۰
پروژه 17 هزار کیلومتری فیبرنوری زیر دریا با حمایت واشنگتن کلید خورد

رقابت چین و آمریکا در زیرساخت‌های اینترنت آفریقا

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۲
رقابت چین و آمریکا در زیرساخت‌های اینترنت آفریقا
رقابت چین و آمریکا در زیرساخت‌های اینترنت آفریقا

آی‌تی‌من- بلینکن این مطلب را هفته گذشته در جریان سفر به آفریقای جنوبی اعلام کرد. این در حالی است که رقابت بین آمریکا و چین بر سر کنترل بر زیرساخت‌های حیاتی ارتباطات شدت گرفته و آمریکا به دنیا درباره تسلط و نفوذ دیجیتالی چین، با اهداف ادعایی جاسوسی، هشدار داده است.

فیبرنوری زیر دریایی یاد شده به طول 17 هزار کیلومتر، از جنوب شرق آسیا به خاورمیانه و از آنجا تا شاخ آفریقا و اروپا کشیده خواهد شد و ارتباطات پرسرعت را برای ده‌ها کشور در این قاره‌ها فراهم می‌کند.

شرکت تلکام آمریکایی ساب‌کام، برنده این پروژه 600 میلیون دلاری در قالب برنامه همکاری برای زیرساخت جهانی (PGII) شده که جو بایدن و رهبران 7 کشور صنعتی در ماه ژوئن به منظور رقابت با پروژه کمربند و جاده چین معرفی کردند.

این سیستم فیبرنوری زیردریایی که به طور مختصر (SEA-ME-WE 6) نام دارد، یکی از پروژه‌های پیشگام برنامه PGII است و آمریکا قصد دارد در 5 سال آینده، مبلغ 200 میلیون دلار دیگر نیز به این برنامه اختصاص دهد.

 بلینکن در پرتوریای آفریقای جنوبی با طعنه‌ای آشکار به پروژه کمربند و جاده چین گفت: ما دیده‌ایم که قراردادهای مربوط به ایجاد زیرساخت‌های بین‌المللی درگیر فساد هستند، ساخت ضعیفی دارند و به محیط زیست آسیب می‌زنند و موجب آزار کارگران می‌شوند یا کشورها را با بدهی‌های کمرشکن مواجه می‌کنند. به همین دلیل، مهم است که کشورها انتخاب داشته باشند و بتوانند این زیرساخت‌ها را به صورت شفاف و بدون فشار یا فساد بررسی کنند.

چین که در قالب برنامه بین‌المللی کمربند و جاده خود، سرمایه‌‌گذاری‌های عظیمی در زیرساخت‌های ارتباطی آفریقا انجام داده، ادعاهای مربوط به هزینه سنگین وام به کشورهای آفریقایی را رد کرده است.

کابل زیردریایی SEA-ME-WE 6 در واقع واکنش و پاسخی است به پروژه فیبرنوری موسوم به صلح (Peace) که به طول 15 هزار کیلومتر با پشتیبانی چین تاسیس می‌شود. این سیستم فیبرنوری زیردریا، که از اقیانوس هند و مدیترانه می‌گذرد و از پاکستان، تا شرق آفریقا و اروپا امتداد می‌یابد، بخشی از برنامه راه‌ابریشم دیجیتال است که تحت پروژه کمربند و جاده پیگیری می‌شود.

چین از طریق هوآوری و شرکت‌های محلی، روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

ایالات متحده مدت‌هاست که نگرانی‌های امنیتی خود را در مورد موقعیت مسلط فزاینده شرکت‌های چینی، از جمله هوآوی و زدتی‌ای در ارائه فناوری شبکه دسترسی رادیویی در سراسر آفریقا ابراز کرده و حالا انتظار دارد که  دولت‌های G7 زیر چتر PGII، شرکت‌های مخابراتی خود را تشویق کنند تا در بازارهای پر رونق آفریقا حضور یابند. در همین حال، هوآوی مراکز داده و خدمات ابری چند میلیون دلاری  خود را در بسیاری از کشورهای آفریقایی از جمله زیمبابوه، سنگال، زامبیا، توگو، تانزانیا، موزامبیک، مالی و ماداگاسکار تکمیل کرده یا در حال ساخت آنها است.

این غول فناوری چینی همچنین در حال راه‌اندازی شبکه نسل پنجم درآفریقا است، در حالی که زیرساخت فعلی 4G آفریقا نیز تا حد زیادی به هوآوی وابسته است.

تجهیزات کابل «صلح» را شرکت HMN Tech تامین می‌کند که پیش‌تر، شرکت Huawei Technologies Co. Marine نام داشت.

این در حالی است که دولت واشنگتن در سال‌های اخیر هوآوی و چند شرکت چینی دیگر را تحت تحریم قرار داده و این شرکت‌ها را به جاسوسی و خرابکاری متهم کرده است. هر چند که هوآوی و دولت چین مداوما این اتهامات را رد می‌کند.
 
کد مطلب : ۲۷۹۵۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما