۰

بلوای تیک آبی در توییتر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
بلوای تیک آبی در توییتر
بلوای تیک آبی در توییتر

آی‌تی‌من- گفتن این که توییتر تحت مدیریت ایلان ماسک یک پلتفرم دچار اغتشاش و بی نظمی‌شده است، حق مطلب را ادا نمی‌کند. در مدت یک هفته، ایلان ماسک که پس از تکمیل خرید پر کش و قوس ۴۴ میلیارد دلاری توییتر، کنترل این شرکت شبکه اجتماعی را به دست گرفت، سیستم احراز هویت این پلتفرم را منحل و سیستم جدیدی راه‌اندازی کرد که با تاخیرهای متعدد روبه‌رو شده است.

جار و جنجالی که حول تیک آبی به پا شده، باعث سردرگمی‌ کاربران عادی، آگهی دهندگان بزرگ و سلبریتی‌ها شده است. این پلتفرم اکنون با حسابهای جعلی و تقلیدی روبه‌رو شده و تلاشش برای مقابله با آنها به نظر، موثر نبوده است زیرا ایلان ماسک هفته گذشته نیمی‌ از کارمندان توییتر را اخراج کرد و در نتیجه نظارت بر محتوا در این پلتفرم، به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است.

 تغییر کل فرآیند احراز هویت در توییتر
در دوران قبل از ایلان ماسک، تیک آبی در توییتر برای نشان دادن معتبر بودن و فعال بودن حسابهایی که مورد علاقه عمومی‌قرار داشتند، استفاده می‌شد و توییتر بر مبنای معیارهای خاصی، هویت این حسابها را به شکل مستقل احراز می‌کرد.

اما تقریبا بلافاصله پس از این که مالکیت توییتر به ایلان ماسک منتقل شد، گزارشهایی منتشر شد که این میلیاردر قصد دارد مدل احراز هویت پولی جدیدی را از طریق توییتر بلو ایجاد کند که به همه کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت ماهانه مبلغی، تیک آبی را داشته باشند.

ماسک در توییتی به تاریخ ۳۰ اکتبر (۸ آبان) اعلام کرد کل فرآیند احراز هویت اکنون تغییر یافته است. روز بعد وب سایت ورج گزارش کرد که ماسک تیمی‌از کارمندان را برای کار روی مدل جدید احراز هویت جمع کرده و به آنها گفته است اگر کارشان را تا هفتم نوامبر (۱۶ آبان) تکمیل نکنند، اخراج خواهند شد.

نیویورک تایمز و سی ان بی سی گزارش کرد این کارمندان در میان گروهی از کارمندان توییتر بودند که از آنها خواسته شده بود برای اجرای تغییرات مورد درخواست ایلان ماسک، در شیفتهای ۱۲ ساعته و هفت روز در هفته کار کنند و در محل کار بخوابند.

 قدرت برای مردم
مدل احراز هویت جدید ماسک برای این که بخشی از سرویس توییتر بلو باشد، طراحی شده بود. این سرویس اوایل امسال راه‌اندازی شده بود و با هزینه اشتراک ماهانه ۴.۹۹ دلار، خدمات پولی عرضه می‌کرد.

در نسخه اولیه طرح ماسک، به دارندگان تیک آبی ۹۰ روز فرصت داده شد تا برای حفظ تیک آبی خود ماهی ۱۹ دلار پرداخت کنند در حالی که کاربران بدون تیک آبی می‌توانستند برای داشتن این نشان، پول پرداخت کنند. ماسک اول نوامبر (۱۰ آبان) جزئیات بیشتری درباره تغییر جدید مدل احراز هویت ارائه کرد و در توییتی نوشت: "سیستم ارباب و رعیتی فعلی توییتر برای افرادی که تیک آبی دارند یا ندارند، مزخرف است. قدرت برای مردم! بلو برای هشت دلار در ماه.»

به نظر رسید که هدف، تقویت مدل اشتراکی توییتر است تا این شرکت مجبور نباشد وابستگی عمیقی به آگهی داشته باشد اما این تلاش بلافاصله باعث نارضایتی و عصبانیت شد.

 اعتراض استفن کینگ 
با انتشار خبر احراز هویت پولی، سلبریتی‌ها و به خصوص چهره‌های معروفی مانند استفن کینگ زبان به انتقاد گشودند و مدعی شدند اگر مجبور شوند برای تیک آبی پول پرداخت کنند، این پلتفرم را ترک خواهند کرد.

کینگ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) در توییتی نوشت: ۲۰ دلار در ماه برای حفظ تیک آبی؟ لعنتی، آنها باید به من پول بدهند. اگر چنین سیستمی‌اجرا شود، مثل انرون رفته ام.

روز بعد ماسک به این رمان نویس جواب داد و نوشت: ما باید به نحوی هزینه‌هایمان را پرداخت کنیم. توییتر نمی‌تواند فقط به تبلیغات متکی باشد.

ماسک در توییت بعدی در اول نوامبر (۱۰ آبان) نوشت: پیش از این که این مدل اجرایی شود، منطق آن را در قالب بلندتری توضیح خواهم داد. این تنها راه برای شکست دادن باتها و ترول‌ها  است. الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده جمهوریخواه نیویورک به کینگ پیوست و در توییتی نوشت: ماسک میلیاردری است که تلاش می‌کند به مردم این ایده را غالب کند که آزادی بیان در واقع یک طرح اشتراک ماهانه هشت دلار است. ماسک پاسخ داد: نظر شما محترم است، حالا هشت دلار را پرداخت کنید. بعدا اوکاسیو کورتز گفت: حسابش پس از این که از ماسک انتقاد کرد، از کار افتاد.

 خداحافظی سلبریتی‌ها از توییتر
در روزهای بعد سلبریتی‌هایی نظیر شوندا رمیز و سارا باریز توییت کردند که قصد دارند این پلتفرم را ترک کنند و رابرت کازینسکی، بازیگر کاپیتان مارول گفت: تیک آبی یک خدمات عمومی‌است که نباید پولی شود.

 توییتر کارمندان را اخراج و توییتر بلو را رسما راه‌اندازی کرد
چهارم نوامبر (۱۳ آبان) توییتر حدود ۳۷۰۰ کارمند یا تقریبا نیمی‌از کارکنان این شرکت را اخراج کرد. در میان اخراجیها، اعضای تیم احراز هویت حسابهای سیاسی بودند. چنین اقدامی‌چهار روز پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا انجام شد. روز بعد توییتر کاربران را با احراز هویت پولی توییتر بلو غافلگیر کرد و در توصیف به روزرسانی شده اپلیکیشن توییتر در فروشگاه اپ استور اپل، به گزینه ۷.۹۹ دلار اشاره کرد.

 اضطراب آگهی دهندگان
همزمان با اخراج دسته جمعی کارمندان، توییتر دسترسی صدها کارمند به ابزارهای نظارت بر محتوا را مسدود کرد و تنها ۱۵ کارمند با امکان دسترسی باقی ماندند.

تنزل اولویت نظارت بر محتوا به همراه تغییرات نامعلوم در مدل تیک آبی، باعث شد گروهی متشکل از ۴۰ سازمان و گروه دیده بان رسانه، نامه گشوده ای به آگهی دهندگان بنویسند. در این نامه، از برندها خواسته شد اگر ماسک حاضر نشد شیوه‌های نظارت بر محتوا را مجددا بکار گیرد، توییتر بایکوت شود.

در این نامه آمده بود: سازمانهای امضا کننده این نامه از شما می‌خواهند به ماسک اطلاع دهید و علنا متعهد شوید اگر ماسک برنامه‌های خود برای تضعیف ایمنی برندها و استانداردهای توییتر از جمله نظارت بر محتوا را پیش ببرد، همه تبلیغاتتان را متوقف خواهید کرد.

ماسک در واکنش به این نامه، بر برنامه احراز هویت هشت دلاری پافشاری کرد و پاسخ داد به همه معترضان، لطفا به شکایت ادامه بدهید اما این سرویس، هشت دلار قیمت خواهد داشت.

 آگهی دهندگان دست به کار شدند
با اصرار ماسک، آگهی دهندگان بی صبری بیشتری پیدا کردند. بسیاری از آنها از جمله جنرال موتورز، آئودی و فایزر موقتا تبلیغاتشان را متوقف کردند. ماسک اندکی بعد تهدید کرد این برندها را شرمسار خواهد کرد.

با بالا گرفتن اعتراضات، بلومبرگ سوم نوامبر (۱۲ آبان) گزارش کرد ماسک تصمیم گرفته است اجازه دهد حسابهای دولتی، تیک آبی خود را به رایگان نگه دارند و از پرداخت هزینه هشت دلاری معاف شوند.

 سر و کله جعل کنندگان هویت پیدا شد
ظرف مدت چند ساعت پس از عرضه توییتر بلو در پنجم نوامبر (۱۴ آبان)، سلبریتی‌هایی نظیر والری برتینلی و کتی گریفین وانمود کردند که ایلان ماسک هستند تا توجهات را به مدل تغییر یافته احراز هویت جلب کنند. ششم نوامبر (۱۵ آبان) ماسک توییت کرد حسابهای جاعلان هویت و تقلیدی، بدون هشدار قبلی، به طور دائمی‌مسدود خواهند شد. به این ترتیب دسترسی گریفین و چند سلبریتی دیگری که حساب ماسک را جعل کرده بودند، مسدود شد.

 تعویق راه‌اندازی بلو
ششم نوامبر کمتر از یک روز پس از راه‌اندازی رسمی‌احراز هویت پولی، توییتر این مدل را لغو و آن را به پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا موکول کرد.

هفتم نوامبر (۱۶ آبان) مدیران توییتر از مهندسان اخراجی خواستند اگر مایل هستند به شرکت برگشته و به راه‌اندازی مجدد توییتر بلو کمک کنند. یکی از کارمندان توییتر گفت: از پنج نفر کارمند اخراج شده، تنها یک نفر برای بازگشت ابراز علاقه کرد.

 ظهور و ناپدید شدن یک برچسب ناشناخته
هشتم نوامبر (۱۷ آبان) توییتر اعلام کرد دو تیک با رنگهای مختلف یکی آبی و دیگری خاکستری برای متمایز کردن حسابهای پولی توییتر بلو از حساب‌های احراز هویت شده رسمی، نمایش خواهد داد. سردرگمی‌از این نقطه به بعد، همچنان ادامه یافت. توییتر ۹ نوامبر عرضه تیکهای خاکستری را آغاز کرد که در صفحه پروفایل منابع خبری، ورزشکاران معروف و سیاستمداران ظاهر شدند. با این حال، مدت کوتاهی بعد، ایلان ماسک در توییتی نوشت: این برنامه را لغو کرده و این تیکها از حسابها حذف خواهند شد.

استر کرافورد، مدیر محصول توییتر اعلام کرد تیک خاکستری همچنان ادامه خواهد داشت اما به حسابهای نهادهای دولتی و تجاری متمرکز خواهد شد.
ماسک هم در توییتی نوشت: لطفا توجه داشته باشید که در ماههای آینده توییتر کارهای احمقانه زیادی انجام خواهد داد. ما آنچه که جواب می‌دهد را حفظ می‌کنیم و آنچه که موثر نیست را تغییر می‌دهیم.

وی در دیداری در توییتر اسپیس که ۹ نوامبر (۱۸ آبان) برگزار شد، به این اشاره کرد که مدل احراز هویت هشت دلاری احتمالا تصمیم احمقانه ای بوده اما خواهیم دید و تیک آبی و خاکستری را کابوس زیبایی خواند.

 افزایش جعل‌کنندگان و بازگشت تیک خاکستری
تا ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) لشکری از ترول‌ها،  از فرآیند احراز هویت جدید استفاده کردند تا نه تنها هویت ایلان ماسک بلکه هویت چهره‌ها و نهادهای معروف دیگر از حساب رسمی‌توییتر تا لوبرون جیمز و جورج دبلیو بوش را جعل کنند. یک عده هم در توییتر کاربرانی که برای تیک آبی پول پرداخت کرده بودند را مسخره کردند.

توییتر ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) بار دیگر تیک خاکستری که حذف شده بود را مجددا عرضه کرد و در حساب پشتیبانی این شرکت اعلام شد برای مبارزه با جعل هویت، یک برچسب رسمی‌برای بعضی از حسابها اضافه شد. این اقدام پس از آن انجام گرفت که فعالیت ترول‌ها  به شرکتها گسترش یافت و ثابت کرد بزرگترین ترس آگهی دهندگان به واقعیت پیوسته است. دو حساب توییتری که خود را به جای شرکت داروسازی ایلای لی لی جا زده بودند، در توییتی اعلام کردند انسولین اکنون رایگان است. سپس توییت دیگری که درباره افزایش قیمت انسولین منتشر شد، باعث شد این شرکت به عذرخواهی پرداخته و شفاف سازی کند.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۰۲۱۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما