۰
در سمینار معرفی تسهیلات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تشریح شد

خدمات و تسهیلات صندوق برای بنگاه‌های کوچک صنعتی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۰
خدمات و تسهیلات صندوق برای بنگاه‌های کوچک صنعتی
خدمات و تسهیلات صندوق برای بنگاه‌های کوچک صنعتی

آی‌تی‌من-  سمینار «معرفی ظرفیت‌ها و مشوق‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» توسط کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با همکاری موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق (آیتک) برگزار شد. در این جلسه که با حضور گسترده فعالان بخش خصوصی و نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد، تسهیلات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری برای صنایع خرد تبیین شد.

در ابتدای این جلسه، فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با ارائه این توضیح که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با هدف حمایت از صنایع کوچک تأسیس شده است و از طریق ارائه انواع ضمانت‌نامه اعتباری و پیمانکاری، فضای کسب‌وکار را برای این صنایع تسهیل می‌کند، گفت: این سمینار برای آشنایی و بهره برداری‌ فعالان اقتصادی از خدمات این صندوق ترتیب داده شده است.

در ادامه این جلسه، مجتبی رازقی، رئیس اداره اعتبارسنجی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک طی سخنانی با بیان اینکه اساسنامه صندوق توسط هیأت دولت در سال 1384 صادر شده و تاریخ صدور نخستین ضمانت‌نامه توسط صندوق نیز به سال 1386 بازمی‌گردد، ادامه داد: طبق قانون این صندوق، صنایع با کمتر از 50 نفر شاغل، طبق جواز تاسیس یا لیست بیمه، به عنوان صنایع کوچک تلقی می‌شوند. همچنین داشتن مجوز از نهادهایی چون وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت میراث فرهنگی واصناف در ارزیابی بنگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

رازقی ضمانت‌نامه‌های این صندوق را شامل اعتباری و پیمانکاری معرفی کرد و گفت: در بخش ضمانت‌نامه‌های اعتباری،‌ ضمانت‌نامه‌های بانکی و خرید مواد اولیه ارائه می‌شود و در بخش ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری، ضمانت‌نامه شرکت در مزایده، حسن انجام کار و پیش‌پرداخت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

او سپس اعتباربخشی به صنایع کوچک، کاهش کارمزد، تسهیل در وثایق دریافتی و قبول ضامن‌ها، صدور ضمانت‌نامه به صورت غیرحضوری و مشاوره رایگان را جزو مزایای استفاده از خدمات صندوق برشمرد و گفت: صندوق وثایقی مانند محل اجرای طرح و دفترچه قرارداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بعضا سایر وثایق را می‌پذیرد؛ در حالی که بانک‌ها صرفا وثیقه شهری سهل‌البیع را اخذ می‌کنند. ضمن آنکه صندوق با توجه به اعتبار سنجی متقاضیان معمولا وثایق را از 30 تا 70 درصد مبلغ ضمانت‌نامه اخذ می‌کند اما در بانک‌ها میزان آن از 120 درصد تا 150 درصد است.

به گفته او، سقف ضمانت‌نامه صندوق در حال حاضر 5 میلیارد تومان برای ضمانت‌نامه‌های اعتباری (تعهد پرداخت) و 7 میلیارد تومان برای ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری است. همچنین ضمانت‌نامه صندوق برای پوشش 70 درصد اصل وسود تسهیلات بانکی صادر می‌شود و این رقم در مناطق کمتر برخوردار تا سقف 85 درصد اصل و سود تسهیلات نیز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس اداره اعتبارسنجی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در ادامه به عوامل موثر در اعتبارسنجی و تعیین گروه اعتباری مشتریان اشاره کرد و گفت: سوابق شغلی و تحصیلی اعضای شرکت یا شخص حقیقی متقاضی، سوابق و وضعیت فعالیت کارگاه یا کارخانه، وضعیت سرمایه‌گذاری، وضعیت بازار فروش محصولات، میزان و نوع تسهیلات اعطایی و وضعیت صورت‌های مالی از جمله عواملی است که در اعتبارسنجی مشتریان مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۳۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما