۰

ارتقای رتبه‌ ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۱
ارتقای رتبه‌ ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲
ارتقای رتبه‌ ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲

آی‌تی‌من- براساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲، سوئیس، ایالات متحده آمریکا، سوئد، انگلستان و هلند نوآورترین اقتصادهای جهان هستند و چین در آستانه ورود به جمع ۱۰ کشور نوآور جهان قرار دارد.

سایر اقتصادهای نوظهور نیز عملکردی قوی از خود به نمایش گذاشته‌اند؛ برای مثال هند و ترکیه برای اولین بار در میان ۴۰ کشور نوآور برتر جهان قرار گرفته‌اند.

گزارش GII ۲۰۲۲ حاکی از آن است که با وجود شیوع کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱، هزینه تحقیق و توسعه و سایر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده روی فعالیت‌های نوآورانه همچنان فزاینده بوده است، اما چالش‌هایی در ترجمه این سرمایه‌گذاری‌ها به آثار اقتصادی مشاهده می‌شود.

گزارش GII ۲۰۲۲ نشان می‌دهد همزمان با خروج از همه‌گیری کووید ۱۹، نوآوری در یک دوراهی قرار دارد. در حالی که سرمایه‌گذاری‌های نوآوری در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافت، چشم‌انداز سال ۲۰۲۲ به دلیل عدم قطعیت‌های جهانی و نیز به واسطه ادامه عملکرد ضعیف در بهره‌وری مبتنی بر نوآوری، مبهم است. به همین دلیل نه تنها باید به سرمایه‌گذاری در نوآوری توجه داشته باشیم، بلکه باید به چگونگی ترجمه آن به آثار اقتصادی و اجتماعی نیز بیشتر توجه کنیم.

ایران با ۷ رتبه ارتقا نسبت به سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۵۳ جهان، جایگاه دوم منطقه آسیای مرکزی و جنوبی و جایگاه سوم کشورهای دارای درآمد متوسط به پایین قرار گرفته است و برای دومین سال متوالی، در سطح توسعه خود از نظر نوآوری بالاتر از حد انتظار عمل کرده است. ایران در شاخص‌هایی مانند ثبت علامت تجاری (رتبه ۱) و دانش‌آموختگان علوم و مهندسی (رتبه ۲) پیشتاز است. ایران از نظر خروجی‌های نوآوری، عملکردی مشابه اقتصادهای اروپایی با درآمد بالا مانند لتونی (رتبه ۴۱) و کرواسی (رتبه ۴۲) دارد.

این در حالی است که رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی، به عنوان مثال در سال ۱۳۹۴ که سال‌های آغازین شکل گیری زیست بوم نوآوری و دانش بنیان در کشور است، بین ۱۴۳ کشور، ۱۲۱ بود و با تلاش شرکت‌های دانش بنیان، خلاق، استارت‌آپ‌ها، نخبگان، سرآمدان و پژوهشگران کشورمان، جایگاه ایران، شرایط مساعدتری یافته است و با رشد این زیست بوم و با توجه به پشتیبانی و حمایت بزرگان و همه دستگاه‌ها و همچنین تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، پیش بینی می‌شود که این رتبه در آینده نزدیک به طور چشمگیری بهبود یابد و جمهوری اسلامی ‌ایران به جایگاه درخوری دست یابد.
 
کد مطلب : ۲۷۹۸۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما