رسیدن هوا به گوشی، خطرناک است. بهترین مکان برای شارژ گوشی روی یک سطح صاف و سخت است. 

اگر گوشی شما داغ شد، آن را ناگهان سرد نکنید و درون یخچال قرار ندهید! تغییر ناگهانی از یک درجه حرارت به درجه دیگر می‌تواند به تلفن آسیب برساند، زیرا قطعات در گرما منبسط می‌شوند.

همچنین قرار دادن ناگهانی گوشی در یک جای سرد مانند یخچال نیز می‌تواند منجر به اضافه شدن رطوبت ناخواسته به دستگاه شما شود. اگر احساس می‌کنید که گوشی شما بیش از حد داغ شده است، بهترین راه حل این است که در صورت شارژ شدن آن را از برق بکشید و گوشی را خاموش کنید. 

سپس گوشی را در یک جای خشک و خنک قرار دهید و هر کیس اضافی را از آن جدا کنید. اگر در هنگام شارژ شدن گوشی شما داغ شد، کابل آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که آسیبی ندیده است و در صورت آسیب دیدگی کابل شارژ را تعویض کنید.

یکی دیگر از راهکار‌های مفید این است که که هرگز اجازه ندهید باتری تلفن شما به ۰ ٪ برسد و سپس آن را شارژ کنید. بهترین محدوده برای کارکرد باتری گوشی، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۹۳۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما