۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

مسوولان برنامه‌ای برای رفع فیلترینگ ندارند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۴
مسوولان برنامه‌ای برای رفع فیلترینگ ندارند
مسوولان برنامه‌ای برای رفع فیلترینگ ندارند

آی‌تی‌من- دو ماه از فیلترینگ دو اپلیکیشن اینستاگرام و واتس‌اپ می‌گذرد و وضعیت ۹ میلیون کسب وکار مجازی در این دو پلتفرم با مخاطره جدی روبه‌روست و مسوولان به جای ارایه راه حل مناسب برای کاهش ضررهای مالی این کسب‌وکارها درحال اظهارنظرهای مختلف هستند و چندی پیش معاون وزیر ارتباطات آب پاکی را بر دستان فعالان این دو پلتفرم ریخت و  گفت که خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید.

اصغر سلیمی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد پلتفرم‌های فضای مجازی نداشتیم افزود: مردم مجبور هستند که از پلتفرم‌های خارجی استفاده کنند بنابراین اظهارنظر برخی از مسوولان در رابطه با مقصر دانستن مردم برای استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی بیهوده است.

وی گفت: ما نمی‌توانیم یکباره اینترنت را قطع کنیم و انتظار داشته باشیم که همه کسانی که در اپلیکیشن‌های خارجی فعالیت دارند به سمت پلتفرم‌های داخلی سرازیر شوند باید مهلت ۶ ماهه یا ۱ ساله این امکان را هم برای فعالان فضای مجازی و هم شرکت‌های داخلی برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود.

سمیعی افزود: تعطیلی کسب‌وکارهای مجازی تصمیم با قطعی اینترنت ضربه سنگینی بر این قشر وارد کرده است، قبول داریم که یک سری مسایل امنیتی سبب شد تا تصمیم به محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ گرفته شد ولی می‌توان از تکنولوژی‌های نوین که در جهان از آن استفاده می‌کنند بهره‌مند شویم و این درست نیست که ۹ میلیون کسب‌وکار با بلاتکلیفی روبه‌رو باشند و تعطیل شوند.

وی افزود:  به محض اینکه مسایل امنیتی رفع شد باید واتس‌اپ و اینستاگرام رفع فیلتر شود و با مذاکره با مدیران این اپلیکیشن‌ها، آنها را برای ایجاد نمایندگی در ایران تشویق و یا در رابطه با برخی مسایل امنیتی با آنها اتمام حجت کنند.

وی تاکید کرد: نبود زیرساخت بزرگترین مساله موجود است. در اغتشاشات ۹۸ که به دلیل مسایل امنیتی اینترنت قطع شد، برای ایجاد و تشویق مردم جهت استفاده برنامه‌های داخلی، پلتفرم‌های داخلی  مثل سروش، بله و ایتا هزینه‌های زیادی دریافت کردند ولی نتوانستند زیرساخت‌ها را آماده کنند.
سمیعی با بیان اینکه تعطیلی یکباره کسب‌وکارهای مجازی کار درستی نیست و موافق این اتفاق نیستیم افزود: شاید این یک تلنگری برای فعالان شد تا تمام هزینه و انرژی‌شان را صرفا در یک پلتفرم خارجی صرف نکنند و جایگزین داخلی هم حتما داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما نمایندگان مجلس نیز اطلاع دقیقی از اینکه چه زمانی فیلترینگ اینترنت رفع میشود نداریم زیرا شورایعالی فضای مجازی و سیستم‌های امنیتی تصمیم‌گیرنده هستند ولی ظاهرا قصدی برای رفع فیلترینگ ندارند.
 
مرجع : دیده بان
کد مطلب : ۲۸۰۲۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما