۰
محدودیت ثبت سفارش گوشی تخلفات مسافری را تشدید کرد

تایید تخلف و دسترسی ویژه در سامانه رجیستری

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰
تایید تخلف و دسترسی ویژه در سامانه رجیستری
تایید تخلف و دسترسی ویژه در سامانه رجیستری

آی‌تی‌من- پس از اجرای طرح رجیستری بود که قاچاق موبایل و تبلت به کشور تا حد بسیار زیادی کاهش یافت و واردکنندگانالزام به پرداخت حقوق گمرکی و واردات قانون تلفن‌های همراه و تبلت شدند.

در کنار رویه اصلی واردات، بحث واردات تلفن‌ همراه و تبلت از طریق مسافری نیز وجود دارد. بر این اساس، در صورتی که مسافران سفرهای خارجی دستگاهی را از خارج کشور تهیه کرده‌ و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده کنند باید باید دستگاه خود را در مبادی ورودی در لحظه ورود به کشور به صورت حضوری اظهار کند.

در این مرحله اطلاعات مربوط به مسافر و دستگاه سیم‌کارت‌خورتوسط گمرک ثبت و تایید می شود.

این اطلاعات شامل شناسه یا شناسه‌های مربوطه به دستگاه سیم‌کارت‌خور (اظهار از روی جعبه دستگاه)، نام و نام خانوادگیمسافر، کد ملی مسافر ایرانی (شناسه فراگیر اتباع)، شماره تماس مسافر و سایر اطلاعات مربوط به گوشی دستگاه سیم‌کارت‌خور است.

پس از اظهار حضوری دستگاه در گمرک در لحظه ورود به کشور، مسافر  یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سایت گمرک نسبت به پرداخت عوارض دستگاه، اقدام کند.

فرآیندی که به آن اشاره روند قانونی است که باید برای واردات دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور از طریق مسافری طی شود اما موارد متعددی از سوء استفاده قاچاقچیان از این فرآیند وجود دارد.

یکی از بازه‌های زمانی که تا پیش از این ممکن بود بستریبیشتری برای قاچاق تلفن‌های همراه فراهم کند اربعین بود.

به گفته حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتیافراد نسبت به صدور سیم‌کارت به نام آن‌ها اقدام و از آن برایرجیستری موبایل‌های قاچاق استفاده می‌کنند.

به همین دلیل واردات گوشی مسافری از مبدا کشور عراق در بازه زمانی 10 تا 31 شهریورماه و مصادف با ایام اربعین ممنوع شده است.

وی همچنین درباره امکان بروز تخلفات در گمرک و سایرنهادهای ذی‌ربط برای موضوع دور زدن رجیستری اعلام کرد: امکان تخلف همیشه برای خیلی از امور اداری وجود دارد ولیگمرک باید ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از تخلف را پیادهکند تا اطلاعات زائران صیانت شود.

در مواردی مشاهده شده که قاچاقچیان گوشی‌های موبایل را به صورت ته‌لنجی وارد کشور می‌کنند و سپس از اطلاعات گذرنامه مسافران استفاده کرده و عملا محموله موبایل خود را رجیسترمی‌کنند.

حتی در مواردی دیده شده که فروشندگان موبایل از خریدارانکد ملی می‌گیرند و این اطلاعات را به شرکت‌های واردکنندهمی‌دهند.

در حال حاضر پیگیری از دستگاه‌های متولی در امر رجیستریو وصول حقوق ورودی  نشان می‌دهد، دسترسی ویژه‌ در حوزه رجیستری به طور موقت بسته شده و احراز هویت از طریق ثبت احوال به صورت سیستمی انجام خواهد شد.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که دو نفر از کارمندان نیز به دلیل تخلفاتی که در این حوزه داشته‌اند به هیات تخلفات اداری معرفی شدند.

با این وجود همچنان این سوال مطرح است که آیا احتمال سوء استفاده از گذرنامه مسافرانی که سفر خارجی داشته‌اند وجود دارد یا خیر؟  

از طرف دیگر با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه ثبت سفارش برخی از انواع گوشی‌های موبایل به وجود آمده، احتمالا تمایل به قاچاق با سوء استفاده از امکان واردات موبایل مسافریافزایش پیدا خواهد کرد.

در این روش هرچند حقوق ورودی مربوط به دولت وصول می‌شوداما وقتی مجوز ثبت سفارش در این حوزه مطالبه نشود عملا یکفضای نابرابر در بازار بین فعلان خوش حساب و قاچاقچیانایجاد می‌شود که تبعات منفی مالیاتی و... به همراه خواهد داشت.

طبیعتا با توجه به شرایط موجود امکان پیشگیری از اینموارد وجود دارد، لذا لازم است که دستگاه‌های دخیل در اینموضوع هر چه سریع‌تر نسبت به تقویت ساختارهای نظارتی در این حوزه اقدام کند.

 
مرجع : تسنیم
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۹۸۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما