۰
مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت خبر داد:

به کسب‌وکارهای خرد در اینستاگرام خسارت پرداخت می‌کنیم

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
به کسب‌وکارهای خرد در اینستاگرام خسارت پرداخت می‌کنیم
به کسب‌وکارهای خرد در اینستاگرام خسارت پرداخت می‌کنیم

آی‌تی‌من- نشست کمیسیون کسب وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران برای بررسی اثرات فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت بر کسب‌وکارهای آنلاین با حضور هیات رئیسه و اعضای کمیسیون، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی برگزار شد.

در این نشست امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آمار قطعی و دقیقی از کسب‌وکارهای اینترنتی وجود ندارد، بیان کرد: مصوب کردیم از محل اعتبارات تبصره 18، به کسب‌وکارهای خرد در اینستاگرام خسارت پرداخت کنیم. اما اطلاعاتی از این کسب‌وکارها نداریم. ما اینستاگرام را به عنوان بستر تبلیغات، برندینگ، بازاریابی، صنایع خلاق و ... می‌دانیم اما ابزاری برای شناسایی این کسب‌وکارها نداریم.

او افزود: به علاوه ابزاری نداریم که خسارت یک ماه قطعی اینترنت برای کسب‌وکارها را به صورت رسته‌ای و شغلی برآورد کند. گذشته از مشاغل حاضر در اینستاگرام، همه مشاغل دیگر در حوزه‌های معدن، آی.تی، پوشاک و ... دچار آسیب شده‌اند اما نمی‌توان میزان تأثیر این قطعی در این مشاغل را برآورد کرد. ما از اتاق ایران و اصناف می‌خواهیم دراین‌باره به ما کمک کند.

اسدی گفت: در حال پیگیری از شورای امنیت و وزارت ارتباطات برای ایجاد اینترنت امن برای تمام اتاق‌ها، اصناف، اتحادیه‌ها و ادارت صمت استانی هستیم. اینکه سازوکار آن چگونه انجام شود موضوعی است که اتاق می‌تواند به ما کمک کند.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی برای صندوق بحران کسب‌وکار اقدام دیگری است که در حال انجام است تا اگر کسب‌وکاری به واسطه هر بحرانی به صورت بلاعوض و تسهیلات منابعی را اختصاص دهیم تا خسارات کسب‌وکارها جبران شود.

او با بیان اینکه ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف فیلترینگ اینستاگرام و پلتفرم‌های خارجی هستیم گفت: طبق قانون بهبود محیط کسب‌وکار هم دولت بدون نظر بخش خصوصی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. لازم است بخش خصوصی از این موضوع استفاده بیشتری کند.
 
دسترسی حق همه مردم است
در واکنش به این سخنان افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با بیان اینکه فضای مجازی در دنیای امروز امری فانتزی نیست، گفت: اینترنت از زیرساخت‌های اساسی است که همه حق دارند به آن دسترسی داشته باشند. هنر حکومت‌ها فراهم کردن آن برای همه مردم است.

او با بیان اینکه عبارت «مجازی» موجب شده خسارت ناامن کردن فضای مجازی برای کسب‌وکارها به درستی ارزیابی نشود گفت: 500 تا 700 هزار شغل به شکل مستقیم در اینستاگرام وجود دارد که به راحتی و یک‌شبه درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. در حالی که برای تعطیلی پاساژی که 40 مغازه در آن فعال است به این سرعت تصمیم‌گیری نمی‌شود.

کلاهی با تأکید بر اینکه راه‌های سلبی هیچ‌وقت موفق نبوده‌اند ادامه داد: همین الان که پلتفرم‌ها بسته بوده‌اند اصلاً تأثیر مثبتی در هدف مورد نظر حکومت نداشته است. باید پذیرفت که نمی‌شود با فناوری مبارزه کرد. به علاوه حمایت از پلتفرم‌های داخلی با بستن پلتفرم‌های خارجی‌ ممکن نیست.

او با بیان اینکه ارتباطات بین‌المللی را از دست داده‌ایم، گفت: متأسفانه امروز می‌بینیم کسانی که تخصصی ندارند و نه در حوزه داخلی و نه بین‌المللی کاری انجام نداده‌اند در مسند تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند.

کلاهی با تأکید بر اینکه همه کسب‌وکارها تحت تأثیر قطعی اینترنت هستند، افزود: شرکت‌ها به شکل جدی در حال تعدیل نیرو و نیروها در حال مهاجرت هستند. اگر قرار است وضع به همین شکل ادامه یابد باید کسب‌وکارها تعیین تکلیف شوند.

کلاهی در پایان گفت: پیشنهاد من تنظیم بیانیه‌ای با امضای همه تشکل‌ها درباره این شرایط است.

محمدعلی چمنیان نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان هم در این نشست با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه، گفت: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم که بالغ بر 36 بند است بخش اقتصادی و توسعه بر بخش‌های امنیتی ارجح هستند و تنها دو بند از این سیاست‌ها به مباحث امنیتی و دفاعی اختصاص دارد. بنابراین در عرصه عمل نیز باید این‌گونه باشد. اگر اولویت واقعی توسعه اقتصادی است و اگر بیشتر سیاست‌ها اقتصادی و اجتماعی و زیربنایی هستند پس نباید برای یک مخاطره امنیتی به کسب‌وکارهای اینترنتی ضربه زده شود.

فرزین فردیس عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران نیز بیان کرد: پیشنهاد اینترنت طبقاتی کسب‌وکارها را در مقابل مردم قرار می‌دهد. مردمی که بازار ما را می‌سازند. نباید به استقبال راهی برویم که فقط مشکل ما را حل کند. باید حداکثری بخواهیم و بخواهیم دسترسی برای همه فراهم شود.

او با بیان اینکه از وزیر ارتباطات انتظار نمی‌رود حرف امنیتی بزند، ادامه داد: در نامه به رئیس‌جمهور نگرانی خود را درباره سرمایه‌گذاری و ناامیدی جوانان مطرح کرده و گفتیم این اقدامات برخلاف وعده‌های انتخاباتی ایشان است.

 
کد مطلب : ۲۸۰۰۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين