۰
با هدف حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه بلاکچین

استارت‌آپ استودیوی «چینووا» آغاز به کار کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۴
استارت‌آپ استودیوی «چینووا» آغاز به کار کرد
استارت‌آپ استودیوی «چینووا» آغاز به کار کرد

آی‌تی‌من- در ابتدای این رویداد که در کافه سینرژی شرکت شناسا برگزار شد، حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا و رییس هیات مدیره چینووا با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه گفت: شناسا با بیش از ١٠ سال فعالیت مستمر در زیست‌بوم کارآفرینی کشور، در ابتدا خود را تنها یک سرمایه‌گذار می‌دید؛ اما به مرور این نگرش تغییر کرده و در حال حاضر این شرکت به عنوان نهاد نوآور گروه مالی پاسارگاد فعالیت می‌کند. بدین ترتیب شناسا خود را متعهد به نوآوری در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و استارت‌آپی کشور دانسته و آغاز کننده جریان‌های نوین برای تکمیل زنجیره ارزش خود خواهد بود.

وی با اشاره به وجود بازوهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شتابدهی و تامین مالی جمعی در سبد خدمات قابل ارایه شناسا به زیست‌بوم کارآفرینی ایران، از تکمیل این زنجیره با تاسیس خدمت‌رسانی جدیدی در قالب مدل استارت‌آپ استودیو خبر داد.

ساجدی درباره شکل‌گیری ایده چینووا افزود: تجربه یک دهه فعالیت، شناسا را به این نتیجه رسانده که بسنده کردن به ایده‌های بیرونی کافی به نظر نمی‌رسد و می‌توان در قالب مدل استارت‌آپ استودیو، ایده‌های خلاقانه‌ای را در درون مجموعه پرورش داد. به همین منظور استارت‌آپ استودیوی چینووا با تمرکز بر حوزه بلاک‌چین شکل گرفت تا فتح بابی در مجموعه شناسا بوده و بتوان از این مدل در سایر حوزه‌ها نیز استفاده کرد.

مدل استارت‌آپ استودیو
مدل کار استارت‌آپ استودیوها و نرخ موفقیت بالای آنها در ساخت استارت‌آپ‌های موفق باعث شده در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این سبک از مجموعه‌های توسعه زیست‌بوم کارآفرینی بشود. استارت‌آپ استودیوها با گرد هم‌آوردن کارآفرینان و متخصصان در یک حوزه خاص و با تمرکز بر روی آن حوزه شکل می‌گیرند تا بتوانند با بهره‌گیری از تخصص افراد در آن حوزه‌، نرخ موفقیت ساخت استارت‌آپ‌های جدید را افزایش دهند. تمرکز بر حوزه خاص، پشتیبانی با متخصصان و کارآفرینان با تجربه و استفاده از ایده‌های اعتبارسنجی شده، اصلی‌ترین دلایل موفقیت مدل استارت‌آپ استودیوها به عنوان کارخانه‌های تولید استارت‌آپ به حساب می‌آیند.

 مراحل کار در چینووا، تضمینی برای موفقیت
در ادامه مراسم،  محمدرضا قدوسی، مدیرعامل چینووا درخصوص مدل کار این استارت‌آپ استودیو گفت: در استارت‌آپ استودیو چینووا مدل ۵ مرحله‌ای طراحی شده تا ساخت استارت‌آپ‌های موفق را بیش از پیش ممکن سازد. گام نخست «ایده‌پردازی» نام دارد. مرحله‌ای که در آن جرقه‌های ناگهانی و مشکلات روزمره طی فرآیندی به ایده‌های خلاقانه تبدیل می‌شوند. گام بعدی «انتخاب ایده» نام دارد و در طی آن از بین انبوه ایده‌های تدوین شده در چینووا، خلاقانه‌ترین‌ها، جذاب‌ترین‌ها و ممکن‌ترین‌ها انتخاب می‌گردند تا وارد گام بعدی شوند. گام سوم  با عنوان «اعتبارسنجی» جایی است که کارآفرینان بیرونی به چینووا ملحق می‌شوند تا ایده‌های انتخاب شده را اعتبارسنجی کنند. ایده‌هایی که از گام سوم عبور کرده و وارد گام بعدی یعنی «ساخت استارت‌آپ» می‌شوند، مبنای تاسیس استارت‌آپ‌های جدید درون چینووا خواهند بود. در این مرحله منابع مالی مورد نیاز برای ساخت استارت‌آپ، جذب نیروهای مورد نیاز و رسیدن به اهداف تعیین شده برای گام چهارم، در اختیار مدیرعامل استارت‌آپ قرار می‌گیرد. در صورتی که استارت‌آپ‌های ساخته شده در گام چهارم بتوانند موفق عمل کرده و به اهداف مشخص شده برسند، وارد آخرین گام یعنی «رشد» شده و با جدا شدن از چینووا به شرکتی مستقل تبدیل می‌شوند. چینووا تا زمان خروج از این شرکت‌ها، به عنوان یکی از هم‌بنیان‌گذاران در کنار آنها خواهد بود
 استارت‌آپ‌های فعلی چینووا
قدوسی اضافه کرد: در حال حاضر در چینووا 6 استارت‌آپ شکل گرفته که تیم‌های مختلف در چینووا با قدرت بر روی ساخت آنها کار می‌کنند.

این استارت‌آپ‌ها که همگی در ارایه راهکار خود متکی بر فناوری بلاک‌چین هستند با نام‌های نهایی نشده هوادار (پلتفرم هواداری برای بهبود رابطه باشگاه و هوادارانش)، کیمیا (پرداخت رمزارزی)، تاخت (تبادل رمزارزها در قالب صرافی‌ غیرمتمرکز)، فارچین (تامین مالی زنجیره تامین)، زروان (ثبت لحظات خاص و معامله آنها در قالب NFT) و ملاک (سرمایه‌گذاری خُرد در املاک) را شامل می‌شود.

 تریگ‌آپ، شتاب‌دهنده شناسا، همراه چینووا 
در ادامه این نشست خبری، سیدحمیدرضا علوی، مدیرعامل شتاب‌دهنده تریگ‌آپ، دیگر زیرمجموعه شناسا، در مورد این مجموعه و نحوه همکاری آن با چینووا افزود: از سال ٩٣ تاکنون ۵٠ تیم را در شتاب‌دهنده تریگ‌آپ پذیرش شده‌اند که ۶٠ درصد آنها موفق بوده و ادامه حیات دارند که نتیجه صبر اعضای تیم و تحمل سختی‌هاست. در سال ٩۶ شتاب‌دهنده تریگ‌آپ به طور کامل ارزش‌گذاری و سهام آن توسط مجموعه شناسا از فناپ خریداری شد که این موضوع به تسریع امور و چابکی تریگ‌آپ انجامید.

وی افزود: تریگ‌آپ که بدون شک یکی از قدیمی‌ترین شتاب‌دهنده‌های کشور بوده و اولین شتاب‌دهنده‌ای است که توانسته در این عرصه به خارج از کشور صادرات انجام دهد، در مواردی که استارت‌آپ‌های حوزه بلاک‌چین نیاز به شتاب‌دهی داشته باشند با همراهی چینووا خدمات شتاب‌دهی را به آنها ارائه خواهد کرد.

 استارت‌آپ استودیو، مکمل سایر مدل‌های موجود
مصطفی نقی‌پورفر، عضو هیات مدیره چینووا گفت: استارت‌آپ استودیو مکمل ابزارهای حوزه نوآوری بوده، رقیب هیچ بخشی به شمار نیامده و شکل‌گیری آن به تکمیل زنجیره استارت‌آپی کشور کمک خواهد کرد.  

نقی‌پورفر در مورد یکی از نقاط قوت استارت‌آپ استودیو گفت: در استارت‌آپ استودیو به دلیل اینکه ایده‌ها در درون مجموعه شکل می‌گیرند، بر روی مسائل و مشکلات واقعی موجود کار می‌شود در حالی‌که بعضا می‌بینیم به دلیل موفقیت یک استارت‌آپ، موجی ایجاد شده و بسیاری از فعالان زیست‌بوم کارآفرینی کشور به سمت ساخت یک نمونه مشابه آن استارت‌آپ می‌روند. به عنوان شاهدی بر این مدعا، وی از تعداد زیاد صرافی‌های رمزارز در ایران که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود یاد کرد.

 دعوت از فعالان حوزه کارآفرینی
گفتنی است در این نشست خبری، مدیران مجموعه چینووا از فعالان زیست‌بوم کارآفرینی کشور دعوت کردند که برای ساختن استارت‌آپ‌های موفق به عنوان ستاره‌های جدیدی در آسمان کارآفرینی ایران با چینووا همراه شوند. صاحبان ایده‌های خلاقانه در حوزه بلاک‌چین، کارآفرینان و افرادی از سازمان‌های بزرگ که تصور می‌کنند مشکلات سازمانی‌شان را می‌توانند با راهکاری بلاک‌چینی مرتفع کنند، می‌توانند از طریق وب‌سایت چینووا به آدرس www.chainova.net  با این مجموعه تماس بگیرند.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۴۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين