۰

کسب و کارهای آنلاین داخلی نشان ویژه می‌گیرند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
کسب و کارهای آنلاین داخلی نشان ویژه می‌گیرند
کسب و کارهای آنلاین داخلی نشان ویژه می‌گیرند

آی‌تی‌من-  حدود یک ماه و نیم است که بنابر تصمیم نهادهای ذی ربط برای دو پلتفرم خارجی اینستاگرام و واتس آپ محدودیت‌هایی ایجاد شد و در این فاصله، بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به دلیل شرایط به وجود آمده با مشکلات معیشتی روبه شدند. بر این اساس، مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی هفته‌های اخیر بر لزوم حمایت از کسب و کارهای دیجیتال تأیید کرده و در همین راستا، بسته حمایتی ویژه‌ای برای کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفته شد.

این بسته حمایتی که اخیرا توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی است که می‌توان به مواردی مانند خدمات متنوع پرداخت، اعتبار بخشی به کسب و کارها و کاربران و تسهیلات بانکی اشاره کرد.

در بخش خدمات متنوع پرداخت، کاربرانی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند، از مزایایی چون امکان راه‌اندازی حساب امانی، خرید اعتباری از سکوهای مشمول، پرداخت مستقیم، راه اندازی کیف پول، فراهم کردن درگاه پرداخت برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی و امکان استفاده از رمز ریال درصورت راه اندازی استفاده کنند.

در بخش اعتبار بخشی به کسب و کارهای اینترنتی و کاربران این امکان وجود دارد که به سکوها و کسب و کارهای احراز هویت شده، نشان ویژه  یا تیک ویژه کسب و کار اعطا شود یا برای عموم کاربران امکان اخذ نشان اعتبار شده (تیک آبی) فراهم شود.

همچنین کاربران فضای مجازی در این بسته حمایتی از تسهیلات بانکی ویژه‌ای برخوردار هستند که می‌توان به مواردی مانند پرداخت تسهیلات به کسب و کارهایی که از سکوهای خارجی به سکوهای مشمول مهاجرت کنند، قبول حساب کاربری افراد برای اعتبار سنجی مالی آنها در بانک‌ها براساس دستور العملی که بانک مرکزی تهیه می‌کند، مجاز بودن قبول وثیقه حساب کاربری افراد با دنبال کننده بالا توسط بانک‌ها براساس دستور العملی که بانک مرکزی تهیه خواهد کرد، اشاره کرد.

 ثبت‌نام کسب و کارها در پلتفرم‌های داخلی به‌ منزله دریافت مجوز است
از سوی دیگر وزیر ارتباطات چهارشنبه گذشته در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد: هر کسب‌وکاری اگر در پلتفرم‌های بومی ‌شروع به فعالیت کند، ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها به مثابه دریافت مجوز آنها خواهد بود
عیسی زارع پور اظهار کرد: در این آیین‌نامه ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت ویژه، هم برای پلتفرم‌ها یا سکوها و هم برای کسب کارها پیش‌بینی‌شده است. اولاً برای آنکه انحصاری ایجاد نشود، این حمایت‌ها را منحصر به پلتفرم محدودی نکرده‌ایم. بر اساس ضوابطی که به‌زودی به‌صورت شفاف اعلام خواهد شد هر پلتفرم بومی‌که از شرایط لازم برخوردار باشد از این حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به یکی از حمایت‌های پیش‌بینی‌شده برای پلتفرم‌ها گفت: به‌عنوان‌مثال بانک مرکزی مکلف شده است که امکانات ویژه‌ای مثل «حساب امانی» برای پلتفرم‌ها پیش‌بینی کند. این حساب می‌تواند اطمینان میان فروشنده و خریدار را فراهم کند. به‌طوری‌که پس از خرید کالایی از یک کسب‌وکار در این پلتفرم‌ها، پول به‌حساب واسطی واریز می‌شود و پس از دریافت کالا پول به‌حساب کسب‌وکار فروشنده واریز می‌شود.

زارع پور افزود: از دیگر امکانات پیش‌بینی‌شده بحث پرداخت اعتباری و برداشت مستقیم از حساب است. همچنین بانک مرکزی دنبال راه‌اندازی «رمز ریال» است که در صورت راه‌اندازی، بانک مرکزی مکلف شده تا امکان بهره‌مندی از آن را برای پلتفرم‌های مشمول فراهم کند. وی ادامه داد: هر کسب‌وکاری اگر در پلتفرم‌های بومی‌شروع به فعالیت کند، ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها به مثابه دریافت مجوز آنها خواهد بود و البته احتمالاً درگاه ملی مجوزها، اطلاعاتی نیاز دارد که به‌صورت برخط امکان بارگذاری آن فراهم خواهد شد.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۰۱۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما